تمام کسب و کارها متضرر شده‌اند/ مردم فضای مشترکی برای ارتباط گیری ندارند
تمام کسب و کارها متضرر شده‌اند/ مردم فضای مشترکی برای ارتباط گیری ندارند
در حال حاضر مردم فضای مشترکی برای ارتباط گیری پیدا نکرده‌اند و ابعاد قطعی اینترنت و فیلتر پلتفورم‌های فضای مجازی بقدری بزرگ است که باعث شده تمام مشاغل متضرر شوند و خسارت های قابل توجهی ببینند.

به گزارش شمس، طی هفته‌های گذشته به دلیل ناآرامی های به وجود آمده در کشور، بسیاری از کسب و کار های ریز و درشت در صنف های مختلف زیان قابل توجهی را از قطعی اینترنت متحمل شده اند. اینترنتی که با اعمال شدن محدودیت ها از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۱۲ شب تمام اپراتورهای ایران را مختل کرده و باعث کندی اینترنت های خانگی شده است.

کارشناسان و فعالان حوزه کسب و کار پیش از این زمانی که زمزمه های طرح صیانت جدی شده بود، نگرانی های خود را در خصوص ملی شدن اینترنت در ایران اعلام کرده بودند و در حال حاضر از ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ بطور ناگهان دچار محدودیت های اینترنتی شده ایم.

گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید کندی اینترنت و مسدود شدن دسترسی به اینترنت بین المللی، شغل بیش از ۶۵ درصد ایرانی را نشانه گرفته و موجب رکود فعالیت آن‌ها شده است.

همچنین این وضعیت ناگوار که چرخه معيشت و تجارت اشخاص زیادی را تحت تاثیر قرار داده و موجب نارضایتی شدید مردم شده بطوری که مردم بدلیل نداشتن اینترنت راهی خانه شده و مشاغل خود را تعطیل کرده اند.

در همین راستا ولی الله بیاتی؛ نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی بیان کرده: ادامه قطعی اینترنت موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شده و امروز صاحبان مشاغل آسیب دیده و به شدت نگران هستند. انتظار می‌رود رئیس جمهور تدابیر لازم را هرچه‌ سریعتر اتخاذ کند.

با فیلتر شدن برخی از پلتفرم های فضای مجازی همچون واتساپ که وسیله ارتباطی عموم مردم برای دریافت و ارسال سفارشات، قرارهای کاری، ارسال‌ مدارک، نمونه محصولات و ده‌ها فعالیت اقتصادی روزانه بود، اکنون فیلتر می‌باشد و اساسا ارتباط گیری مردم با شرایط موجود بسیار سخت شده است

یکی از شاغلان حسابدار شرکت تولید درب در تبریز چنین می‌گوید: تمام کسب و کار های ما با رکود مواجه شده؛ ما تمام حساب و کتاب های خود را اکثرا با برنامه های خارجی انجام داده و جزئیات امور مالی شرکت را از طریق فضای مجازی بخصوص از طریق واتساپ رد و بدل می‌کردیم. اما این محدودیت ها بشدت اعصاب و روان را از مردم گرفته‌اند و دست بسته به تماشا نشسته‌ایم.

همچنین با گذری از سمت و سوی کارکنان بیمه با چنین جوابی مواجه شدیم که می‌گویند: پلتفرم های فضای مجازی این امکان را برای ما آسان کرده بود تا زمانی که پرداخت مشتری‌ها ناقص می‌شد از طریق همین فضا بعدا رسید مالی خود را برای ما ارسال می‌کردند و در کل تمام ارتباط ما با مشتریان از این پلتفورم‌ها بود اما الان چون وسیله ارتباطی مشترکی موجود نیست که همه از آن استفاده کنند با مشکل مواجه هستیم.

یکی از قطعه‌سازان شهر در این خصوص می‌گوید: از وقتی که با قطعی اینترنت روبه رو شدیم با مشتری های خارجی و داخلی نمی‌توانیم خرید و فروش کنیم. حتی در هفته های اول به کارکنان خود مرخصی داده بودیم به خیال اینکه دوباره به اینترنت دسترسی داشته و جنس بگیرم. نمی‌توانیم که به مشتری های خارجی مان بگوییم که پلتفورم داخلی نصب کنند، امیدواریم هرچه زودتر خارجی رفع فیلتر شوند.

همچنین یکی از مدیران فروشگاه لباس در شهر تبریز می‌گوید: علاوه بر فروش حضوری می‌توان گفت ۷۰ درصد فروش خود را از طریق فروشگاه های آنلاین و پلتفرم‌های خارجی انجام می‌دادیم. ما جنس های خود را بصورت عمده به کارکنان فضای مجازی تحویل داده و با فروش آن‌ها درصدی از سود را شریک می‌شدیم. اما متاسفانه دیگر امکان دسترسی آسان به درخواست این جنس ها از طریق فروشنده های مجازی نداریم و فضای مجازی فروشگاه را تعطیل کرده ایم.

می‌توان بر اساس این گزارش‌ مدعی شد که در حال حاضر مردم فضای مشترکی برای ارتباط گیری پیدا نکرده‌اند و ابعاد قطعی اینترنت و فیلتر پلتفورم‌های فضای مجازی بقدری بزرگ است که باعث شده تمام مشاغل متضرر شوند و خسارت های قابل توجهی ببینند.

شورای عالی فضای مجازی هفته گذشته در حضور سید ابراهیم رئیسی به فیلترینگ دائم اینستاگرام و واتس‌آپ رای نداد‌ و این پیام را در ذهن مخاطب القا کرد که احتمالا این دو پلتفورم بعد از فروکش کردن اعتراضات رفع فیلتر خواهد شد و اگر این تصمیم اجرایی شود می‌توان امیدوار بود که شرایط برای کسب‌وکار ها بهتر خواهد شد.

انتهای پیام /

  • منبع خبر : آذرانجمن