جشنواره منطقه‌ای شمال غرب بسترساز هم افزایی رسانه‌‌ای است
جشنواره منطقه‌ای شمال غرب بسترساز هم افزایی رسانه‌‌ای است
دبیر علمی جشنواره منطقه ای مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری شمال غرب در تبریز اعلام کرد که برگزاری این رویداد، بسترساز هم افزایی فعالان رسانه ای استان های منطقه در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

به گزارش شمس، محمد عزیزی راد  ضمن اعلام خبر فوق، افزود: با توجه به شیوع کرونا در ۲ سال قبل و تاثیر منفی آن بر فعالیت های رسانه ای، برگزاری جشنواره منطقه ای رسانه ای شمال غرب کشور در تبریز می تواند فرصتی برای احیای توانمندی های فعالان رسانه ای منطقه و برجسته سازی تاثیرات رسانه در ابعاد مختلف حیات جامعه باشد.

وی با اشاره به برگزاری آخرین دوره جشنواره منطقه ای رسانه ای شمال غرب در اردبیل در سال قبل از شیوع کرونا، افزود: منطقه شمال غرب کشور، متشکل از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، حرف های زیادی برای گفتن در تاریخ مطبوعات ایران دارد، به گونه ای که دومین نشریه ایران زمین در ارومیه و نخستین نشریه فارسی زبان شهرستانی کشور در تبریز منتشر شده است.

وی محورهای بخش اصلی جشنواره منطقه ای مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری شمال غرب در تبریز را شامل «فرصت ها و چالش های اقتصادی استان های منطقه شمال غرب (نقش مس سونگون در اقتصاد منطقه شمال غرب، شرکت های دانش بنیان، راه و مسکن، عمران شهری و روستایی، تسهیلات بانکی، اشتغال، انرژی و …»، «ظرفیت ها و چالش های فرهنگی منطقه شمال غرب (رویدادهای فرهنگی و هنری، میراث فرهنگی، ترویج فرهنگ قرآنی و وقف، عفاف و حجاب، سبک زندگی اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت و …»، « ظرفیت ها و چالش های سیاسی- اجتماعی استان های شمال غرب (احزاب و تشکل های سیاسی، مطالبات مردمی، کرسی های آزاد اندیشی، امید آفرینی، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، آسیب های اجتماعی و ..» و «فرصت ها و چالش های فرا روی ساخت تمدن نوین اسلامی و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» برشمرد.

عزیزی راد اضافه کرد: محورهای بخش ویژه جشنواره نیز شامل «تولیدات رسانه ای پیرامون تحقق شعار سال، تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» و «ظرفیت ها و چالش های منطقه ای شمال غرب (وضعیت ژئوپلیتیک قفقاز و تحولات اخیر آن و نقش استان های شمال غرب در روابط جمهوری اسلامی و کشورهای قفقاز، دیپلماسی شهری و منطقه ای و …)» می باشد.

وی از تیتر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله، گزارش تصویری، کاریکاتور، طنز ، چندرسانه ای( الف- فیلم ب- اینفوگرافی ج – موشن گرافی» و صفحه آرایی به عنوان قالب های خبری جشنواره منطقه ای رسانه ای شمال غرب در تبریز نام برد.

وی درباره شرایط شرکت در جشنواره نیز توضیح داد: آثار ارسالی می بایست از ابتدای آذر ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۱ در مطبوعات محلی، نشریات سراسری، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری دارای مجوز منطقه شمال غرب منتشر شده باشند.

دبیر علمی جشنواره منطقه ای مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری منطقه شمال غرب در تبریز بیان کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند حداکثر سه اثر در سه قالب به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و ارائه اصل اثر به دبیرخانه جشنواره از سوی صاحبان آثار برگزیده الزامی می باشد.

وی تشریح کرد: ارسال کپی بریده آثار راه یافته به مرحله نهایی در روزنامه‌ای که آثار شرکت کنندگان در آن ها به چاپ رسیده و نیز نسخه چاپی نشریات الکترونیکی، الزامی است؛ مطبوعات لغو مجوز شده، فاقد مجوز و همچنین بولتن های داخلی ادارات، امکان شرکت در جشنواره را ندارند.

وی اضافه کرد: آثار منتشر شده در رسانه‌های فاقد مجوز یا بولتن‌های داخلی، آثار فاقد نام نویسنده یا نام مستعار و آثار غیرمرتبط با حوزه جغرافیایی جشنواره، پذیرفته نخواهد شد، ضمن اینکه در رشته های تیتر، چند رسانه‌ای، اینفوگرافی، طراحی و صفحه‌آرایی که گاهی فاقد عنوان صاحب اثر هستند؛ در صورتی که به مرحله نهایی راه یابند، تاییدیه مدیر مسؤول نشریه برای نام صاحب اثر ضروری است.

عزیزی راد با اشاره به اینکه آثار منتشره در صفحات استانی خبرگزاری‌ها یا ضمایم استانی نشریات سراسری که در زمان فراخوان، فاقد پروانه نمایندگی باشند، نمی‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، یادآوری کرد: آثار منتشر شده در ویژه نامه های استانی نشریات سراسری قابلیت ارسال به جشنواره را دارند.

وی افزود: آثار منتشره در نشریات یا پایگاه‌های خبری که دفتر مرکزی آنها در استان های مذکور واقع نیست و همچنین پایگاه‌های خبری که در زمان انتشار اثر فاقد مجوز بوده‌اند، حق شرکت در جشنواره را ندارند. وی ادامه داد: هیأت انتخاب جشنواره از میان اساتید و روزنامه نگاران برجسته منطقه بوده و هیأت داوران ترکیبی از اساتید برجسته استانی و کشوری خواهند بود.

دبیر علمی جشنواره منطقه ای مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری شمال غرب بیان کرد: همان گونه که از عنوان جشنواره بر می آید، فعالان رسانه ای منطقه شمال غرب، شامل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان می توانند در این رویداد رسانه ای شرکت کنند.

وی ادامه داد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا دهم دی ماه سال جاری است و اعلام رای هیات داوران و اختتامیه جشنواره نیز در ایام دهه فجر امسال خواهد بود.

وی افزود: آدرس دبیرخانه جشنواره، تبریز، سربالایی ولیعصر، مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن، خانه مطبوعات آذربایجان شرقی و شماره تلفن تماس آن نیز ۳۳۲۸۱۹۱۲-۰۴۱ می باشد.

عزیزی راد ادامه داد: آدرس اینترنتی دریافت آثار علاقه مندان به شرکت در جشنواره منطقه ای شمال غرب نیز Azarsh.pressfestival.ir می باشد.

انتهای پیام /