جلسه هماهنگی برنامه‌های ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تبریز
جلسه هماهنگی برنامه‌های ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تبریز
عصر امروز جلسه هماهنگی برنامه‌های ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با حضور نماینده، ولی فقیه و استاندار آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

به گزارش شمس،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم  نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: شهید شیخ محمدخیابانی روحانی بزرگ و یک چهره عالم مبارز تبریز و از پیشگامان مبارزات آذربایجان بود که در مقابل استبداد داخلی و خارجی محکم ایستاد، وی در مجلس دوم در کنار شهید مدرس در مقابل اولتیماتوم روس با تمام توان مقاومت کرد.

او  افزود: شهید شیخ محمد خیابانی در جریان قرارداد نگین ۱۹۱۹ در تبریز قیام را شروع کرد ودر مبارزات تبریز در مقابل استبداد ایستاد و یکی از نکات برجسته‌ای که در ایشان وجود دارد این است که آذربایجان را جزو لاینفک ایران اسلامی می‌دانست و هدف از قیام خود را برقراری عدالت اجتماعی و آسایش عمومی می‌دانست و می‌خواست نمونه حکومت مردمی و قانونمند را در سطح آذربایجان آغاز و در سراسر کشور برپا کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از هیئت‌های عزاداری به جهت رعایت شیوه نامه های بهداشتی در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت: تشکل‌های دینی بیشترین رعایت را در موارد بهداشتی نشان دادند و جا دارد از زحمات صدا و سیمای استان در رابطه با انعکاس برنامه‌های ایام محرم نیز قدردانی کنیم.

در ابتدای مراسم حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی دبیر همایش ملی بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی نیزگفت:شهید شیخ محمد خیابانی روحانی مبارز و بیدارگری بود که در مقابل استبداد یک تنه ایستاد و حتی در مورد استبداد صغیر و برگزاری قیام ۱۱ ماهه در آذربایجان نقش مهمی ایفا کرد.

او افزود: نقش شهید خیابانی در مورد التیماتوم روس نیز بسیار مهم بود و سومین نقش ایشان در قرارداد ننگین ۱۹۱۹ است که قیام مردم آذربایجان به رهبری ایشان شکل گرفت و در حکومت مستقلی در آذربایجان ایجاد کرد.

او  در مورد زمان برگزاری همایش گفت: همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی برای ۴ ماه دیگر پیش بینی شده و روز ۲۰ دی ماه برگزار می‌شود، و فراخوان مقاله از بیستم شهریور تا ۲۲ آذر ماه خواهد بود، و طی جلساتی که دراستان برگزار می‌شود برنامه ریزی‌های لازم انجام خواهد شد.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی با اعلام آمادگی کامل برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی نیز گفت:از نظر تدارکات و همراهی دستگاه‌ها آمادگی کامل داریم و همه در کنار هم مراسمی خواهیم گرفت که در تاریخ ماندگار شود.

او افزود: کاهش نقش بانوان، هجمه برنظام تعلیم و تربیت و از بین بردن الگو‌های جامعه از توطئه‌ها و کار‌های شمنان است که می‌تواند به یک کشور صدمه بزند، اما باید گفت هر کاری برای بزرگداشت بزرگانمان بکنیم ارزشمند است ،چرا که کشورمان را مدیون مجاهدت‌های ایشان هستیم.

آقای مرتضی صفری مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی نیز گفت: یک نکته‌ای که احساس می‌کنم در استان به عنوان گرانیگاه منطقه شمال غرب کشور در مباحث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد غفلت واقع شده، عدم پرداخت به آن داشته‌های معنوی تاریخ معاصر است که بر روی آن‌ها کمتر کار شده است.

او بابیان اینکه درحوزه کتاب کار‌های خوبی شده است ،افزود:تولید مستندو پرتره برای بزرگداشت یکصدمین سال شهادت شیخ محمد خیابانی بسیارمناسب است ،چرا که تا همایش آماده می‌شود و تا آن زمان، پنج میزگرد تلویزیونی و پنج میزگرد رادیویی در مورد مبارزات ایشان برگزار خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/