تلاطم همیشگی بازار محصولات کشاورزی و مسئولینی که در دسترس نیستند
تلاطم همیشگی بازار محصولات کشاورزی و مسئولینی که در دسترس نیستند
قیمت 10 هزار تومانی سیب زمینی این روزها به دستمایه طنز تبدیل شده اما طنز تلخی که حکایت از کوچکتر شدن سفره طبقه بسیار ضعیف جامعه دارد.

به گزارش شمس، قیمت این روزهای سیب زمینی دستمایه طنز برای بسیاری از کاربران فضای مجازی شده است طنز تلخی که زندگی مردم را تحت الشعاع قرارداده است؛ از قدیم سیب زمینی را غذای فقرا می‌نامیدند و قیمت پایین آن هم باعث شده بود که همین مساله واقعیت پیدا کنند و یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی کسانی که درآمد چندانی ندارند سیب زمینی باشد.

این روزها اما همین غذای فقرا نیز دست نیافتنی شده و قیمت ۸ تا ۹ هزار تومانی‌اش باعث گشته تا این ماده غذایی نیز در سفره افراد کم درآمد کمرنگ شود؛ گویا بعد از گوشت، مرغ و برنج حالا نوبت به سیب زمینی رسیده که از زندگی مردم حذف شود؛ البته مسئولین اعلام می‌کنند سیب زمینی به میزان کافی در بازار وجود دارد و دلیل این گرانی‌ها صادرات است! تناقضی که در همین حرف وجود دارد این است که اگر تولید به اندازه کافی وجود داشته باشد پس صادرات نمی‌تواند خللی در بازار و قیمت‌ها ایجاد کند و اگر صادرات موجب افزایش قیمت است یعنی تولید به اندازه کافی وجود ندارد و صادرات موجب برهم خوردن موازنه عرضه و تقاضا می‌شود.

سیب زمینی یا همان ظنز روز در ایران به مقدار کافی تولید می‌شود و از نظر تولید این ماده غذایی مشکلی در کشور وجود ندارد اما آشفته بازار مدیریت و به قول مسئولین صادرات باعث شده تا قیمت سیب زمینی از ۲ هزار تومان به نزدیک ۱۰ هزار تومان برسد و بعد از گذشت یک ماه نیز هنوز مسئولین برای آن تدبیری نیاندیشیده‌اند.جالب اینجاست که همین سیب زمینی‌ها با قیمت بسیار ناچیز و نزدیک به یک دهم قیمت فعلی از کشاورزان خریداری می‌شود اما تا زمان رسیدن به بازار گاهی ۷ تا ۱۰ برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند.

حالا باید منتظر ماند تا دید که آیا قیمت سیب زمینی نیز مانند گوجه بعد از گذشت زمان و فرارسیدن فصل برداشت در استان‌های مختلف کاهش پیدا خواهد کرد و یا اسب صادرات باقدرت‌تر از مدیریت مسئولین امر در این میدان خواهد تاخت تا سیب زمینی نیز از سفره مردم حذف شود.