جشنواره گل محمدی در روستای عنصرود اسکو برگزار شد
جشنواره گل محمدی در روستای عنصرود اسکو برگزار شد
دهمین جشنواره برداشت گل‌محمدی آذربایجان شرقی با رویکرد خلاقانه و با هدف دانش بنیان کردن این محصول در روستای عنصرود شهرستان اسکو برگزار شد.

به گزارش شمس، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی در این جشنواره گفت: نخستین جشنواره گل محمدی در این استان در سال ۸۶ در روستای گردشگری گونبرف برگزار و سپس در دوره‌های مختلف در روستای عنصرود برگزار شد.

وی با قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه و به خصوص نیروهای امنیتی و نظامی برای برگزاری جشنواره در شرایط آرام، گفت: صنعت گردشگری یکی از مهمترین صنایعی است که در دنیا بر روی آن حساب باز می‌شود و  به ازای هر گردشگر خارجی، هفت شغل ایجاد می‌شود.

تراب محمدی افزود: باید به این صنعت توجه ویژه داشته باشیم و از طرفی این صنعت نیاز به ابزار خاص و تجهیزات ویژه نیاز نداشته و ابزار آلات آن فراهم است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت، دومین صنعت مهم دنیا بوده که درآمد حاصل از آن، نشاط و شادابی، رفاه و آرامش را به همراه دارد، افزود:  ابزاری که برای گردشگری لازم است در ایران اسلامی از جمله آب و هوای چهار فصل، زیرساخت‌های گردشگری، امکانات لازم، حمل و نقل و ارتباطات، باغات و مزارع بسیاری فراهم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اظهار کرد: در جشنواره نخست گل محمدی، امکانات زیرساختی چون مسیر، برق و گاز نبود اما امروز به دلیل برگزاری چندین دوره آن که باعث معرفی منطقه و به خصوص محصولات و تولیدات دامی و کشاورزی شده است، منجر به توانمندی اقتصادی مردم نیز شده است.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری چنین جشنواره‌ای، ایجاد و یا تقویت زیرساخت‌های منطقه بوده و مراکز اسکان بومگردی، رستوران، بازارچه‌های محلی و صنایع دستی و بحث پویش و مردم شناسی از جمله مواردی است که در برگزاری جشنواره‌ها مطرح می‌شود.

معاون استاندار بیان کرد: اسکو، یک شهرستان فرهنگی بوده و امروز اهالی فرهنگ دوست آن پذیرای مهمانان استان هستند.

وی با بیان اینکه راه اندازی بازارچه‌های محلی و صنایع دستی در اسکو اهمیت داشته و برای اقتصاد روستاها تاثیرگذار است، بیان کرد:  اسکو از دو سال پیش به عنوان شهر ملی باتیک به ثبت ملی رسیده‌ است و تولیدات این شهرستان در فروشگاه‌های کشورهای مختلف وجود دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ تن گل محمدی در استان تولید می شود، افزود: سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان، ۱۴۶۹ هکتار است که از این میزان۱۳۹۶ هکتار آن بارور و ۷۴ هکتار نیز غیربارور است.

وی افزود:  حدود ۳۰ درصد تولید استان معادل ۱۶۵۰ تن برای مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت و گل خشک و هفتاد درصد بقیه معادل ۳ هزار و ۸۵۰ تن در زمینه فرآوری گل محمدی، گلاب و اسانس مصرف می شود.

محمدباقر بی پروا به صادرات گل محمدی نیز اشاره کرد و اعلام کرد: در استان اذربایجان شرقی ۲۰ واحد در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب ، اسانس و بسته بندی گیاهان دارویی فعالیت می کنند که قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می شود.

وی با بیان اینکه ارقام بومی گل محمدی  ۹۵ درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد و پنج درصد ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است، گفت: این استان از مجموع بیش از ۱۴ هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در کشور را دارد و مقام پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه ،عجب شیر، تبریز قرار دارد، گفت: شهرستان های اسکو و آذرشهر به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار دارند و از قطب های مهم تولید گل محمدی و فرآورده های آن در استان هستند.

وی با اعلام اینکه سه شرکت صنایع تبدیلی فعال در زمینه گل محمدی در اسکو  فعالیت می کنند، افزود: همچنین تعداد ۱۵۰ واحد به طور سنتی و یا به صورت مشاغل خانگی مشغول گلاب گیری یا تولید سایر فرآورده های این محصول هستند.

بی پروا ادامه داد: با توجه به اینکه گل محمدی الگوی کشت جایگزین در دریاچه ارومیه قرار گرفته است، ما در دو بخش توسعه آن را در باغبانی مدنظر قرار داده ایم.

