تشریح اولویت‌های آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲ توسط استاندار
تشریح اولویت‌های آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲ توسط استاندار
استاندار آذربایجان شرقی با تشریح برخی از اقدامات و عملکردهای دولت مردمی در سال 1401، اولویت‌های استان برای سال 1402 را تشریح کرد و از مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست تا برنامه عملیاتی و راهبردی خود را برای تحقق اهداف و برنامه‌های اولویت‌دار استان تدوین کنند.

به گزارش شمس، عابدین خرّم در آخرین جلسه شورای اداری استان در سال ۱۴۰۱، با بیان اینکه امسال سال پرفرازونشیبی بود، گفت: دشمنان تلاش کردند تا با برنامه‌های مفصل، محاسبات دقیق و سلطه رسانه‌ای، نظام را دچار یک چالش اساسی کرده و دولت را از حرکت خود در مسیر شعارهای انقلاب منحرف کنند؛ اما با تدابیر رهبری، تلاش و فعالیت شبانه‌روزی دولت و استقامت و حضور بی‌بدیل مردم در صحنه، خواب آشفته آنها تعبیر نشد که این یک پیروزی بزرگ برای کشور و مردم بود.
وی خاطرنشان کرد: امروز مقاومت‌ها نتیجه داده و بعد از توطئه‌های بسیار دشمنان برای به انزوا و تسلیم کشیدن نظام، ما استوار و مستقل و پابرجا ایستاده‌ایم و توطئه‌ها و تحریم‌ها یکی پس از دیگری به شکست می‌انجامد و این تکلیف ما مسئولان را نسبت به گذشته ده‌ها برابر سنگین‌تر کرده است
خرّم افزود: امسال برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی بیش از ۵ درصد را در کشور تجربه کردیم که این رقم در آذربایجان شرقی ۶ درصد بود و این یک دستاورد بزرگ در عرصه اقتصادی بود.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید در پایان هر سال، عملکرد خود را ارزیابی کنند، گفت: اقدامات دستگاه‌ها از نظر مقایسه با وضع مطلوب و شاخص‌‍‌های کمی و کیفی پیش‌بینی‌شده و همچنین قضاوت مردم قابل ارزیابی است.
وی با بیان اینکه امروز در مقابل تزریق ناامیدی با هدف تضعیف اعتماد مردم به نظام و دولت قرار داریم، گفت: اقدامات ما باید سبب امیدآفرینی و افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی باشد.
خرّم ادامه داد: دولت سیزدهم برای خود مبانی و چارچوب‌‌هایی تعیین کرده که مشمول مرور زمان نمی‌شوند؛ مردم‌داری و تلاش برای گشایش در امور مردم، پاک‌دستی، فسادستیزی، شایسته‌گزینی، و استفاده از نیروهای جوان انقلابی و تحصیل‌کرده ازجمله این چارچوب‌هاست.
وی به اقدامات انجام‌شده در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ در استان اشاره کرد و گفت: امسال هم در بخش تولید و هم در بخش اشتغال شاهد رشد بودیم و سهمیه استان در ایجاد اشتغال به‌طور کامل محقق شد؛ در حوزه دانش‌بنیان هم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان امسال به دو برابر افزایش یافت که میزان صادرات این شرکت‌‌ها نیز بالغ بر ۳ میلیون دلار بود و در سایه اقدامات دیگر، همه بازیگران حوزه فناوری امروز به‌صورت منظم و سیستماتیک به هم مرتبط هستند.
استاندار آذربایجان شرقی درخصوص تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان نیز گفت: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۴۹۰۰ پروژه در هفته دولت و دهه فجر افتتاح شد و از ۱۷۸ پروژه مصوب سفر استانی نیز ۱۱۰ پروژه مهم و اولویت‌دار به‌صورت جدی در حال اجراست و تلاش می‌کنیم تا سفر استانی دوم ۷۰ درصد آنها را تکمیل کنیم.
وی افزود: ایستگاه راه‌آهن خاوران که وعده کرده بودیم تا پایان سال افتتاح شود، آماده بهره‌برداری است؛ همچنین بخش عمده‌ای از طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه افتتاح شد.
