تغییر اردوگاه‌های سیاسی شورای شهر تبریز/ چه کسانی به کاندیداهای ریاست شورا رأی ممتنع دادند؟
تغییر اردوگاه‌های سیاسی شورای شهر تبریز/ چه کسانی به کاندیداهای ریاست شورا رأی ممتنع دادند؟
انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تبریز محفلی برای تغییر اردگاه‌های سیاسی و بیعت‌های جدید بود.

سیاسی شمس: انتخاباتِ دراماتیک هیئت رئیسه‌ی شورای شهر تبریز شهرام دبیری را به‌کرسی ریاست نشاند و برخی رسانه‌ها از عدم اجماع اعضاء لیست امید انتقاد کردند اما در این میانی سخنی از انشقاق میان گروه موسوم به اقلیت به میان نیامد.

انتخابِ رئیس شورای شهر تبریز برای سال سوم به‌مانند معادله‌ی چند مجهولی بود که حتی با تلاش ۱۳ نفری نیز حل نمی‌شد. ابتدا قرار بود به‌رسم دو سال اخیر اکبرنژاد و دبیری با یکدیگر مچ‌اندازی کنند اما در وهله‌ی اول اعضاء لیست امید به استمرار ریاست سرلیست‌شان روی خوش نشان ندادند و در گام بعد آفت اختلافات اصلاح‌طلبان بر گروه اقلیت نیز رخنه کرد.

اکبرنژاد با مشاهده‌ی نارضایتی اکثریت از عملکرد دو ساله‌اش کنار کشید و سعید نیکوخصلت دیگر عضو جوان اصلاح‌طلب گزینه‌ی ریاست اعضاء لیست امید شد اما کاندیداتوری تقی‌پور اصلاح‌طلب و تاکید ۲ تن از لیست امیدی‌ها به عدم ریاست نیکوخصلت، کلید دودستگیِ گروه ۸ نفره‌ شورای شهر را روشن کرد.

اما این پایانِ ماجرا نبود و از مدت‌ها قبل شورای شهر تبریز اول کاندیدای ریاست را شناخته بود. علی آجودان‌زاده عضو اصولگرای شورای شهر تبریز در مطلبی که اولین‌بار ششم مرداد ماه در صفحه‌ی اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: “در صورتیکه آقای شکور اکبرنژاد برای ریاست شورا کاندیدا نشوند بنده کاندیدای ریاست شورا خواهم بود”

همین موضع کافی بود تا گمانه‌زنی‌ها مبنی بر وجود اختلاف میان اعضاء طیف اقلیت آغاز شود و رسانه‌ها از آجودان‌زاده سوال کنند آیا حامیِ اکبرنژاد شده است و خطِ مشی خود را بر اساس تصمیمات سرلیست اصلاح‌طلبان شورا تعیین می‌کند؟

علی اشرف‌نیا، عضو اصولگرای شورای شهر تبریز در گفت‌وگویی که با خبرنگار شمس داشت از نامزدی همزمان دو عضو گروه اقلیت ابراز تاسف کرد و مدعی شد: “روز یکشنبه یکی از این آقایان به‌نفع دیگری کنار خواهد رفت و به احتمال زیاد شهرام دبیری کاندیدا بماند”

این اظهاراتِ اشرف‌نیا زیاد به مذاقِ آجودان‌زاده خوش نیامد و او در تماسی که با تحریریه‌ی شمس داشت، عنوان کرد: “آقای اشرف‌نیا نظر خودشان را گفته‌اند، بنده در خود توانایی ریاست شورا جهت پیشبرد اهداف را می‌بینم و قطعاً تا لحظه‌ی آخر بر این تصمیم می‌مانم مگر اینکه اکثریت اعضاء بر روی ریاست فرد خاصی توافق کنند.”

وی ادامه داد: “شاید این فرد از اعضاء لیست امید باشد و بنده نه‌تنها اقلیت را در انتخابات هیئت رئیسه همراهی نکنم بلکه به نفع آنان نیز کنار نکشم؛ البته هفته گذشته دوستان انتظار داشتند از کاندیداتوری استعفاء کنم تا با همراهی دو عضو اصلاح‌طلب دیگر صندلی ریاست را به دست آورند اما بنده همراهی نمی‌کردم و عملاً به پیروزی نمی‌رسیدند.”

