تراز آبی تالاب بین‌المللی قوری گل ۲۳ سانتی افزایش یافت
تراز آبی تالاب بین‌المللی قوری گل ۲۳ سانتی افزایش یافت
مسئول دبیرخانه تالاب های آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تراز فعلی تالاب بین‌المللی قوری گل به ۱۹۱۲.۲۸ متر از سطح دریا رسیده است، گفت: این ارتفاع نسبت به سال گذشته در همین موقع که ۱۹۱۲.۰۵ متر بود، ۲۳ سانتی متر افزایش یافته است.

به گزارش شمس، یدالله آذرهوا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: وسعت تالاب قوری گل اکنون ۱۲۵ هکتار است که نسبت به سال گذشته در این زمان هشت هکتار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: حجم آب موجود تالاب قوری گل یک میلیون و ۱۶۰ هزار مترمکعب است که پارسال این مقدار ۸۸۰ هزار مترمکعب بود و این اشنن می دهد که حجم آب آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸۰ هزار مترمکعب بیشتر شده است.

آذرهوا افزود: بر اساس مطالعات انجام شده حق آبه متوسط تالاب قوری گل در شرایط ترسالی  ۲.۸ میلیون مترمکعب در سال است؛  با توجه به اینکه اکنون اواخر فصل تبخیر هستیم، نمی توان سنجش دقیقی از میزان آب تالاب ارایه داد.

وی ادامه داد: تالاب قوری گل پایان اردیبهشت امسال ۲.۷ میلیون مترمکعب آب داشته است در حالی که این مقدار در زمان مشابه سال گذشته ۱.۹۵ میلیون مترمکعب بوده و این اعداد نشان می دهد آب خوبی وارد قوری گل شده و از حق آبه بهره مند بوده است.

آذرهوا گفت: البته بهره مندی از حق آبه ایده آل نبوده و بیشترین آن ۳.۸ میلیون مترمکعب است، البته هر ۱۰ تا ۲۰ سال در دوران تر سالی این میزان برخورداری از حق آبه یکبار اتفاق می افتد اما به هر حال امسال نیز برخورداری تالاب قوری گلاز حق آبه خوب بوده است.

مسئول دبیرخانه تالاب های آذربایجان شرقی  یادآوری کرد: مسوولان شهرستانی خواستار اصلاح و بازسازی کانال آبرسانی به تالاب قوری گل هستند که فرسوده شده و حق آبه از طریق کانال به طور کامل تامین نمی شود، اما این وظیفه شرکت آب منطقه ای است که این کانال را بازسازی کند.

تالاب بین المللی قوری‌گل با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد درمجاورت روستای امناب (ایمناب) قرار گرفته‌است . منابع تأمین‌کنندهٔ آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.
با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه قوریگل، این تالاب جزو تالاب های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد، این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

اکنون برنامه های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه های جانوری اطراف دریاچه انجام می شود.