تکذیب مصرف مازوت در پالایشگاه تبریز
تکذیب مصرف مازوت در پالایشگاه تبریز
علیرضا آقابگلو ضمن تکذیب استفاده پالایشگاه تبریز از سوخت مازوت، بیان داشت: پالایشگاه تبریز در سالجاری از سوخت مازوت استفاده نکرده و و تمامی سوخت مصرفی آن گاز طبیعی است.

به گزارش شمس، معاون عملیات شرکت پالایش نفت تبریز با تکذیب اخبار منتشر شده در خصوص مصرف مازوت در پالایشگاه، گفت: پالایشگاه تبریز در سالجاری از سوخت مازوت استفاده نکرده و تمامی سوخت مصرفی آن گاز طبیعی است و اگر روزی فشار این گاز کاهش یابد، در صورت اخذ مجوزهای لازم از مازوت استفاده خواهد کرد که تاکنون این اتفاق پیش نیامده است.

وی افزود: یکی از محصولات پالایشگاه تبریز مازوت است که تقریبا ۲۲ درصد تولید پالایشگاه را به خود اختصاص می‌دهد.

آقابگلو ادامه داد: مازوت یک ماده‌ی هیدروکربنی است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود و مصرف‌کننده‌های متنوعی دارد که بر اساس سیاست‌های حاکمیتی به‌عنوان یکی از فرآورده‌های اصلی، به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تحویل داده می‌شود تا براساس نیاز و برحسب اولویت در نقاط مختلف کشور استفاده شود.

وی، تولید بنزین یورو  ۵ را یکی از اقدامات پالایشگاه تبریز در راستای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: در گذشته بنزین تولیدی پالایشگاه بر اساس استاندارد یورو ۲ بود اما امروزه با کاهش میزان سولفور از ۳۰۰ به ۱۰ppm، بنزین یورو ۵ استاندارد تولید می‌شود که این موضوع صرفا موجب کاهش انتشار روزانه ۲.۳ تن ترکیبات اکسید سولفور (SOX) به هوای کلانشهر تبریز و سایر شهرهای مصرف‌کننده‌ی این سوخت پاک شده است.

این مقام مسئول در خصوص پوشش میزان بنزن در بنزین تولیدی این شرکت با استاندارد یورو ۵ نیز گفت: در فرآیند استخراج بنزن، میزان بنزن بنزین را از چهار درصد به زیر یک درصد رسانده‌ایم که روزانه ۵۰ تن از این ماده به جای انتشار در هوای شهرها به‌عنوان ماده اولیه با ارزش از طریق خط لوله به پتروشیمی تبریز تحویل داده می‌شود.

وی در مورد گازوئیل تولیدی پالایشگاه نیز یادآور شد: ۳۰ تا ۳۵ درصد گازوئیل تولیدی پالایشگاه تبریز بر اساس استاندارد یورو پنج است که ما توانسته ایم میزان گوگرد آن را از ۷ هزار به زیر ۱۰ppm برسانیم و تا اواسط سال آینده نیز تمامی گازوئیل تولیدی شرکت با استاندارد یورو پنج تولید خواهد شد.

معاون شرکت پالایش نفت تبریز همچنین متذکر شد: پالایشگاه تبریز اهمیت زیادی به حفاظت محیط زیست و کاهش آلودگی هوا قائل است و با تمام توان برای تحقق این امر تلاش می‌کند که در اثر اقدامات انجام شده صرفا از بابت ارتقاء کیفیت دو فرآورده بنزین و نفت گاز روزانه از انتشار ۳۷.۳ تن ترکیبات اکسید سولفور به هوا جلوگیری شده است.

وی در پایان بیان کرد: مجموع میزان مازوت تولیدی پالایشگاه تبریز ۳۹۰۰ متر مکعب در روز بوده که تماما به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تحویل و از طریق آن شرکت نیاز انواع صنایع مانند نیروگاه‌ها تامین می‌شود.

انتهای پیام/