توصیه امام جمعه تبریز به مسلمانان کشور آذربایجان/ ایران نمی‌تواند به توطئه‌های رژیم صهیونیستی از خاک جمهوری آذربایجان بی‌تفاوت باشد
توصیه امام جمعه تبریز به مسلمانان کشور آذربایجان/ ایران نمی‌تواند به توطئه‌های رژیم صهیونیستی از خاک جمهوری آذربایجان بی‌تفاوت باشد
امام جمعه تبریز گفت: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند نسبت به توطئه‌های رژیم صهیونیستی از خاک جمهوری آذربایجان بی‌تفاوت باشد.

به گزارش شمس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار کرد: رژیم جنایتکار صهیونیستی از نزدیک شدن به کشورهای مسلمان هدفی جز ایجاد اختلاف و‌ چند دستگی برای تحقق مطامع توسعه‌طلبانه خود ندارد.

وی خطاب به برادران و خواهران مسلمان در کشور آذربایجان گفت: بنده توصیه می‌کنم نسبت به نیات واقعی دشمن صهیونیستی هوشیار باشید زیرا جمهوری اسلامی ایران همواره کوشیده است تا تلاش بدخواهان برای ایجاد فاصله بین دو کشور همسایه و مسلمان را ناتمام بگذارد؛ از این‌رو از دولت جمهوری آذربایجان این انتظار می‌رود تا از دامی که دشمنان برای روابط دو کشور مسلمان پهن‌کرده‌اند، دوری کنند. 

امام جمعه تبریز متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند نسبت به توطئه‌های رژیم صهیونیستی با سواستفاده از خاک جمهوری آذربایجان نسبت به خود بی‌تفاوت باشد. 

وی یادآور شد: اخیرا وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان (ما آنها را عزیز می‌شماریم و آنها هم نباید ملت، کشور، حاکمیت ما را نادیده بگیرند) به رژیم صهیونیستی سفر کرده بود که هدف از این سفر برای گشایش سفارت آذربایجان در اسرائیل بود؛ طبق مشاهدات در نشست‌هایی که داشتند، وزیر خارجه اسرائیل مصاحبه‌ای کرده و اعلام کرده است که در مورد تهدید در رابطه با ایران برای منطقه و هر کشور دیگر مذاکره‌ای کردیم که این نشانگر این است که یعنی می‌خواهند با هم باشند و  جبهه مشترکی علیه ایران تشکیل دهند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: ما انتظار داشتیم تا وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان این مصاحبه را تکذیب کند که نه تنها این کار را نکرد بلکه چهار نفر از کارکنان سفارت ایران در جمهوری آذربایجان را هم  تهدید به اخراج کرده و وقت ۴۸ ساعته برای خروج از خاک جمهوری آذربایجان داده است.

وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان برخی معلمین ما را که در آنجا مشغول به کار هستند را هم احضار کرده است.

خطیب نماز جمعه تبریز ابراز کرد: جمهوری آذربایجان باید بداند که اسرائیل  خواهان جمهوری آذربایجان نیست بلکه مخالف جمهوری اسلامی ایران است و برای همین به او نزدیک شده است. 

فلسطین معیار و عملکرد دولت در مقابله و ظلم اشغالگری است

آل‌هاشم در ادامه با بیان اینکه جمعه هفته آینده  روز قدس است که این روز به برکت راهبردی امام راحل(ره) به محور وحدت مسلمانان تبدیل شده است، افزود: امروز فلسطین در جامعه جهانی معیار و عملکرد دولت‌ها در بست و گسترش جهانی و مقابله با ظلم اشغال‌گری است؛ هر کشور و جریانی که در نقطه مقابل فلسطین در کنار صهیونیست قرار گیرد دیگر با واکنش تند ملت‌ها روبرو می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه الان نزدیک شدن ملت‌ها به رژیم غاصب و نادیده گرفتن مردم فلسطین هزینه دارد، ادامه داد: طبق اخبار واصله مردم مظلوم فلسطین در هفته‌های اخیر بیش از ۲۳۰ شهید تقدیم کردند که این حاکی از بیداری و روشن‌بینی جامعه است.

امام جمعه تبریز گفت: الان به هر اندازه که جبهه مقاومت در آزادی قدس شریف راسخ است به همان اندازه جبهه مقابل در تلاطم قرار دارد.

رژیم صهیونیست در بحران

وی گفت: شرایط داخلی صهیونیست در وضعیت بحرانی قرار دارد که البته خودشان هم بر این موضوع اذعان دارند و دچار فروپاشی شده‌اند.

خطیب نماز جمعه تبریز گفت: پاسداشت روز قدس روند فروپاشی رژیم صهیونیستی را سرعت خواهد بخشید و قطعا حضور در راهپیمای و اعلام پیام همبستگی به مردم فلسطین  و روحیه دادن برای جبهه مقاومت منعکس می‌شود. 

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه در نظم جدید جهانی خود آمریکا بزرگترین حامی اسرائیل رو به افول است، گفت: این نظم بین‌المللی روند افول رژیم صهیونیستی را سرعت بخشیده است.

وی یادآور شد: در جلسه‌ای که اخیرا با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتیم ایشان فرمودند من گفتم اسرائیل ۲۵ سال آینده خود را نخواهد دید ولی گویا خودشان عجله دارند تا هر چه زودتر رو به اضمحلال و انسداد بروند.

امام جمعه تبریز در اعلام مناسبت‌های هفته به سالگرد شهادت صیاد شیرازی اشاره کرد و گفت: آنچه او را صیاد شیرازی کرد، اخلاصش بود؛ او‌ یک فرد دلسوز، عاشق و ولایی بود.

