توانمندی بالای آذربایجان‌شرقی در تبدیل شدن به دروازه صادراتی کشور
توانمندی بالای آذربایجان‌شرقی در تبدیل شدن به دروازه صادراتی کشور
پرنیان با بیان این که آذربایجان شرقی توانمندی بالایی در تبدیل شدن به هاب صادراتی کشور دارد، گفت: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بسیاری در حوزه تجارت خارجی دارد و به صورت مستقیم به ارمنستان وصل است.

به گزارش شمس، صابر پرنیان عصر یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به این که آذربایجان شرقی استانی اقتصادی بر پایه بخش خصوصی است، افزود: اگر موانع تولید رفع شود بخش خصوصی هوشمند، مبتکر، خلاق و با انگیزه استان می تواند اقتصاد استان را تغییر دهد.

وی با اشاره به برگزاری ۲۵ رویداد تجارت خارجی در تبریز ادامه داد: امیدواریم با همکاری بخش خصوصی بتوانیم استان را به قطب مهم و بی نظیر صادرات، تولید، اشتغال و گردشگری تبدیل کنیم چرا که بخش خصوصی استان توانمندی ویژه‌ای در این حوزه دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه رفع موانع تولید شعار همیشگی مسئولان سازمان صمت استان است، گفت: از تمام ظرفیت‌های قانونی و دستگاه‌های اجرایی استفاده می کنیم تا تسهیلگر باشیم و اعتقاد داریم بخش خصوصی باید برای توسعه حوزه‌های مختلف اقتصادی برنامه مدونی ارائه کند.

افزایش تولید کالاهای باکیفیت گامی مهم برای تحقق شعار سال

پرنیان با اشاره به اهمیت نامگذاری شعار سال به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری، تاکید کرد: افزایش تولید کالاهای با کیفیت و با قیمت تمام شده پایین و رقابتی و صادراتی می تواند گامی مهم برای تحقق شعار سال باشد.

وی با بیان این که سال گذشته با توجه به شعار سال به شرکت‌های دانش بنیان توجه ویژه ای شده است، گفت: علاوه بر ارتقای کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی بسیاری از محصولات این شرکت‌ها با اتصال به حوزه تولید اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

رشد ارزش افزوده بخش معدن آذربایجان‌شرقی

پرنیان با بیان این که ارزش افزوده بخش معدن در کشور شش درصد است، اظهار کرد: ارزش افزوده ۲۶ درصدی بخش معدن استان نشان دهنده ایجاد تحولات اساسی در این بخش است.

وی گفت: با اقدامات گسترده ای که در بخش معدن انجام شده آهنگ رشد ارزش افزوده در این بخش سیر صعودی داشته است.

وی اضافه کرد: سال جاری ۴۵۰ محدوده معدنی برای واگذاری در مزایده شناسایی شد که این موضوع فرصت جدیدی برای سرمایه گذاری در این بخش است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: در دستور کار قرار گرفتن تولید مس کاتد و دریافت مالیات در این بخش از جمله اتفاقات مهم در استان بود که در این زمینه برنامه ریزی شده تولید مس تا سه برابر افزایش یابد.

پرنیان ادامه داد: سال گذشته مصوبات ایجاد شهرک تخصصی پایین دست مس گرفته شد و امیدواریم تا پایان امسال بسیاری از کارهای شهرک تخصصی پایین دست مس انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تولید در بخش های مختلف صنعت افزود: ۲۷ مگا پروژه در استان وجود دارد که بهره برداری از این پروژه ها در رشد اقتصاد استان تاثیرگذار خواهد بود همچنین برای امسال بیش از ۳۰ پروژه مهم تعریف شده و عملکرد این پروژه‌ها به صورت مرتب رصد می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در راه اندازی واحدهای جدید تولیدی در رتبه سوم کشور قرار دارد، گفت: صدور دو هزار و ۱۰۰ فقره جواز تاسیس ایجادی برای شروع سرمایه گذاری‌های جدید نشان دهنده‌ی علاقه مندی به سرمایه گذاری در استان نسبت به سایر استان‌ها است که در این زمینه نیز رتبه نخست کشور را داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۶۰۰ قطعه زمین صنعتی با مساحت بیش از ۱۸۰ هکتار زمین برای شروع سرمایه گذاری‌های جدید در شهرک‌های صنعتی استان واگذار شد که آذربایجان شرقی رتبه اول کشور در واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی را دارد.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که از تولیدات منابع محور به سمت تولیدات دانش محور حرکت کنیم چرا که تولیدات دانش محور انرژی و منابع کمی مصرف می کنند و ثروت آفرین هستند.

وی گفت: سال گذشته برای اولین بار شرکت تراکتورسازی رکورد تولید محصولات خود را با تولید ۳۰ هزار و ۵۷۰ دستگاه تراکتور شکست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: در شرکت‌های ایدم، چرخشگر، فولاد، محصولات لوازم خانگی و شیشه افزایش تولید داشتیم.

انتهای پیام/