تب کریمه کنگو در آذربایجان‌شرقی وجود ندارد
تب کریمه کنگو در آذربایجان‌شرقی وجود ندارد
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: مورد حادی از هیچ بیماری مشترک بین انسان و دام در این استان وجود ندارد.

به گزارش شمس، امیرحسین بهداد اظهار کرد: مصداق عینی این موضوع مربوط به بیماری تب کریمه کنگو است که چند استان کشور را درگیر کرده ولی در استان ما حتی یک مورد نیز مشاهده نشده است.

وی افزود: علت این موضوع مجهز بودن تمام کشتارگاه های آذربایجان شرقی به سیستم پیش سرد است که این تعداد در سال ۱۳۹۳ دو مورد در تبریز و بناب بوده ولی اکنون تمام شهرستان ها مجهز به این سیستم می باشند.

بهداد ادامه داد: گوشت ذبح شده باید ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد در بخش پیش سرد کشتارگاه ها یا یخچال های خانگی قرار گیرد و این موضوع موجب از بین رفتن عامل بیماری تب کریمه کنگو می شود و از طرفی جمود نعشی آن را هم از بین می برد بطوریکه وزن، کیفیت و طعم گوشت واقعی شده و بهتر می شود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات موثر اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، گفت: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است که اگر مرحله و سد حیوانی این بیماری شکسته و وارد جوامع انسانی شود، شیوع این بیماری بالای ۷۰ درصد تلفات را برجای می گذارد.

بهداد ادامه داد: اکنون بیماری کرونا تنها از ۱۰۰ نفر یک تا سه درصد موجب فوت می شود، اما بیماری فوق حاد پرندگان از ۱۰۰ نفر ۷۰ نفر را قربانی می کند. اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با آگاهی از این موضوع به خوبی توانست این بیماری را مهار و از وارد شدن خسارت جلوگیری کند.

وی یادآور شد: آذربایجان شرقی یکی از مهمترین جایگاه های آنفلوآنزا خیز کشور می باشد چون در راه کریدور گذر پرندگان مهاجر قرار داشته و از جذاب ترین نقاط برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر دنیا به حساب می آید.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان آذربایجان شرقی افزود: اگر یکی از این پرندگان مبتلا شوند به راحتی می‌توانند بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان را شیوع دهند ولی با ارتقاء سطح سواد دامپزشکی روستاییان و کشاورزان و تلاش همکاران دامپزشکی استان توانستیم مانع شیوع این بیماری شویم، دامپزشکان با روستاییان به صورت مستقیم و نزدیک ارتباط برقرار کردند تا این حلقه وصل و کمک رسانه ها موجب مهار آنفولانزای مرغی شود.

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی ادامه داد: بر این اساس بیشتر مرغداران از طریق گوشی همراه و فضای مجازی مطالب مربوط به پیشگیری از بیماری های مختلف از جمله آنفولانزای مرغی را دریافت می کنند، البته نقش مردم در کنترل بیماری ها بسیار موثرتر است که همکاری مناسبی با ما دارند.

وی با بیان اینکه هزار و ۷۰۹ نوع بیماری شناخته شده در دنیا وجود دارد، گفت: ۸۳۲ بیماری بین انسان و دام می باشد که یکی از این بیماری های خطرناک دیگر بیماری هاری است که از طریق سگ و جوندگان به انسان منتقل می شود.

بهداد درباره اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی درخصوص این بیماری نیز گفت: سگ های صاحب دار و بی صاحب با اقدامات انجام شده واکسن هاری تزریق شده و برای اینکه خطری شهروندان را تهدید نکند سگ های بی صاحب را نیز صاحب دار تلقی کرده و واکسن تزریق شده است.

وی همچنین با تبریک هفته دولت با اشاره به دیگر عملکرد اداره کل گفت: با تلاش ماموران بهداشتی اداره کل دامپزشکی و در راستای نظارت بهداشتی بر مواد خام غیربهداشتی و خام گوشتی امسال تاکنون ۳۰۰ تن فرآورده های خام غیربهداشتی کشف، ضبط و معدوم سازی شده است.

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی ادامه داد: هفته دولت فرصتی برای بررسی عملکرد و به نوعی بازگشت به خود است تا برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت اقدام شود.

انتهای پیام /