تخفیفات غیرواقعی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای/تبانی فروشنده و تولیدکننده بر علیه خریدار
تخفیفات غیرواقعی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای/تبانی فروشنده و تولیدکننده بر علیه خریدار
فروشگاه‌های زنجیره‌ای با درج قیمت‌های بیشتر در فاکتور و توافق با کارخانه‌ها به نام تخفیف کلاه مشتریان را برمی‌دارند.

اقتصادی شمس: فروشگاه‌های زنجیره‌ای همواره بخاطر در دسترس بودن تمام موادغذایی مورد نیاز مورد استقبال مردم و به ویژه کارمندان بوده است؛ تخفیف‌هایی که این فروشگاه ارائه می‌کنند نیز یکی دیگر از دلایل جذابیت برای خریداران این فروشگاه‌هاست اما موضوعی که سالهاست گریبانگیر افراد شده این است که این فروشگاه‌ها اصلا تخفیفی ارائه نمی‌دهند و به نام تخفیف مشتریان را فریب می‌دهند.

یکی از اتفاقات عجیبی که در این فروشگاه‌های زنجیره‌ای رخ می‌دهد را می‌توانید در فاکتور آنها جست‌وجو کنید؛ به عنوان مثال اگر بر روی جنسی قیمت ۱۵ هزار تومان چاپ شده باشد این محصول در فاکتور با قیمت ۱۶ هزار تومان دیده می‌شود و با تخفیف ۲۰ درصد ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته می‌شود؛ در نگاه اول شما ۲ هزار و ۸۰۰ تومان تخفیف داشته‌اید در حالیکه بر اساس قیمت روی محصول تنها ۱۰ درصد تخفیف برای شما اعمال شده است.

مساله دیگر توافق پنهانی است که این فروشگاه‌های زنجیره‌ای با برخی کارخانجات دارند تا قیمت محصولی که برای آنها درج می‌شود بالاتر از قیمت محصولی باشد که به خرده فروشی‌ها ارئه می‌شود تا این فروشگاه‌ها به راحتی با تبلیغ تخفیف ویژه محصول را با همان قیمت واقعی و گاه حتی گران‌تر به فروش برسانند! بسیاری از مردم نیز که در بند مقایسه قیمت‌ها نیستند با تصور اینکه در این خریدها سود می‌کنند از حضور تعداد بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای استقبال می‌کنند.

جالب اینجاست که تخلفاتی مانند گران‌فروشی، کم‌فروشی و حتی فروش محصولات با کیفیت پایین با نام برندهای معروف بارها و بارها ثابت شده است اما همچنان برخورد جدی صورت نگرفته تا این فروشگاه‌های زنجیره‌ای که به راحتی توان کلاهبرداری شیک و موجه از مردم را دارند به کارهای خود ادامه دهند. شاید اگر یک بار سازمان تعزیرات چنین فروشگاه‌هایی را نقره داغ کند صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به خود اجازه ندهند که اینچنین از سادگی و اعتماد مردم سواستفاده کنند.