جزئیات رایگان شدن قبوض گاز اعلام شد
جزئیات رایگان شدن قبوض گاز اعلام شد
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران جزییات رایگان شدن قبوض گاز را اعلام کرد و گفت: مصارف دهک اول تا سوم اگر زیر ۲۰۰ مترمکعب باشد، گازبهای آنها به طور کامل بخشیده می‌شود. همچنین مقرر شده که دهک چهارم نیز اگر میزان مصرف را کم کنند شامل تخفیف خواهند شد.

به گزارش شمس، حسن منتظرتربتی امروز در نشستی خبری با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز بیشتری تولید کرده‌ایم تا آنجا که سال گذشته ۱۹۳ میلیارد مترمکعب گاز تولید شد اما این عدد امسال به ۲۰۳ میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

وی ادامه داد: این عدد از نظر ارزش و مقدار انرژی قابل ملاحظه است، از این میزان هفت میلیارد مترمکعب به بخش خانگی اختصاص دادیم، سه میلیارد مترمکعب به نیروگاه‌ها افزایش گاز صورت گرفت و در واقع ۱۰ میلیارد مترمکعب را به دو بخش خانگی و نیروگاهی اختصاص داده‌ایم.

وی با اشاره به دغدغه رهبری مبنی بر رایگان شدن آب و برق و گاز برای دهک‌های پایین جامعه گفت: بعد از طرح این موضوع در سران قوا در هیات دولت به تصویب رسید بنا بر آنچه مقرر شده مصرف‌کنندگان گاز کشور در پنج اقلیم تقسیم شدند که ۹۸ درصد مصرف‌کنندگان در اقلیم‌های یک و دو و سه زندگی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه طبق بخشنامه صادره جامعه به ۱۰ دهک تقسیم شد که میزان مصرف سه دهک یعنی ۳۰ درصد جامعه ۱۰ درصد را شامل می‌شود، تصریح کرد: سه دهک بعدی ۲۵ درصد مصرف گاز دارند و سه دهک آخر ۵۰ درصد گاز خانگی را مصرف می‌کنند.

به گفته منتظرتربتی مصارف دهک اول تا سوم اگر زیر ۲۰۰ مترمکعب باشد گازبهای آنها به طور کامل بخشیده می‌شود همچنین مقرر شده که دهک چهارم نیز اگر میزان مصرف را کم کنند شامل تخفیف خواهند شد به این ترتیب از ۲۷ میلیون واحد مصرف کننده ۳۳ تا ۴۰ درصد شامل بخشودگی می‌شوند که هم کمک به اقتصاد خانوار و هم کمک به تولیدکنندگان گاز خواهدبود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح یاد شده از ابتدای دیماه خواهد بود، گفت: بنا بر این مصوبه قبوض بخشی از خانوارها رایگان خواهد شد. بخش دیگری نیز که مصرف بالایی دارند باید تشویق به قرارگیری در این محدوده شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه چنانچه مصرف‌کنندگان نسبت به میانگین سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، معادل ۱۰ درصد از مصرف خود را کاهش دهند گازبهای آنها با ۱۵ درصد کاهش محاسبه می‌شود، اظهار کرد: برای جلوگیری از مصرف دهک‌های بالا اگر مصرف‌کنندگان پرمصرف ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ داشته باشند قیمت گاز برای این دسته از مشترکین ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

واردات گاز نخواهیم داشت

منتظرتربتی درباره هزینه بخشودگی گازبها برای مجموعه شرکت گاز گفت: پیش بینی می‌شود نزدیک ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان مشمول بخشودگی شوند که از بخش‌های دیگر پوشش داده خواهد شد و هزینه‌ای به مردم تحمیل نمی‌شود.

وی با اشاره به احتمال واردات گاز گفت: همچنان برنامه‌ای برای واردات نخواهیم داشت و نیاز کل کشور از منابع داخلی تامین خواهد شد.

پرمصرف ها چگونه جریمه می شوند؟

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جواب سوالی مینی بر اینکه جریمه مشترکان پر مصرف از چه زمانی خواهد بود، گفت: اعمال جرائم مشترکان پرمصرف از ۱۶ آبان خواهد بود و قبوض مجانی از ابتدای آذرماه محاسبه می شود.

منتظرتربتی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش گازرسانی منجر به افزایش ۳۰ میلیون متر مکعبی مصرف گاز می‌شود گفت: ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب از مصرف گاز مربوط به خانوارهای جدیدی است که به شبکه گاز متصل شده‌اند اما افزایش ۳۰ میلیون متر مکعبی ناشی از افزایش مصرف خانگی به دلیل کرونا و افزایش استفاده از آب گرم و باز شدن پنجره‌ها و افزایش درجه حرارت وسایل گرمایشی است.

لزوم توجه به بهینه سازی مصرف گاز

وی با تاکید براینکه طی سال‌های گذشته بنا بر این بود که به موازات توسعه، بهینه سازی مصرف گاز نیز صورت گیرد تا سرانه مصرف کاهش یابد، اظهار کرد: توسعه نباید همراه با افزایش مصرف باشد اما تاکنون این اتفاق افتاده است لذا باید به مساله بهینه سازی و مدیریت مصرف توجه بیشتری شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه تمامی تدابیر لازم جهت آمادگی شبکه برای تامین گاز زمستان مهیا شده است گفت: اولویت ما تامین گاز خانگی است تا با افت و قطعی مواجه نشود اما اگر مصرف افزایش یابد از میزان گاز ارسالی به صنایع و دیگر بخش ها کاسته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که در آذرماه روزانه ۵۲ میلیون مترمکعب گاز بیشتری تولید شد که این میزان معادل دو فاز پارس جنوبی است، اظهار کرد: این افزایش تولید در بخش خانگی ۴۶ میلیون مترمکعب و در بخش نیروگاهی ۹ میلیون مترمکعب تنها در آذرماه بوده است.

منتظرتربتی با تاکید بر این‌که افزایش مصرف گاز از هر دو سو مربوط به خانوارها می‌شود، گفت: در شرایط فعلی لازم است تا فعالیت‌های بیشتری برای بهینه سازی مصرف انرژی در بخش تبلیغات و افزایش بهره وری تجهیزات صورت بگیرد.

وی با اشاره به طرح بهینه‌ سازی موتورخانه‌ها تصریح کرد: استقبال خوبی از این طرح صورت گرفت و در حال حاضر این کار در جریان است.

  • منبع خبر : ایسنا