تعریف خیالات به نام مشاهدات!
تعریف خیالات به نام مشاهدات!
«زندگی پس از زندگی» روایت افرادی‌ست که در تجربه‌ی مرگ تقریبی، از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را درک کردند و بازگشتند، اما این روزها حواشی متعددی درپی داشته است.

به گزارش خبرنگار شمس؛ پخش ویژه برنامه‌ای در شبکه چهارم سیما و گفت‌وگو با افرادی که کما را تجربه کرده‌اند حواشی متعددی درپی داشته است. در ابتدا منتقدان با کلیت این برنامه مخالفت و عنوان کردند افراد بیهوش و در کما تجربه‌‌گر مرگ نیستند و اصلا نمرده‌اند که آن دنیا را هم دیده و برگشته باشند. اما با مرور زمان و طرح ادعاهای متنوع توسط روایت‌گران بر تعداد منتقدان افزوده شد.

برخی روایت‌گران مدعی دیدار با فرشتگان و ترسیم قیافه آنان شدند و روایت‌گری دیگر مدعی دیدار با مردگان و معصومین و… شد. این موضوع با واکنش قشر مذهبی نیز همراه گردید و آنان با تشکیک در صحت روایات چنین رویه‌ای را وهن مذهب در آنتن صداوسیما خواندند.

حجت‌الاسلام رضا غلامی مدرس و پژوهشگر مطالعات فرهنگی، مؤسس و رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا در یادداشتی به نقد برنامه زندگی پس از زندگی پرداخته و می‌نویسد: گرایش برخی از مردم به معنویت با دیدن این نوع برنامه‌ها، دلیل نمی‌شود که رضایت دهیم هر تصویر نادرستی به اسم دین در اختیار مردم قرار گرفته و جا بیفتد.

بحث مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ، جزو پیچیده‌ترین مباحث دینی است و علمای ما قادر به پاسخ به خیلی از سوالات درباره جزئیات حالات مرگ و حیات پس از مرگ نیستند. احادیثی که در این عرصه آمده نیز بدون کار اجتهادی قابل استفاده نیست چه رسد به تجارب شماری از مردم عادی که جدای تاملاتی که درباره منشأ آن وجود دارد، خطا و نسیان، طبیعت این تجارب است‌.‌

راویان محترم در برنامه زندگی پس از زندگی، هیچیک از دنیا نرفته و به اصطلاح، از دنیای مردگان برنگشته، بلکه هر آنچه مشاهده نموده در زمان حیات خود (هر چند یک حیات ضعیف) رقم خورده است. از همین جهت، تعبیر مرگ موقت نیز برای این افراد تعبیر دقیقی نیست. در مواردی، پس از آنکه فرد بهوش می‌آید، فراموش می‌شود و فرد بعداً خودش تلاش می‌کند در جهت انسجام بخشی به روایت خود، حلقات مزبور را جایگزین کند. از سوی دیگر، برخی از افراد پس از بیداری به تحقیق می‌پردازند و با گذشت زمان ناخواسته روایت خود را با روایت‌های دیگران مشابه سازی نموده و یا برای آن توجیهات شبه علمی یا معارفی پیدا می‌کنند.

روایت‌های برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی فقط از آن‌جهت که شباهت‌هایی به برخی توصیفات دینی یا شبه دینی به عالم پس از مرگ دارد وجاهت دینی نداشته و قابلیت تبدیل به معارف دینی حتی از نوع درجه دوم را نیز نخواهد داشت.

انتهای پیام /