توسعه ارس با دیپلماسی اقتصادی ممکن است/ از دغدغه‌‌های اهالی صنعت، تجارت و کشاورزی ارس مطلع هستم
توسعه ارس با دیپلماسی اقتصادی ممکن است/ از دغدغه‌‌های اهالی صنعت، تجارت و کشاورزی ارس مطلع هستم
مدیر عامل جدید منطقه آزاد ارس گفت: از دغدغه‌‌های اهالی صنعت، تجارت و کشاورزی ارس مطلع هستم و به این عزیزان اطمینان می‌دهم با کمک همدیگر برای رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری و تولید تلاش خواهم کرد.‌‌

به گزارش شمس، مجید کیانی در مراسم معارفه‌اش به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس ضمن تقدیر از زحمات مدیران عامل ادوار، اظهار داشت: رهبر انقلاب در رهنمودهایشان بر رونق تولید، اشتغال و صادرات تاکید داشته‌‌‌اند و قطعا تلاش برای تحقق این امر در صدر برنامه‌های کاری بنده خواهد بود. ‌

وی افزود: از دغدغه‌‌های اهالی صنعت، تجارت و کشاورزی ارس مطلع هستم و به این عزیزان اطمینان می‌دهم با کمک همدیگر برای رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری و تولید تلاش خواهم کرد.‌‌

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به آگاهی از مطالبات بازاریان ارس، تصریح کرد: بخشی که در اختیار بنده و هیات مدیره باشد انجام می‌دهیم و بقیه را هم با کمک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در سایر رده‌های دولت و مجلس دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، تجارت و گردشگری دارد، متذکر شد: منطقه آزاد نیازمند توسعه متوازن در تمامی بخش‌هاست. بعضا شاهد تمرکز امکانات و ظرفیت‌ها در یک بخش بوده‌ایم و نتیجه آن این شده که یک‌جا صنعت‌ و کارخانه داریم ولی در زیرساخت‌ها کمبود است و در نقطه‌ای دیگر گردشگر داریم و امکانات در شان نیست. یک‌جا پاساژ هست، مسافر نیست و یک‌جا ظرفیت و امکانات هست اما سرمایه‌گذار نیست. لازمه حل این مسئله نگاه متوازن و جامع به تمام بخش‌هاست و این نگاه باید شامل خداآفرین نیز باشد.

این مقام مسئول توسعه روابط اقتصادی در بستر دیپلماسی اقتصادی را با همسایگان ارس جزو اهم برنامه‌های خود خواند و ادامه داد: پیگیر اجرایی شدن تفاهم‌نامه احداث منطقه آزاد مشترک در مگری با کشور ارمنستان خواهیم بود. همچنین تقویت زیرساخت‌ها و دسترسی به مرز نوردوز برای تسهیل و تقویت مناسبات اقتصادی با جمهوری آذربایجان مورد مهم دیگری است که پیگیری می‌کنم.

وی اذعان داشت: با وجود اینکه عملکرد آماری ارس در میان مناطق آزاد بسیار خوب است اما صادرات قطعی حدود ۲۵۰ میلیون دلاری منطقه طبق آمار ارس به کشورهای همسایه در مقایسه با صادرات یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری استان عدد قابل توجهی نیست و بنده بعضا می‌شنوم که این عدد حتی کمتر از برخی شهرک‌های صنعتی نیز هست.

کیانی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس می‌تواند نقش فعال و منفعت طلبانه‌ای در استفاده از کریدور شرق به غرب زنگه زور در راستای ایجاد کریدور تجارت در این حوزه عمل کند، گفت: سوژه‌هایی همچون قرار گرفتن در مسیر تجارت ذرت، گندم و همچنین گوشت می‌تواند حجم صادرات مجدد از منطقه و رسوب ارزش افزوده را رشد دهد.

وی اضافه کرد: امروز فرصتی برای از دست دادن و پرداختن به حاشیه‌ها نداریم و از همین امروز باید فضای تولید و صادرات را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهیا کنیم و با تقویت زیرساخت‌های انرژی و ترانزیت و همچنین تسهیل تامین بدون دردسر مواد اولیه دارای مزیت سرزمینی تولید ناخالص داخلی منطقه را جهش داده و عدد تجارت منطقه با خارج از خود را چندین برابر کنیم.‌ رویکرد ما در تنظیم مناسبات منطقه ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران خواهد بود و این رویکرد را در صدور مجوزها و تعرفه‌ها لحاظ خواهیم کرد.‌

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس وجود صندوق توسعه سرمایه‌گذاری ارس را فرصتی ایده‌آل برشمرد و اظهار داشت: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و افزایش سرمایه این صندوق امید داریم در آینده شاهد تولیدهای دانش بنیان بیشتری در منطقه باشیم و بهره وری تولید را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه مانند سیاسیون سخن‌ور نیست و بیشتر کارهای اجرایی کرده است، تصریح کرد: اوج‌گیری منطقه‌ی آزاد ارس در حوزه‌های مختلف با حمایت مدیران دلسوز استان، نمایندگان محترم مجلس و صد البته مطالبه و مشورت‌دهی پیشکسوتان عرصه‌ی تولید و تجارت تحقق می‌یابد.‌ بنده شخص خودمحوری نیستم و آن را آفت مدیریت می‌دانم.

کیانی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد از نارضایتی و مطالبات کارکنان منطقه آزاد ارس آگاه است و با ساماندهی ساختار،سازمان را پویا و با نشاط می‌کند.

انتهای پیام/