تغییر قیمت دارو برای دولت و بیمه‌ها است/ پرداختی بیماران برای داروهای نسخه‌دار افزایش نمی‌یابد
تغییر قیمت دارو برای دولت و بیمه‌ها است/ پرداختی بیماران برای داروهای نسخه‌دار افزایش نمی‌یابد
دکتر مسلم نجفی گفت: پر طرح دارویار، تغییر قیمت دارو فقط برای دولت و بیمه‌ها خواهد بود و پرداختی بیماران برای داروهای دارای نسخه افزایش نمی‌یابد.

به گزارش خبرنگار شمس، دکتر مسلم نجفی روز سه‌شنبه، ۲۸ تیر ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص طرح دارویار اظهار کرد: پیش از این، یارانه دارو در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار می‌گرفت که پروسه سختی داشته و مشکلات بسیاری ایجاد می‌کرد؛ بنابراین بر اساس تکلیفی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ در زمینه‌ی هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شد، از ۲۳ تیرماه طرح هدفمندی یارانه دارو با عنوان «دارویار» اجرایی شد.

وی ادامه داد: اولین مزیت این طرح این است که یارانه دارو به همه‌ی مصرف کنندگان دارو می‌رسد و به تمام دهک‌های درآمدی جامعه تعلق می‌گیرد.

وی افزود: ۱۰۴۵ قلم دارو تحت پوشش بیمه هستند و مبلغ آنها در طرح دارویار افزایش می‌یابد اما این هزینه از طریق شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود و مبلغی که بیمار پرداخت می‌کند، همان مقدار سابق است چراکه این مبلغ به حساب شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت شده و سازمان برنامه و بودجه وظیفه‌ی تامین این اعتبار را دارد.

نجفی خاطرنشان کرد: یک سری از داروها بدون نسخه هستند و مبلغ آنها افزایش نیافته است البته ۱۱۹ قلم دارو بدون نسخه در طرح جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که در این صورت هزینه‌ی آنها کمتر نیز خواهند شد همچنین یک سری از داروها که با نسخه پزشک هستند، با اجرای طرح دارویار، ۳۶۶ قلم از این داروها نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: قیمت مصرف کننده‌ی مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی تغییری نکرده است و افزایش قیمت داروها صرفاً مربوط به داروهایی است که در داخل کشور تولید می‌شود و داروهای خارج از کشور به همان قیمت قبلی به فروش می‌رسند.

وی در خصوص مزایای این طرح، یادآور شد: بیش از ۵۰۰ قلم دارو به تدریج تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و اجرای بیمه همگانی سلامت گسترش می‌یابد که یکی از اهداف مهم طرح دارویار، افزایش پوشش بیمه همگانی است؛ دهک‌های اول، دوم و سوم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و بقیه‌ی دهک‌ها نیز اگر بیمه نباشند، سه ماه فرصت داده شده تا خود را بیمه کنند و در  این سه ماه نیز به صورت بیمه شده عنوان می‌شوند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ایران یکی از کشورهای پر مصرف در حوزه‌ی دارو است و در دنیا رتبه‌ی بیستم را در حوزه‌ی مصرف بی‌رویه به خود اختصاص داده است؛ بنابراین بخشی از مقاومت‌های دارویی ما به دلیل مصرف بی‌رویه آن است و این موضوع بسیار مهم است.

وی در ادامه در رابطه با قاچاق دارو بیان کرد: محصولات دارویی تولید ایران کیفیت و تکنولوژی بالایی دارند و با یارانه دولتی تولید می‌شوند که بخشی از داروهای ما به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود و گزارشاتی هم داریم که قاچاق بخشی از داروها به صورت ثالث انجام می‌شود؛ لذا افزایش قیمت و هدفمند شدن قیمت داروها باعث کاهش قاچاق معکوس دارو نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از طرح دارویار تنها با نسخه پزشک امکان پذیر است و در غیر اینصورت مشمول نمی‌شود و پاشنه اشیل این طرح سازمان‌های بیمه‌گر است که باید از نظر منابع تامین شوند تا بتوانند به داروخانه‌ها تزریق کنند چراکه اگر حساب آنها شارژ نشود، داروخانه‌ها متضرر می‌شوند.

