تولید سالانه ۲۵ هزار تن شیر در شهرستان مرند
تولید سالانه ۲۵ هزار تن شیر در شهرستان مرند
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: سالانه ۲۵ هزار تن شیر در این شهرستان تولید می‌شود.

به گزارش شمس، منوچهر رحمانی روز پنجشنبه در مرکز جمع‌آوری شیر شرکت تعاونی کشاورزی و صنعت دامپروری یامچی شهرستان مرند، افزود: شهرستان مرند دارای ۴۶۰ هزار واحد دامی بوده که از این تعداد ۵۰ درصد دام سبک و ۵۰ درصد دام سنگین را شامل می شود، سالانه در این شهرستان ۲۵هزار تن شیر تولید می شود.

وی ادامه داد: این میزان شیر از چهار واحد مرکز جمع آوری شیر در شهرستان استحصال و به مراکز تولید و واحدهای لبنی استان ارسال و حدود پنج هزار تن در سایر موارد و خانوار مصرف می شود.

رحمانی در رابطه با نبود صنایع تبدیلی، گفت: بدون شک وجود صنایع تبدیلی در شهرستان یکی از مهمترین خواسته های مردم است که این مهم نیازمند ورود بخش خصوصی در شهرستان می باشد که علاوه بر رونق دامداری و اشتغال در شهرستان مرند، باعث می شود دامداران انگیزه بیشتری برای فعالیت و تولید محصول شیر داشته باشند.

وی گفت: یکی از مهمترین نیازهای اصلی این شهرستان، بحث احداث کارخانه های فرآوده های لبنی است که هم اکنون یک مرکز مشغول به کار بوده و به دلیل کمبود این کارخانه ها شیر تولیدی در سطح شهرستان، به مرکز استان منتقل می شود.

وی در خصوص نحوه نظارت بر تولید شیر، اظهار کرد: برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیر دار از جمله تب برفکی و بروسلوز به شیر ، واکسیناسیون دام‌ها هر ۶ ماه یکبار و اندازه گیری بار میکروبی نیز به صورت روزانه انجام می‌شود.

بهرام ملکی بخشدار بخش یامچی نیز در حاشیه این بازدید گفت: بخش یامچی یکی از قطب های مهم کشاورزی و دامپروری در شهرستان بوده که ۵۰ درصد شیر شهرستان در ۲ مرکز جمع آوری شیر در این شهر جمع آوری و به صورت خام به کارخانجات صنایع تبدیلی آذربایجان شرقی و سایر مراکز استان ارسال می شود.