تمامی گروه‌های محروم جامعه به رسانه‌ مخصوص خود نیاز دارند
تمامی گروه‌های محروم جامعه به رسانه‌ مخصوص خود نیاز دارند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: تمامی گروه‌های محروم و مهجور جامعه و به خصوص قشر نابینایان به رسانه‌ای مخصوص خود نیاز دارند.

به گزارش شمس، سیدقاسم ناظمی اظهار کرد: دوره معاصر و سده اخیر، دوره رسانه‌ها و ارتباطات است و تاثیرگذاری نظام ارتباطات بر بسیاری از شئون فکری و فرهنگی جامعه ما، ضرورت توجه و دسترسی به این حوزه را در ایام کنونی دوچندان کرده است.

وی افزود: طبقات و گروه‌های اجتماعی مختلفی در جامعه ما وجود دارند که هرکدام نیازها و مطالبات خاص خود را داشته و ما نیز موظف هستیم که در راستای برقراری ارتباط با این گروه‌های مختلف، یک شبکه ارتباطی بین نهادهای عمومی و حاکمیتی جامعه تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: وقتی در حوزه اندیشه به دنبال سازوکارهای ارتباطی هستیم، به تبع آن شاهد انتشار فصل‌نامه‌های تخصصی در حوزه فلسفه، روانشناسی، علوم اجتماعی، پزشکی و … نیز می‌شویم و مجبور هستیم تا رسانه مرتبط با این جامعه را تدارک ببینیم و یا زمانی که با عموم مردم سروکار داریم، روزنامه‌ها و مجلاتی را مدنظر قرار می‌دهیم که رویکردهای عمومی و مردمی دارند.

ناظمی با تاکید بر این‌که نباید وجود برخی محدودیت‌ها و مهجوریت‌های خاصی مثل ناشنوایی، نابینایی و بی سوادی را به عنوان بخشی از جامعه کتمان کنیم، گفت: برای برقراری ارتباط بین این گروه‌های اجتماعی با جامعه بایستی رسانه مخصوصی برای هر یک را ایجاد کنیم.

وی افزود: از جمله اتفاقات خوبی که در سالیان گذشته در فضای رسانه‌ای کشور اتفاق افتاد، چاپ روزنامه ایران سپید با خط بریل مخصوص نابینایان سطح کشور بود که با وجود تمامی کاستی‌ها و مشکلات، می‌ارزید تا این سرمایه ارزشمند را در فضای رسانه‌ای کشور حفظ کنیم و اکنون عدم چاپ این روزنامه، خسرانی برای فضای رسانه‌ای محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی یک هنر، ادب و یا یک کار ویژه‌ای در کشورهای دیگر به یک سرمایه اجتماعی تبدیل می‌شود، حتی وقتی آن هنر از موضوعیت هم بیفتد، کشور تلاش می‌کند تا آن را به شکل یک کار نمادین در بخش فرهنگ خود حفظ کند. مثل برخی کشورهای اروپایی که در حوزه تئاتر، هنوز هم نمایش‌های بسیار قدیمی و ارزشمند خود را سالیان سال حفظ کرده و به صحنه می‌برند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تاکید کرد: بخشی از جامعه‌ ما متعلق به قشر ارزشمند نابینایان بوده و ضرورت دارد تا محمل ارتباطی مکتوب را با این قشر جامعه حفظ کنیم و امیدواریم که مدیران روزنامه ایران سپید اهمیت کار خود را دریابند و با انتشار حداقل گاه به گاه این روزنامه، راه‌های ارتباطی جامعه محروم، ارزشمند و شریف نابینایان را با فضای عمومی جامعه و رسانه قطع نکنند و این حرکتشان استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: جای قدردانی دارد که سال‌های قبل یکی از هفته نامه‌های منتشر شده در آذربایجان شرقی به نام “آذر پیام” نیز دست به ابتکاری زده و یک ویژه نامه‌ای را با تلاش و مشقت بسیار به صورت خط بریل در روز نابینایان منتشر کرد. این گونه گام‌ها حتی اگر به شکل نمادین هم حفظ شود، باز به عنوان یک ارزش افزوده فرهنگی و رسانه‌ای برای جامعه ما نیاز بوده و امیدواریم این کار در مجموعه موسسه ایران نیز از سر گرفته شود.

وی افزود: اگرچه امروزه شاهد کاهش مخاطبان رسانه‌های مکتوب هستیم اما همواره کمیت نباید موضوعیت داشته باشد. ما در برخی حوزه‌ها شاید از نظر کمی مخاطب خاصی نداشته باشیم اما می‌توان کار انتشار را ادامه داد و مثلا روزنامه با خط بریل را برای کتابخانه‌ها، انجمن‌های نابینایان و جامعه هدف خود عرضه کرد تا این محمل ارتباطی استمرار داشته باشد.

گفتنی است؛ روزنامه ایران سپید به عنوان تنها روزنامه مختص نابینایان در کشور که اخبار روزانه را به خط بریل چاپ می‌کرد در اواخر سال ۱۴۰۰ به دلیل یکسری مشکلات تعطیل شده و جامعه نابینایان کشور و به خصوص آذربایجان شرقی در این خصوص اظهار ناراحتی می‌کنند و انتظار دارند تا این روزنامه به چاپ مطالب خود ادامه دهد.

در راستای بیان اعتراض قشر فرهیخته نابینایان آذربایجان شرقی به این موضوع، روح الله ساعی، مدیرعامل انجمن فرهنگی و هنری بصیر تبریز و جامعه شناس کم بینا با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه‌ای داشته و تاکید دارد که تنها روزنامه مختص نابینایان در حالی تعطیل می‌شود که جایگاه بسیار ویژه‌ای در ارتقای سطح فرهنگی و علمی قشر نابینایان داشته و ایده‌های زیادی نیز برای چاپ مجدد این روزنامه به خط بریل داده شده بود.

انتهای پیام /