جمهوری آذربایجان سارق فرهنگی است!
جمهوری آذربایجان سارق فرهنگی است!
سعیدی گفت: جمهوری آذربایجان به عنوان بارزترین مصداق سارق فرهنگی، در طی سال‌های اخیراقدام به ثبت بخشی دیگر از صنایع گره خورده به تاریخ ایران کرده است.

به گزارش شمس، «محمد اسماعیل سعیدی» عضو کمیسیون فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد شب یلدا اظهار داشت: یلدا از مراسم آیینی ما ایرانیان است که جزو میراث ناملموس کشورمان محسوب می‌شود که باید به ثبت جهانی برسد؛ میراث ناملموس را می‌توانیم یکی از تولیدات آثار و فرآیندهای فرهنگی نام ببریم که نسل به نسل از گذشتگان به دست ما رسیده است که در این میان دستخوش تغییراتی قرار گرفته است، این آثار و محصولات می‌تواند شعر یا داستان و یا آیین سنتی و قدیمی باشد از حماسه فردوسی گرفته تا لیلی و مجنون نظامی و از شب یلدا تا نوروز و شب چهارشنبه سوری هر یک در جایگاه خود به نوعی میراث ناملموس و نامشهود ایرانی به حساب می‌آیند که باید در نگهداری آنها مانند آثار ملموس تلاش کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «چله» شب یا همان شب «یلدا» برگرفته از واژهٔ سریانی به‌معنای زایش است، ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته‌است؛ مردم دوران باستان دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آن را شب زایش خورشید (مهر) نامیدند. تقویت فرهنگ دورهمی در شب چله تقویت بعد معنوی و اجتماعی ارتباطات را به دنبال دارد که در کنار آن حافظ خوانی و حتی شاهنامه خوانی جزو رسوم ثابت این شب است که فرهنگ شعر و ادب ایرانی به جهانیان انتقال می‌دهد.

سعیدی در ادامه به ارتباط شب یلدا و کریسمس سال میلادی اشاره و ابراز داشت: شب یلدا مصادف است با شروع سال میلادی که می‌تواند رابطه مستقیمی بین این دو وجود داشته باشد کریسمس، عیدی که امروز بسیاری از ادیان از آن یاد می‌کنند و با شکوه برگزار می‌کنند برگرفته‌ از یلدای ایرانی است؛ کریسمس و یلدا تنها نمونه‌ای از بسیاری از باورها، آداب و رسوم، نمادها، داستان‌ها و افسانه‌های مشترکی هستند که مردم ملل مختلف و مذاهب مختلف را به هم پیوند می‌زنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به حفظ هویت ملی و ایرانی تاکید کرده و گفت: هویت ملی آداب و رسوم و سنت‌ها؛ فرهنگ یک کشور محسوب می‌شوند یلدا بخشی از آداب و رسوم و هویت ملی ملت ماست، نباید به این بخش از فرهنگ بی‌توجهی کنیم تا در گذر زمان کمرنگ و یا فراموش شود.

نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با انتقاد از دست درازی کشور جمهوری آذربایجان به فرهنگ غنی ایرانی، خاطرنشان ساخت: کشور آذربایجان سال‌هاست که در‌صدد ثبت این آیین سنتی ایرانی به نام خودش است، تنها هم آماده ثبت یلدا نبوده است حتی برخی هویت و فرهنگ ایرانی را در یونسکو به نام خود ثبت کرده است! جمهوری آذربایجان به عنوان بارزترین مصداق سارق فرهنگی، در طی سال‌های اخیراقدام به ثبت بخشی دیگر از صنایع گره خورده به تاریخ ایران کرده است، از جمله صنعت مسگری یا فرش ایرانی حتی تاکنون توانسته بسیاری از غذاهای ایرانی را در یونسکو به نام خود ثبت جهانی کند؛ در این میان نباید فراموش کنیم که آذربایجان در گذشته جزیی از ایران بوده و فرهنگ و آداب و رسوم بسیار نزدیکی با فرهنگ ما داشته‌اند و در حال حاضر فقط رود ارس مرز جدایی این کشور است، پس کشوری که روزگاری قسمتی از ایران بود بدون شک فرهنگی شبیه ایران داشته است ولی این دلیلی نمی‌شود که میراث ناملموس ایرانی را به نام خود ثبت کنند و این موضوع نیازمند رسیدگی مسئولان است.

سعیدی متذکر شد: دستگاه‌های فرهنگی در حفظ و نگهداری و حتی بازگرداندن آثار به تاراج رفته ملموس و ناملموس کشور نقش موثری دارد؛ متاسفانه کشورما در طول تاریخ با روی کار آمدن هر دولت بخشی از آثار ملموس و ناملموس آن توسط خودی و بیگانه به غارت رفته است و در حال حاضر به نام و به کام دیگر کشورها ثبت جهانی می‌شوند و این حقیقت تلخی است زمانی که از داشته‌هایمان به درستی استفاده نکنیم دیگران از آن استفاده می‌کنند .

وی با انتقاد از افراط و تفریط ایرانیان در بیشتر مسائل، عنوان کرد: متاسفانه امروزه ما مشغول و گرفتار مسائل پیرامون خودم هستیم؛ البته چاره‌ای هم نداریم و ناگزیریم. اگر رسانه عمومی فیلم جذاب و مناسبتی نداشته باشد متاسفانه مردم به سمت ماهواره وشبکه‌های اجتماعی کشیده می‌شوند، ما یا افراط می کنیم یا تفریط نمی‌توانیم فرهنگ درست در این زمینه را اجرایی کنیم باید شاخص‌هایی برای این شب تعریف شود؛ از طرفی رسانه‌ها برنامه طنز و فیلم‌های سینمایی جذاب در این حوزه که حد وسط جامعه در آن رعایت شود کمتر پخش می‌کنند.

انتهای پیام/