تولید ۵۵۰ هزار تن شیر در آذربایجان‌شرقی
تولید ۵۵۰ هزار تن شیر در آذربایجان‌شرقی
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه به زبربخش دام در استان خبر داد و گفت: سالانه بیش از ۵۵۰ هزار تن شیر به صورت سنتی و صنعتی در استان تولید می شود.

به گزارش شمس، حبیب شریفیان روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: تولید شیر سنتی در کشور و به تبع آن استان آذربایجان شرقی بیشتر از شیر صنعتی است؛ ۶۰ تا ۷۰ درصد شیر تولیدی به صورت سنتی و ۳۰ تا ۴۰ درصد آن به صورت صنعتی در استان تولید می شود.

وی ادامه داد: سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن لبنیات اعم از شیر پاستوریزه و سایر مواد لبنی در آذربایجان شرقی تولید می شود.

شریفیان با اشاره به موضوع لبنیات و چرخه تولید و فرآوری مواد لبنی، اظهار کرد: متاسفانه در سال های گذشته حمایت های بی رویه، تخصیص وام های کم بهره و حتی وام های ارزی به رشد بی رویه صنایع لبنی دامن زده است، وقتی ظرفیت فرآوری بیش از تولیدات باشد باعث بروز مشکلات و چالش های متعددی در این زمینه خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، گفت: اگر تولیدکنندگان لبنیات استان در قالب زنجیره ارزش و زنجیره تولید فعالیت نمایند، تامین مالی زنجیره ارزش و زنجیره تولید تمام واحدها و حلقه های تولید را پشتیبانی می کند.

وی با اشاره به این که واحدهای تولید مواد لبنی در سطح استان به صورت جزیره ای عمل می کنند، ادامه داد: هر سال نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه به زیربخش دام در استان آذربایجان شرقی اختصاص می یابد، متاسفانه این یارانه ها در قالب زنجیره ارزش و تولید مورد بهره برداری قرار نمی گیرند و در یک بخش می مانند.

شریفیان به تولیدکنندگان صنایع لبنی توصیه کرد تا با تشکیل زنجیره هایی در قالب تشکل های تولیدی اعم از اتحادیه دامداران، انجمن صنایع تبدیلی و کارخانجات خوراک دام نسبت به تولید و فرآوری مواد لبنی اقدام نمایند تا هم قیمت تمام شده محصولات افزایش نیابد و هم محصولات تولیدی تقاضامحور و اقتصادی باشد.

وی خاطرنشان کرد: دولت با تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و تامین نهاده های دامی، پرداخت یارانه در بخش کشاورزی در زیرمجموعه زراعت برای تولید علوفه، آب، برق، کود و سم تلاش می کند تا تولیدکنندگان و فعالان این بخش به راحتی بتوانند به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند، اما متاسفانه گاهی اوقات به دلیل عدم پیوستگی زنجیره ارزش و زنجیره تولید این تسهیلات به واحدهای تولیدی منتقل نمی شود.

شریفیان با تاکید بر این که بحث صادرات یکی از روش های تنظیم بازار، تنظیم تولید و حمایت از تولید و توسعه پایدار است، در خصوص صادرات محصولات لبنی اظهار کرد: استاندارد لبنیات ایران از کشور توسعه یافته و پیشرفته ای همچون آمریکا خیلی بیشتر و سختگیرانه تر است، صادرات محصولات لبنی ایران به اکثر کشورهای اروپایی، روسیه و منطقه خلیج فارس در سایه همین استانداردهای سختگیرانه صورت می گیرد و این امر نشانگر تبعیت و پیروی ما از استانداردهای بین المللی است.