علی آجودان‌زاده در پایان صحبت‌های خود تاکید داشت: قطعاً بنده و آقای محمدزاده روز یکشنبه در انتخابات به آقای دبیری رأی نمی‌دهیم چراکه معتقدیم چنانچه اصل بر همکاری مسالمت‌آمیز باشد بایستی یک‌بار نیز آنان از ما حمایت کنند، شاید بگویند اعضاء لیست امید به بنده رأی نمی‌دهند اما این امر نیز مهم نیست”

در انتخابات امروز صحبت‌های علی آجودان‌زاده عضو اصولگرای شورای شهر تبریز مبنی بر رأی به گزینه‌ی اصلاح‌طلبان رنگ واقعیت به خود گرفت و او با اینکه از کاندیداتوری انصراف داد اما به‌همراه محرم محمدزاده دیگر عضو اصولگرای شورا به گزینه‌ی مدنظر شکور اکبرنژاد یعنی تقی‌پور رأی داد.

ابتدا تصور می‌شد رأی‌های ممتنع به کاندیداهای ریاست متعلق به آجودان‌زاده و محمدزاده است اما بررسی‌های خبرنگار شمس نشان داد آقایان نیکوخصلت و بهشتی به‌دلیل عدم تمایل به ریاست تقی‌پور رأی ممتنع داده‌اند.

محمد باقر بهشتی، عضو شورای شهر تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در خصوص نتیجه انتخابات اظهار کرد: بروز چنین نتیجه‌ای را حدس می‌زدم و با این حال آنچه رقم خورد به‌نظرم چندان مطلوب نیست؛ با این حال تابع رای اکثریت هستم و رای ممتنع خود را تایید می‌کنم.

وی ادامه داد: به عقیده‌ام باید افراد جدیدی وارد ترکیب هیئت‌رئیسه شورا می‌شدند و کسانی که در گذشته ریاست شورا را عهده‌دار بودند، نباید بار دیگر بر صندلی ریاست می‌نشستند.

سعید نیکو خصلت دیگر عضو شورای شهر تبریز به خبرنگار شمس گفت: یکی از آراء ممتنع ازآنِ بنده بود چراکه تا لحظه آخر رای‌گیری، کاندیداها مشخص نبودند و اطلاعی از اینکه چه کسانی می‌خواهند وارد ترکیب هیئت رئیسه شوند نداشتم.

با مشخص شدن دو نفری که در انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر تبریز رأی ممتنع داده‌اند، صف‌آرایی اعضاء و گروه‌بندی جدیدشان مشخص شده است.

از میان ۱۳ عضو شورا، بابایی‌اقدم، اشرف‌نیا، اندیش، مسعودی‌ ریحان و صادق‌زاده به ریاست دبیری رأی مثبت داده‌اند و اکبرنژاد، فرج‌قلیزاده، آجودان‌زاده و محمدزاده با ریاست دبیری مخالفت کرده و به تقی‌پور رأی داده‌اند.

البته رأی ۲ عضو گروه اقلیت به گزینه‌ی اصلاح‌طلبان از سوی سایر اعضاء این گروه بی‌پاسخ نمانده است و سونیا اندیش با رأی مثبت دبیری، بابایی‌اقدم، اشرف‌نیا، صادق‌زاده، مسعودی‌ریحان و نیکوخصلت در رقابت با علی‌آجودان‌زاده صندلی نایب رئیسی را حفظ کرده است.

گزارش شمس می‌افزاید کریم صادق‌زاده با رأی مثبت دبیری، بابایی اقدم، اشرف‌نیا، اندیش، مسعودی‌ریحان، نیکوخصلت و تقی‌پور عنوان سخنگو را حفظ کرده است.

نیکوخصلت با آراء دبیری، بابایی، اشرف‌نیا، اندیش، صادق‌زاده، مسعودی ریحان و بهشتی به‌عنوان دبیر اول برگزیده شده و مسعودی‌ریحان نیز وضعیت مشابهی مانند نیکوخصلت داشته اما برخلافِ مابقی برگزیدگان با رأی مثبت اکبرنژاد مواجه شده است.

فی‌الواقع می‌شود گفت ترکیب هیئت رئیسه شورا حاصل دگرگونی لیست امید و گروه اقلیت است، با این تفاوت که اقلیت توانسته از همراهی اعضاء لیست امید نتیجه‌ی مثبتی بگیرد اما اکبرنژاد علی‌رغم بیعت با دو عضو اصولگرای شورا یعنی آجودان‌زاده و محمدزاده شکست سنگینی را تجربه کرده است.

از نتایج به دست آمده پیداست محمدزاده، آجودان‌زاده، تقی‌پور و فرج‌قلیزاده در تیم اکبرنژاد بازی می‌کنند و در بزنگاه‌ها بهشتی نیز با آنان همراه است.

در این سو اندیش، صادق‌زاده، مسعودی‌ریحان، بابایی‌اقدم و اشرف‌نیا، شهرام دبیری را همراهی می‌کنند و نیکوخصلت در برخی مواقع طرفِ دبیری می‌گیرد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مجید قنبرزاده