تهیه نقشه‌های آسیب ساختمان‌ها و جابه‌جایی زمین در زلزله ترکیه توسط دانشگاه تبریز
تهیه نقشه‌های آسیب ساختمان‌ها و جابه‌جایی زمین در زلزله ترکیه توسط دانشگاه تبریز
در راستای همکاری‌های بین المللی و علمی دانشگاه تبریز با دانشگاه فنی گبزه و انستیتو تکنولوژی توکیو، نقشه‌های آسیب ساختمان‌ها و جابه‌جایی زمین بلافاصله بعد از زلزله‌ ترکیه تهیه شد.

به گزارش شمس، صدرا کریم‌زاده عضو هیأت علمی گروه سنجش از دور و GIS دانشکده‌ برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز و محقق میهمان در دانشگاه فنی گبزه‌ ترکیه در تشریح جزئیات و نحوه‌ تهیه‌ نقشه‌های آسیب ساختمان‌ها و جابجایی زمین بلافاصله بعد از زلزله‌ی ترکیه اظهار کرد: همکاری سنتینل آسیا (Sentinel Asia) بین سه دانشگاه تبریز، گبزه‌ ترکیه و انستیتو تکنولوژی توکیو انجام شده است که این همکاری بر روی کشورهای مناطق آسیا و اقیانوسیه تاکید دارد و با توجه به میزان تخریب بالای این زلزله امکان تهیه نقشه های آسیب در چارچوب سنتینل آسیا تهیه شده است.

 ۳۷درصد بلایای طبیعی در قاره‌ آسیا اتفاق می افتد

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۷درصد بلایای طبیعی در قاره‌ آسیا اتفاق می افتد و میزان آسیبی که اقتصاد کشورهای آسیایی از این بلایا دیده است، حدود ۴۴درصد از کل آسیب‌های اقتصادی در دنیا است و ۸۹درصد از قربانیان این فجایع طبیعی نیز متاسفانه از کشورهای آسیایی است.

کریم‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: همکاری سنتینل آسیا طی سه مرحله می‌تواند به این کشورها کمک کند که متأسفانه اکثرا جزو کشورهای کم برخوردار آسیای شرقی هستند. اولین مرحله، مرحله‌ قبل از فاجعه است که شامل آمادگی برای آگاهی از خطر از طریق سیستم‌های هشدار سریع یا پیش هنگام می‌باشد. مرحله‌ دوم زمان وقوع فاجعه را شامل می شود که بلافاصله پس از وقوع فاجعه، با تاکید بر داده های سنجش از دور، نتایج مستخرج شده به کشورهای و ارگان های عضو سنتینل آسیا ارسال میگردد که هدف اصلی این مرحله نجات افراد آسیب دیده می باشد. در نهایت مرحله‌‌ سوم مربوط به زمان پس از بحران و شامل ریکاوری، نرمالیزه شدن و بازگشت به زندگی عادی است.

وی با بیان اینکه این نقشه ها از منظر پاسخ به بحران‌هایی همچون سیل، زلزله، آتش سوزی و… اهمیت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: در همین زمینه و با توجه به تعاملات و تجربه‌های بین‌المللی، ساز و کار کانونی بدست آمده از شبکه‌های لرزه نگاری ترکیه در تطابق با نتایج بدست آمده می‌باشد که نشانگر جابجایی تقریبی ۴ متر در راستای خط دید ماهواره می‌باشد. همچنین نقشه های آسیب ساختمان ها منطقه ای در حدود ۹۰ هزار کیلومتر مربع را پوشش می دهند که بلافاصله پس از این فاجعه از طریق سایت سنتینل آسیا در اختیار اکیپ های امداد و نجات در مناطق زلزله زده ترکیه قرار گرفت.

عضو هیأت علمی گروه سنجش از دور و GIS دانشکده‌ی برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز و رییس بخش انجمن مخاطره شناسی استان یادآور شد: الگوریتم اندازه‌‎گیری این میزان آسیب سکونتگاه ها به‌وسیله‌ی همکاری بین المللی بین دانشگاه تبریز و انستیتو تکنولوژی توکیو انجام شده و در قالب فرمت KMZ  در سایت آزمایشگاه سنجش از راه دور دانشگاه قابل دسترسی است. البته آزمایشگاه سنجش از دور دانشگاه با همکاری اساتید و دانشجویان علاوه بر زلزله در سایر حوادث از جمله سیل، آتش سوزی و … نیز آمادگی پاسخ به بحران و تحلیل میزان خسارت‌ها را دارد.

وی در خصوص نوع تصاویر استفاده شده نیز گفت: تصاویری که ما استفاده می‌کنیم تصاویر رادار با گشودگی مصنوعی (SAR) هستند که برخلاف تصاویر اپتیکی و مرئی، این امکان را دارند که در هر ساعت از شبانه روز حتی در شب نیز اقدام به تصویر برداری کرده و شرایط جوّی مانند برف و باران نیز تاثیری چندانی بر کیفیت این تصویربرداری ندارد.

انتهای پیام/