تأکید بر زمینه‌های همکاری دوجانبه با محوریت صادرات و سرمایه‌گذاری
تأکید بر زمینه‌های همکاری دوجانبه با محوریت صادرات و سرمایه‌گذاری
استاندار آذربایجان‌شرقی با معرفی برخی از ظرفیت‌های استان، آمادگی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان را برای همکاری با این کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی اعلام کرد.

به گزارش شمس، عابدین خرّم  امروز پنجشنبه در دیدار با سفیر بنگلادش در ایران در محل استانداری برگزار شد با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و بنگلادش، اظهار داشت: این اشتراکات می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های مهم و تأثیرگذار ایران است، افزود: این استان دارای تاریخ و فرهنگ غنی بوده و شهر تبریز به عنوان مهد تمدن شیعه، تأثیرات بزرگی در جغرافیای ایران و منطقه داشته است.

خرّم با اشاره به اینکه تبریز و آذربایجان از لحاظ اقتصادی هم در سطح منطقه محوریت دارد، گفت: استان ما ظرفیت‌های کم‌نظیری در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی دارد و در تولید محصولاتی مانند فولاد، مس، چرم، کفش، فرش، شیرینی و شکلات و محصولات گلخانه‌ای در کشور سرآمد است.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی استان جزو فعال‌ترین بخش‌های اقتصادی در کشور هستند که آمادگی همکاری در پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری به‌ویژه تولید و صادرات محصولات مورد نیاز کشورهای مختلف را دارند.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری استان اشاره کرد و یادآور شد: تبریز به عنوان نقطه اتصال به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا، آماده میزبانی از گردشگران بنگلادش و تقویت همکاری‌ها در این حوزه است.

وی همچنین بر ارتباط بخش‌های خصوصی و هیأت‌های تجاری و اقتصادی آذربایجان‌شرقی و بنگلادش تأکید کرد و بیان داشت: برنامه‌ای با زمان‌بندی مشخص برای همکاری‌های دوجانبه تدوین شود.

سفیر بنگلادش در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، گفت: شهر تبریز به‌خاطر مولانا و شمس برای مردم بنگلادش شناخته‌ شده است و کفش تبریز هم شهرت خاصی در این کشور دارد.

گوسال اعظم سارکر با اشاره به موقعیت جغرافیایی تبریز و آذربایجان‌شرقی به عنوان نقطه اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا، متذکر شد: علاقه داریم که در بحث تجارت و سرمایه‌گذاری با این استان همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از محصولات تولیدی این استان، جزو نیازهای مردم بنگلادش است، افزود: در زمینه چرم با تولیدکنندگان تبریز در ارتباط هستیم و در سایر حوزه‌ها هم سعی می‌کنیم تولیدکنندگان این استان را با سرمایه‌گذاران خودمان ارتباط دهیم.

سفیر بنگلادش همچنین با اشاره به ظرفیت‌های این کشور و ایجاد بخش‌های جدید اقتصادی، از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی خواست تا با مطالعه این ظرفیت‌ها، از زمینه‌های موجود برای همکاری مشترک با بنگلادش استفاده کنند.

وی با بیان اینکه فرصت‌های خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از زمینه‌های مورد علاقه ما، بحث گردشگری است که می‌توانیم با دعوت از تورگردانان بنگلادش برای سفر به تبریز، بسته‌های همکاری در این خصوص را تعریف کنیم.

بنگلادش کشوری است در شبه‌ قاره هند که ۱۶۴ میلیون نفر جمعیت دارد و ۸۹٫۷ درصد از مردم آن مسلمان هستند. کشور بنگلادش مشتمل بر ۷ استان است و زندگی بیش از ۷۰ درصد جمعیت آن وابسته به کشاورزی و دامداری است.

جمعیت در حال رشد این کشور که یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جهان از نظر جمعیت است، آن را به یکی از مقاصد صادراتی محصولات مختلف تبدیل کرده است.

انتهای پیام/