تئوری‌های اقتصادی در ایران به سخره گرفته شده است/ قیمت ارز با توجه به قدرت خرید مردم ۵ هزار تومان است
تئوری‌های اقتصادی در ایران به سخره گرفته شده است/ قیمت ارز با توجه به قدرت خرید مردم ۵ هزار تومان است
حسن نژاد گفت: قیمت گذاری بر اساس قدرت خرید مردم است؛ در این صورت می‌توان گفت که قیمت ارز حدود ۵ هزار تومان است اما اگر بر اساس تورم و برابری سرمایه گذاری خارجی حساب کنیم، قیمت ارز بالاتر از این حرف‌ها خواهد بود.

به گزارش شمس، محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در خصوص نگاه به «علم اقتصاد» در ایران گفت: ایران تنها کشوری است که به علم اقتصاد پوزخند زده و در واقع تمام تئوری‌های اقتصادی در ایران به سخره گرفته شده است.

این نماینده مجلس  یادآورشد: در اقتصاد اصلی به نام رابطه مستقیم عرضه و تقاضا وجود دارد، اما می‌بینیم زمانی که یک خودرو گران می‌شود، مثلا سراتو به ۴۰۰ میلیون می‌رسد همه برای خرید صف می‌کشند، ولی وقتی مدیریت می‌کنیم و قیمت آن به ۳۰۰ میلیون می‌رسد، کسی آن را نمی خرد.

وی ادامه داد: در مورد دلار هم وضعیت به همین شکل است؛ قیمت دلار به ۱۹ هزار تومان رسیده بود، حال آنکه همه در بازار خریدار بودند، اما الان که به ۱۲ هزار تومان رسیده کسی نمی‌خرد. به عبارت دیگر، اقتصاد ما به گونه‌ای نیست که بشود گفت دلیل منطقی برای این کاهش‌ها است.

وی گفت: قیمت ارز باید زمانی کاهش پیدا کند که یا تورم ایران از تورم آمریکا کمتر و یا صادرات از واردات پیشی گرفته باشد و تراز مالی مثبت شود و یا اینکه از نظر سیاسی گشایشی ایجاد گردد، اما الان دلیل اینکه همه چیز منفی است، اما دلار در حال ارزان شدن است را نمی‌دانم!

حسن نژاد در پایان گفت: بحثی در قیمت گذاری وجود دارد که بر اساس قدرت خرید مردم است؛ در این صورت می‌توان گفت که قیمت ارز حدود ۵ هزار تومان است اما اگر بر اساس تورم و برابری سرمایه گذاری خارجی حساب کنیم، قیمت ارز بالاتر از این حرف‌ها خواهد بود.