تک‌سرنشینی علت اصلی ترافیک تبریز است
تک‌سرنشینی علت اصلی ترافیک تبریز است
شهردار تبریز گفت: عامل اصلی بروز و ظهور پدیده ترافیک در این شهر، نامناسب‌ بودن معابر یا کمبودهایی در این‌ زمینه نیست، بلکه «تک‌سرنشینی» اصلی‌ترین علت آن است.

به گزارش شمس، ایرج شهین باهر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از بین بردن معضلات کلانِ شهری مانند ترافیک و هموار ساختن مسیر توسعه پایدار بی‌شک بدون همراهی اقشار مختلف مردم امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل سرما پدیده وارونگی هوا روی می دهد، کاهش تردد تعداد خودروها و ترافیک در سطح شهر می‌تواند به مقدار قابل‌ توجهی از آلودگی احتمالی هوا بکاهد.

شهردار تبریز از شهروندان و رانندگان تبریزی که در اجرای طرح زوج یا فرد خودروها با مجموعه مدیریت شهری و ماموران راهنمایی و رانندگی همکاری و همیاری لازم را داشتند قدردانی کرد و گفت: طبق آمار از ۱۵مهر با اجرای این طرح در محدوده مرکزی شهر میزان قابل‌ توجهی از ترافیک این محدوده کاهش یافته و به‌ گفته اهالی آرامش در معابر حاکم شده است.

شهین باهر، موفقیت چنین‌ طرح‌هایی را در گرو همیاری شهروندان دانست و ادامه داد: مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند مشکل ترافیک را در شهرهای بزرگ رفع کند و این مشکل حتی در توسعه‌ یافته‌ترین شهرهای جهان هم قابل مشاهده است.

در کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وجود دارد که تردد آنها هوا را آلوده کرده و علاوه بر این آلودگی صوتی و بصری نیز ایجاد می کنند؛ این در حالی است که روزانه افزون بر ۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز از دیگر شهرستان های ۲۰ گانه آذربایجان شرقی برای انجام امور اداری و شخصی خود به تبریز تردد می کنند.