وی با اشاره به اینکه باید تخصصی تر به موضوع تولید و کشت گل محمدی بپردازیم افزود: ما باید از ارقام جدید و اصلاح شده در استان و کشورمان استفاده کنیم و این محصول را توسعه بدهیم به همین منظور ۲ واحد کشت بافت قوی در استان آماده به کار است که با آنها قرارداد بسته‌ایم تا کشت بافت گل محمدی را تولید کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی همچنین بر تامین گل محمدی مورد نیاز کارخانه ها به صورت تخصصی تاکید کرد و افزود: جهاد کشاورزی استان با ارائه تسهیلات و اعتبارات دریاچه ارومیه به صورت ۱۰۰ درصد در خدمت بهره بردان است که محصول گل محمدی را توسعه بدهند.

سالانه ۲۵۰۰ تن گل محمدی در اسکو تولید می شود

فرماندار اسکو با بیان اینکه این شهرستان رتبه نخست استانی در تولید گل‌محمدی را با ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید ۲۵۰۰ تن گل تر دارد، افزود: عملکرد تولید محصول در اسکو حدود ۳.۵ تن در هکتار بوده و گل ‎محمدی یک محصولی است که نسبت به دوره پرورش و عمل آوری در حداقل زمان، درامد خوبی دارد.

حسین فیروزی بیان کرد: قیمت هر کیلوگرم محصول به صورت عمده حدود ۵۰ هزار تومان است که اگر بتوانیم گل تر را با ایجاد صنایع تبدیلی به ارزش افزوده تبدیل کنیم، قیمت به ۱۰ برابر می‌رسد، لذا تاکید داریم که مسئولان اجرایی و صاحبان صنایع که در فکر توسعه صنعتی و کشاورزی استان هستند با توجه ویژه‌ای به این پتانسیل نگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی شهید نیرومند اسکویی به وسعت ۷۰ هکتار آماده است، گفت: قطعات فاز اول این شهرک واگذار شده است و اقدامات احداث تعدادی از واحدهای تولیدی نیز آغاز شده است و این شهرک، در استان خوشبختانه در ارتباط با آب، برق و گاز هیچ مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: کارگاه هایی که به صورت خانگی و واحدهای کارگاهی و صنفی در شهرستان اسکو فعالیت می کنند را باید با تشکیل تعاونی یا روشهای دیگر ساماندهی کنیم در این حوزه، از بابت سرمایه گذاری و تسهیلات خوشبختانه مشکل نداریم، بنا داریم دبیرخانه دائمی جشنواره گل محمدی فعال شود و موارد و مسائل از این طریق پیگیری شود.

فرماندار اسکو اظهار کرد: فضا برای تولید، فرآوری و صادرات گل محمدی در شهرستان اسکو مناسب است که این یک ظرفیت بزرگی نه تنها برای شهرستان اسکو حتی برای استان است.

وی ادامه داد: گل محمدی محصولی است، کم آب بر و مقاوم در برابر خشکسالی است و آسانی کشت و برداشت از ویژگی های آن است.

وی به تولید محصول سالم نیز اشاره کرد و افزود: اگر در نهاده ها کار کارشناسی انجام گیرد گل محمدی را به عنوان محصولی سالم می توان برشمرد.

فرماندار شهرستان اسکو  گفت: دهمین جشنواره گل محمدی در شهرستان اسکو با رویکرد خلاقانه و با هدف دانش بنیان نمودن این محصول در شهرستان اسکو برگزار شد.

فیروزی گفت: تولید گل سرخ از محورهای اقتصادی شهرستان اسکو به شمار رفته و استفاده مناسب از ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی آن می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه موثر باشد.

وی افزود: از محورهای این جشنواره شناساندن ظرفیت‌های گل سرخ محمدی در زمینه‌های گردشگری و کشاورزی می‌باشد که همه ساله در قالب برگزاری جشنواره برداشت گل محمدی شاهد حضور شهروندان از سرتاسر استان در شهرستان اسکو هستیم.

جشنواره گل محمدی اسکو ظرفیت کشاورزی و گردشگری منطقه را ارتقا می دهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو گفت: چند سال است که جشنواره گل محمدی به صورت مرتب در شهرستان اسکو که دو روستای گنبرف و عنصرود به عنوان قطب تولید این گل در آن واقع شده‌اند، برگزار می‌شود و امسال نیز دهمین جشنواره گل محمدی در دامنه‌های بکر، سرسبز و زیبای سهند در روستای عنصرود اسکو برگزار شد.

انوری افزود: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه سطح زیر کشت باغات گل و گیاهان دارویی، ایجاد ظرفیت‌های جدید برای توسعه سرمایه گذاری در دو بخش کشاورزی و گردشگری و اشتغالزایی در شهرستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره گل محمدی کمک خواهد کرد تا ظرفیت‌های کمی و کیفی منطقه در دو حوزه کشاورزی و گردشگری ارتقا یابد و زمینه برای ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی و استقرار صنایع تبدیلی در این حوزه فراهم شود.

انتهای پیام /