ثبات نسبی در قیمت کالاهای اساسی/ ثبات به کوچه خودرو و مسکن هم می‌رسد؟
ثبات نسبی در قیمت کالاهای اساسی/ ثبات به کوچه خودرو و مسکن هم می‌رسد؟
ثبات نسبی اگرچه به بازار اقلام ضروری رسیده است اما همچنان دو بازار مهم خودرو و مسکن با غفلت دولت در تلاطم به سر می‌برد.

به گزارش شمس، تلاطم‌های اقتصادی که از یک سال گذشته شروع شده و باعث شده موج افزایش قیمت‌ها خیز بردارد، قابل کتمان نیست. آنچه در یک سال گذشته باعث افزایش قیمت دلار و به تبع آن کالاهای اساسی شده است نه تنها رشد اقتصادی منفی را در پی داشته بلکه ضربه بزرگی نیز به اقتصاد خانواده‌ها زده است و سفره آنان را کوچک‌تر کرده است.

افزایش گاه و بی‌گاه برخی اقلام ضروری در یک سال گذشته بسیاری از خانواده‌ها را به تنگ آورده و علی‌رغم اینکه در روزهای نخست افزایش قیمت دلار همه چیز به موج فزاینده قیمت این ارز خارجی ربط داده می‌شود اما به مرور زمان مشخص شد که با ثبات قیمت دلار نیز کالاها افزایش قیمت دارند آن هم افزایش‌های نجومی و از آنجایی که این افزایش‌ها گاه به اصلی‌ترین مایحتاج مردم حمله می‌کرد وجب کلافگی مردم نیز شده بود.

در هفته‌های اخیر اما ثبات نسبی به بازار اقلام ضروری بازگشته و محصولاتی مانند سیب زمینی، پیاز، مرغ و … که در چند ماه گذشته در سایه غفلت و عدم مدیریت دولت متلاطم شده بود به روزهای آرام بازگشته‌اند. اگرچه برخی اقلام ضروری مانند گوشت قرمز و برنج و روغن قصدی برای کاهش قیمت ندارند و از سفره مردم کمرنگ شده‌اند.

اما به جز کالاهای اساسی آنچه در یک سال گذشته با افزایش‌ سرسام آور و نجومی مواجه بود بازار خودرو بود. بازاری که کسی نمی‌تواند اسب سرکش آن را رام کند و همگان منتظرند تا وزارت صنعت کاری برای این بازار انجام دهد اتفاقی که تاکنون رخ نداده است. آنچه مردم را آزار می‌دهد اتفاق دو دو تا چهارتایی است که با نرخ دلار انجام می‌دهند اگر زمانی که نرخ دلار به ۱۷ هزار تومان رسیده بود خودرویی داخلی ۶۰ میلیون تومان بود چرا امروز که دلار در کانال ۱۳ هزار تومان است قیمت همان خودرو به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است؟ برخی دلال‌ها را عامل قیمت‌های اینچنینی می‌دانند اما آنچه که مشخص است دولت به عنوان سهامداری بزرگ در خودورسازی کشور بیشترین نقش را در ثبات و عدم ثبات قیت خودرو در بازار دارد.

از سوی دیگر بازاری که طی سالهای گذشته با رکود مواجه بود و به یکباره با افزایش قیمت مواجه شد بازار مسکن بود. در چند سال گذشته با توجه به رکود در خرید و فروش مسکن قیمت‌ها نیز رشد چندانی نداشتند اا طی یک ماه گذشته علی‌رغم اینکه همگان اذعان دارند که همچنان سایه رکود بر بازار مسکن سنگینی می‌کند اما قیمت زمین و ملک رشد چشمگیری داشته است.

حال باید دید که در بازار خودرو و مسکن نیز ثبات به کوچه مردم خواهد رسید یا اسب بی‌رقیب قیمت‌ها همچنان تاخته و جولان خواهد داد.

  • نویسنده : فرناز پورعباس