تظاهرات هزاران نفری در «قره باغ» علیه جمهوری آذربایجان
تظاهرات هزاران نفری در «قره باغ» علیه جمهوری آذربایجان
هزاران نفر در قره باغ کوهستانی علیه تداوم مسدود بودن مسیر مهم «لاچین» تظاهرات کردند.

به گزارش شمس، هزاران نفر روز یکشنبه در شهر«استپاناکرت» مرکز قره باغ کوهستانی تظاهرات کردند و از جمهوری آذربایجان خواستند که مسیر «لاچین»، تنها جاده‌ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می کند، باز کند.

به گزارش وبگاه «رادیو اروپای آزاد» سران سیاسی قره باغ که این تظاهرات را سازماندهی کردند، هنگام سخنرانی در جمع پرشمار مردم به کمبود جدی مواد غذایی، دارو و سایر کالاهای اساسی اشاره کردند.

آنها درخواست مداخله فوری جامعه جهانی در مواجهه با آنچه آنها تلاش‌های جمهوری آذربایجان برای بیرون راندن ارامنه از قره باغ می‌دانند، تقاضا کردند.

«روبن واردانیان» از مقامات ارشد قره باغ گفت: «من اینجا هستم، می‌جنگم و اینجا را ترک نخواهم کرد. ما باید با قدرت جمعی خود مخالفت کنیم و با آنها مقابله کنیم.»

اعتراض قره باغ در بحبوحه آنچه به نظر می رسد فشار بین المللی فزاینده ای بر آذربایجان اعمال می شود، رخ داد. در همین رابطه، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه جمعه گذشته در تماس تلفنی با « الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان از باکو خواست تا اجازه حرکت آزاد در مسیر لاچین را بدهد.

این در حالی است که علی اف روز شنبه در سخنرانی خود در باکو گفت که در برابر فشارهای بین‌المللی سر فرود نمی آورد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز یکشنبه به تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا درباره اقدامات صورت گرفته در ارتباط با مسیر «لاچین» واکنش نشان داد.

وزارت خارجه آذربایجان در این بیانیه اعلام کرد که تمامی خودروها در مسیر جاده لاچین بدون هیچ مانعی حرکت می‌کنند.

این وزارتخانه مدعی شد که عبور کمک‌های بشردوستانه و پزشکی در مسیر لاچین امکان پذیر است و فیلم‌های ویدئویی منتشر شده در رسانه‌های مختلف نشان داد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و خودروهای امدادی ارمنستان آزادانه و ایمن از جاده لاچین عبور می‌کنند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همچنین نسبت به استفاده ارمنستان از مسیر لاچین برای انتقال مین‌های ضد نفر ابراز نگرانی کرده است. باکو مدعی شده که مین‌گذاری عمدی توسط ارمنستان منجر به افزایش تعداد قربانیان مین در جمهوری آذربایجان شد.

این وزارتخانه اطمینان داده که جمهوری آذربایجان قصد ندارد پایبندی به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود را متوقف کند.

انتهای پیام/