تنها راه نجات تبریز انتقال آب از ارس است/تامین آب بر عهده اداره آب منطقه‌ای است
تنها راه نجات تبریز انتقال آب از ارس است/تامین آب بر عهده اداره آب منطقه‌ای است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی گفت: تنها راه نجات تبریز انتقال آب از ارس به تبریز است و البته در کنار آن باید فرهنگ مصرف بهینه در بین مردم جا بیافتد.

به گزارش شمس، علیرضا ایمانلو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری  اظهار داشت: سه میلیون نفر آب شهری و ۸۵۰ هزار نفر آب روستایی و در مجموع برای ۴ میلیون ارائه خدمات از طریق شرکت آب و فاضلاب استان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین آب محدود به منطقه است و همانند گاز و برق نیست که از سایر نقاط کشور منتقل شود، گفت: با توجه به کاهش بارش‌ها و استفاده بیش از حد، افزایش جمعیت، مهاجرت با کاهش کیفیت روبه‌رو می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: بعد از پایان سال باری در کل استان یک بررسی بحرانی انجام می‌گیرد تا به تبع آن برای سال آینده مشکلات کم آبی نداشته باشیم.

زنگ هشدار کم آبی در تبریز/ افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب در کرونا

وی با تاکید بر اینکه بعد از شیوع کرونا با افزایش زیاد مصرف آب روبرو شده‌ایم، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا هر سال ۴ درصد افزایش انشعاب و تولید داشته باشیم ولی به خاطر کرونا این افزایش آب تا ۴۰ درصد افزایش روبه‌رو شد.

ایمانلو خاطرنشان کرد: از سال ۹۴ زنگ هشدار مشکل آب در تبریز به صدا در آمد.

وی با تاکید بر اینکه ۷۵ درصد تامین آب بر عهده اداره آب منطقه‌ای است و ما وظیفه توزیع را داریم، گفت: ما باید ارتباط خود با مردم را به گونه‌ای ایجاد کنیم که وقتی از آنها می‌خواهیم تا ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند در این راه به ما کمک کنند و لج نکنند.

ضرورت انتقال آب ارس به تبریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ابراز داشت: انتقال آب ارس به تبریز یکی از مطالبات اصلی استان است که مسوولان استانی پیگیر شدند ولی انتظار داریم تا در بازه سه ساله این آب به تبریز منتقل شود.

وی ادامه داد: تراکم، مشکلات کوچه، ساخت غیرمجاز و غیره در مناطق حاشیه‌نشین منجر شده بود تا فشار آب کم شود ولی با تلاش شبانه‌روزی این مشکل را حل کنیم.

ایمانلو یادآور شد: در کوتاه مدت به دنبال حفر ۳۰ چاه هستیم که هفت مورد از آنها ایجاد شده است.

بهره برداری از فاز دوم تصفیه‌خانه تبریز

وی با اشاره بر اینکه ۸۶ درصد تبریز دارای شبکه فاضلاب است، افزود:  بزرگترین تصفیه‌خانه در تبریز در حال اجراست که تا حداکثر خردادماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید به طوریکه با اجرای این طرح تا ۱۵ سال آینده هیچ مشکلی از بابت فاضلاب نداشته باشیم.

ایمانلو خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم‌سازی محیط زیست شهری، افزایش سطح بهداشت عمومی، محیطی و منطقه‌ای، ممانعت از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و محیط زیست از محل فاضلاب‌های شهری، استفاده از کود آلی استاندارد تولید شده در کشاورزی منطقه و تامین ظرفیت تصفیه و انتقال بخش عمده فاضلاب جمع‌آوری شده سطح شهر تبریز از دیگر اهداف ایجاد مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز است.

ایمانلو گفت: یکی از اهداف مهم اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تامین‌کننده بخشی از آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه بوده که ان‌شاءالله در صورت اختصاص اعتبارات لازم و به موقع، بتوانیم قسمت مایع آن را که تامین‌کننده بخشی از منابع آبی دریاچه ارومیه می‌باشد به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: مدول دوم تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب تبریز  طرح به‌عنوان بزرگترین تصفیه‌خانه فاضلاب در حال احداث کشور به ظرفیت یک‌میلیون نفر اجرا می‌شود.

ایمانلو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص طرح تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز گفت: مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز در سال ۸۰ برای جمعیت ۶۰۰ هزار نفری احداث شد اما با توجه به جمعیت یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفری کلان‌شهر تبریز تکمیل این طرح ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تبریز در مورد فرآیند تصفیه طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز، متذکر شد: فرآیند اجرای این طرح از نوع فرآیندهای حذف مواد آلی با قابلیت حذف ازت  و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرآیندهای به روز تصفیه فاضلاب شهری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان متذکر شد: تنها راه نجات تبریز انتقال آب از ارس به تبریز است و البته در کنار آن باید فرهنگ مصرف بهینه در بین مردم جا بیافتد.