نجفی اظهار کرد: این طرح، ملی است و از استان‌ها نباید توقع داشت که در برنامه‌ریزی آن نظری داشته باشند و آنچه به ما اعلام شده این است که قیمت داروهای تولید داخل افزایش خواهد یافت و این اختلاف قیمت توسط بیمه پرداخت می‌شود در مورد داروهای خارجی  و گیاهی نیز افزایش قیمت نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: این طرح صد در صد به نفع مردم است اما اگر سازمان‌های بیمه سر وقت منابع را پرداخت نکند، داروخانه‌ها با مشکل بزرگی مواجه خواهند شد.

رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: اجرای طرح دارویار باید پیش از این آغاز می‌شد و اینکه تفاوتی در پرداختی مردم ایجاد نمی‌شود، بسیار عالی است اما داروخانه‌ها در اجرای این طرح هیچگونه شرکتی نداشته و مشورتی با آنها نشده است درحالیکه اساسی‌ترین بخش این طرح، داروخانه است؛ بنابراین ما گله‌مند هستیم.

دکتر حجت‌الله یزدان شناس ادامه داد: بیمه‌ها در این طرح با ما قراردادی منعقد نکرده‌اند و اکنون داروخانه‌ها انبار شرکت‌های پخش شده‌اند درحالیکه در هیچ جای دنیا این امر وجود ندارد.

وی افزود: ۹۷ درصد داروهای مصرفی کشور در داخل تولید می‌شوند و باتوجه به اینکه از یارانه استفاده می‌شد، شرکت‌ها چندان تمایلی به تولید دارو نداشته باشند اما خوشبختانه با انجام طرح دارویار تمامی این مشکلات برطرف می‌شود که امیدواریم با کمک بیمه‌ها نهایت خدمتگزاری را به مردم داشته باشیم.

یزدان شناس خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که اگر بیمار به صورت الکترونیکی نسخه داشته باشد، تحت پوشش قرار می‌گیرد و در غیر اینصورت پوششی نخواهد بود.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی نیز اضافه کرد:  اکنون بیمه نشده‌ای در سطح استان نداریم و تا پایان مهر ماه بیمه سلامت همگانی برای افرادی که اقدام نکرده و تعداد آنها بیش از ۴۰۰۰ نفر بوده، اعتبار دارد و اگر فرد دفترچه نداشته باشد تا سه ماه می‌تواند دفترچه را به صورت رایگان دریافت کند.

دکتر وحید مجیدی ادامه داد: سه دهک اول جامعه که ۵.۵ میلیون نفر بودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و ۲۰۰ هزار نفر در استان به صورت رایگان و اتوماتیک وار دفترچه آنها تمدید شده است و در طی دو سال گذشته نیز نسخ کاغذی حذف شد و اکنون هیچگونه نسخه‌ای دریافت نشده و با کد ملی انجام می‌شود.

وی گفت: بیمه سلامت هیچ بدهی از بابت مطالبات سرپایی به داروخانه‌ها، پزشکان، مطب‌ها و بیمارستان‌ها ندارد و تمامی بدهی‌ها پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته از ۲۰۰ داروخانه سطح استان بازدید کرده‌ایم و آموزش‌های لازم هم داده شده است و امیدواریم با حمایت دولت، دانشگاه علوم پزشکی و داروخانه‌ها مشکل خاصی نداشته باشیم.

مجیدی همچنین یادآور شد: افراد با شماره‌گیری #۱۶۶۶* می‌توانند از سوابق بیمه‌ای خود مطلع شوند و یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان و سایت بیمه سلامت ایرانیان نسبت به ثبت‌نام بیمه‌ای به صورت رایگان اقدام کنند همچنین شماره ۱۶۶۶ شبانه‌روز در خدمت شهروندان عزیز است که هرگونه سوالی داشته باشند، آماده پاسخگویی هستیم.

مدیر درمان بیمه تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی اظهار کرد: طرح دارویار طرح ملی است که صرفاً جابجایی منابع از شرکت‌های بیمه‌گر به شرکت‌های تولید دارو انجام می‌شود.

دکتر سید حسن سیدی افزود: سازمان بیمه تامین اجتماعی با ۷۲۰ داروخانه طرف قرار داد دارد و تمامی مطالبات را تا آخر اردیبهشت ماه تسویه کردیم و در این طرح داروهای خارج از بیمه عملکرد بهتری خواهند داشت و به دلیل اینکه دولت از این طرح حمایت کرده، بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

انتهای پیام