وی ادامه‌ داد: صیاد شیرازی قبل از جنگ با سردار فدوی کارهای بزرگی کردند؛ اوایل جنگ شعار می‌گفتند که ارتشی و سپاهی دو لشگر الهی؛ سردار صیاد شیرازی گفت نگویید دو لشکر بلکه بگویید ارتشی و سپاهی، یک لشکر الهی.

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه رمضان از ماده رمضه، ماده سوزاندن است، افزود: این سوزاندن دود و‌ خاکستر ندارد بلکه در آن این گناهان هستند که سوزانده می‌شوند.

وی در ادامه به روز ملی فناوری هسته ای اشاره کرد و با گرامیداشت این روز گفت: در طول انقلاب اسلامی جوانان نمونه کشور تلاش کرده و به این فناوری دست یافتند و امید است این فناوری صلح‌آمیز در خیلی از موارد اعم از کشاورزی، پزشکی مفید باشد.

امام جمعه تبریز روز سلامتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: آموزش بهداشت عمومی، تامین غذای سالم و آب سالم، مراقبت بهداشت مادران و کودکان، ایمن سازی علیه بیماری عفونی، درمان مناسب برای بیماری، تدارک داروهای اساسی از جمله مواردی است که باید در اولویت باشد.

وی به روز دندانپزشکی هم اشاره کرد و گفت: انسان باید بتواند در اولین مرحله مواد خوراکی را در دهان تغییر شکل دهد تا دستگاه گوارش آن را هضم کند پس داشتن دندان سالم یک امر واجب است؛ حتی روایت است که پیغمبر(ص) فرمودند: اگر می‌دانستم برای امت من مسواک زدن دشوار نیست، آن را واجب می‌کردم.

قطعا یک اقتصاد نابسمان روی فرهنگ جامعه هم اثر می‌گذرد

آل‌هاشم با تاکید بر اینکه شهادت شهید آوینی روز هنر اسلامی است، گفت: در دیدار رمضانی با رهبر معظم انقلاب ایشان به اهمیت و ارزش اقتصاد در جامعه تاکید کردند به طوریکه اشارات مهمی در مورد اقتصاد و هنر داشتند.

وی ادامه داد: ایشان در حوزه شعار امسال فرمودند که این شعار مهمی است زیرا اقتصاد موضوع مهمی در کشور است و این به منزله بی اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست اینها در جای خود مهم هستند و قطعا یک اقتصاد نابسمان روی فرهنگ جامعه هم اثر می‌گذرد.

 فعالان هنر به حمایت نیاز دارند

امام جمعه تبریز بیان داشت: هفته هنر اسلامی روز تاملی است تا به مساله اقتصاد هنر توجه‌کنیم زیرا متاسفانه جامعه هنر در دوران کرونا و بعد از آن آسیب دیدند و اگر متولیان امر و دولت می‌خواهند جهشی در فرهنگی و هنری رقم بخورد باید مساله اقتصاد و اقتصاد و فرهنگ و هنر را جدی بگیرند.

وی تاکید کرد: فعالان هنر به حمایت نیاز دارند و  لازمه شکل‌گیری هنر نیز تحول بازار هنر است که محصولات هنری در سبد خانواده‌ها و مصرف بدنه خانواده قرار بگیرد.

آل‌هاشم افزود: این روز فرصتی برای بازخوانی شاخصه‌های متعهد و انقلابی است؛ زیرا مساله‌مندی و اجتماعی بودن جزو شاخص انقلابی است و هنر انقلاب همیشه آرمانگرا و‌ کمال‌گراست و این هنرمندان در پیروزی انقلاب و تداوم و نشر آن نقش آفرین بودند پس توصیه بنده به دستگاه ها فرهنگی حمایت از هنرمندان است.

وی یادآور شد: پریشب شعرای انقلابی خدمت رهبری رسیدند که دو نفر از تبریز بودند( سرکار خانم حسین نیا و آقای زرنقی) این موفقیت را به جامعه تبریز تبریک عرض می‌کنم. 

آل‌هاشم ادامه داد: ماه رمضان تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده است و لیالی القدر هم در آن است.

خطیب نماز جمعه تبریز با اشاره بر اینکه اسلام یک دین آسان‌گیر است، گفت: اگر مسافری روزه واجب نیست، اگر مریضی روزه واجب نیست و اینها همگی دال بر راحت‌گیری و ملاحظات حال بندگان در دین اسلام است.

وی خاطرنشان کرد: در شب قدر انسان می‌تواند نیازهای یکساله‌اش را تامین کند؛ پس باید با ارتباط بیشتر با پروردگار و دعاهای مخصوص نیازهای سال آینده خود را تامین کنیم.

آل‌هاشم  با بیان اینکه غذای ماه مبارک رمضان، غذای روح است و راس غذای معنوی انسان هم تلاوت قرآن مجید می‌باشد، ادامه داد: الحمدالله در هر مسجد و مصلای امام خمینی (ره) در تبریز مراسمات تلاوت قرآن وجود دارد.

وی بیان کرد: میهمانی خدا در ماه مبارک رمضان به هیچ میهمانی دنیوی شباهت ندارد چراکه در این میهمانی این خداست که میزبان است؛ خداوند وعده قبولی دعا را داده و برای هر کار نیک پاداش می‌دهد.

امام جمعه تبریز گفت: در این ماه نسبت به روزه، اخلاق، صبر تلاش کنیم؛ خانواده خود را اذیت نکنیم.

وی با اشاره به ولادت امام حسن(ع) ماه مبارک رمضان، گفت: امام حسن مجتبی(ع) خود مظهر اخلاق نیکو بود و همه را به اخلاق خوب دعوت می‌کرد.

پایان پیام/