خرّم به آمار سرمایه‌گذاری و صادرات استان نیز اشاره کرد و گفت: میزان صادرات غیرنفتی استان در سال جاری، ۱.۵ میلیارد دلار بود و در حوزه سرمایه‌گذاری ارزی هم بیش از ۳۶.۵ میلیون دلار در استان سرمایه‌گذاری شده است؛ همچنین ۱۲۰ واحد راکد تولیدی با اشتغال ۴۵۰۰ نفر به چرخه تولید بازگشتند و میزان مالیات‌های مستقیم استان ۱۳۲ و مالیات‌‌های غیرمستقیم ۹۸ درصد افزایش یافت.
وی از افزایش ۱۵۰ هزار نفری بیمه‌شدگان استان و بیمه رایگان ۲۶ هزار نفر از جمعیت روستایی و عشایر استان در سال جاری خبر داد و گفت: امسال توسعه متوازن و تکمیل زیرساخت‌های حیاتی را به‌طور جدی دنبال کردیم که براساس آن آب شرب ۱۷۰ روستا تامین و آبرسانی به ۱۸۵ روستای دیگر مصوب شد.
خرّم، کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها در سال جاری را یک زنگ خطر جدی در حوزه تامین آب عنوان کرد و گفت: برای عبور موفق از تنش آبی در سال آینده نیازمند اقدامات جدی و فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه هستیم.
استاندار آذربایجان شرقی درخصوص اقدامات حوزه فرهنگی و آموزشی نیز به افتتاح ۱۰ سالن سینما در تبریز و برنامه‌ریزی برای احداث ۱۵ سالن سینما در سایر شهرهای استان و همچنین احداث ۴۰۰ کلاس درس اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم در سال ۱۴۰۲ همه مدارس کانکسی استان را با مدارس دائمی جایگزین کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به فرمانداران و مسئولان حوزه خدمات سفر و تنظیم بازار، تاکید کرد: نظارت بر تامین کالاهای اساسی و مقابله با گران‌فروشی و کم‌فروشی، تسهیل حضور گردشگران و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی شهرها و مراکز گردشگری، تشدید اقدامات کنترلی و نظارت بر جاده‌ها در راستای کاهش حوادث جاده‌ای و انجام بازدیدهای سرزده از مراکز خدماتی در ایام عید نوروز مورد انتظار است.
استاندار آذربایجان شرقی به اولویت‌های استان در سال ۱۴۰۲ نیز پرداخت و گفت: ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در سال جدید در سه محور اصلی شامل رضایت‌مندی مردم، ارتقای بهره‌وری و توجه به برنامه‌محوری انجام خواهد شد که لازمه آن تدوین برنامه عملیاتی و راهبردی هر دستگاه در حوزه مسئولیت خود است.
وی، اولویت‌‌های اقتصادی استان در سال ۱۴۰۲ را به این شرح اعلام کرد: تسریع در اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، مولدسازی منابع راکد دستگاه‌‌ها برای تامین منابع پروژه‌ها، تسهیل‌گری در حوزه سرمایه‌گذاری و صدور مجوزها، ارتقای شاخص‌های بهره‌وری و ارزش افزوده در تمام بخش‌های اقتصادی و ارتقای تولید و اشتغال.
درخصوص اولویت‌های اجتماعی نیز استاندار آذربایجان شرقی به تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی از طریق روان‌سازی ارائه خدمات به مردم، کاهش آسیب‌های اجتماعی، فراهم کردن زمینه مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد در مدیریت مسائل اجتماعی، تقویت تعامل با گروه‌های مرجع و ذی‌نفوذ در حوزه مدیریت اجتماعی و تقویت نشاط اجتماعی اشاره کرد.
همکاری همه دستگاه‌ها در ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های جذب گردشگر، مقابله با پدیده بدحجابی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی، رسیدگی جدی به شکایات و درخواست‌های مردمی، ارتقای شاخص‌های سلامت اداری، پاسخ‌گویی به مردم و مسئولیت‌پذیری در حوزه وظایف از دیگر تاکیدهای استاندار به اعضای شورای اداری استان بود.
خرّم همچنین از تلاش‌ها و زحمات نیروهای نظامی و انتظامی و همکاری همه دستگاه‌ها در برقراری امنیت پایدار در استان قدردانی و ابزار امیدواری کرد در سایه تعامل و همدلی همه بخش‌های استان، سال ۱۴۰۲، سال تحول‌ها و موفقیت‌های بزرگ برای استان آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلف باشد.
در این جلسه که نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم در آن حضور داشت، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص طرح کالابرگ الکترونیکی و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان درخصوص عملکرد دستگاه‌ها در اجرای ویژه‌برنامه‌های دهه فجر به ارائه گزارش پرداختند.
انتهای پیام/