دنبال بیمار خوب پولدار نیستیم/ پذیرش تمام بیماران بدحال و بی بضاعت در بیمارستان امام رضا(ع)
دنبال بیمار خوب پولدار نیستیم/ پذیرش تمام بیماران بدحال و بی بضاعت در بیمارستان امام رضا(ع)
دکتر محمدزاده گفت: بیمارستان امام رضا (ع) بزرگترین منطقه و قطب درمانی شمال غرب است، یک سری از خدمات ما کاملاً انحصاری است. ما بیشترین بخش‌ها را داریم، خدمات انحصاری بسیار خوبی از نظر تشخیصی و درمانی وجود دارد. مثلاً MRI در بخش دولتی تنها در مجموعه بیمارستانی ما موجود است.

اجتماعی شمس: در راستای اخذ پاسخ سوالات و انتقادات مردمی گفت‌وگویی صمیمی و صریح با «دکتر مجتبی محمدزاده» رئیس مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) تبریز داشتیم که در آن به موضوعاتی همچون پیوند اعضا، عملکرد بیمارستان در ایام کرونا، وضعیت بهداشتی بیمارستان، برنامه‌ها و چشم‌انداز آینده پرداخته شد.

متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

پیوند زنده به زنده جزو برنامه‌های ماست/ عدم پذیرش اهداء عضو مبتلایان به‌کرونا

دکتر محمدزاده: از اسفندماه سال ۱۳۹۸ که بیماری کرونا آغاز شد، بخش پیوند بیمارستان امام رضا(ع) به بخش کرونا تبدیل شد. چراکه نمی‌دانستیم پیوند در شرایط همه‌گیری این بیماری چگونه و به چه شکلی خواهد شد!

حتی همین الآن هم اگر خانواده فردی موافق اهدای اعضا باشند ولی تست پی سی آر بیمار مثبت باشد، پیوند انجام نمی‌گیرد. ما در همین دو ماه اخیر دو بیمار داشتیم که علی‌رغم رضایت خانواده، کرونای مثبت بودند و ناچار شدیم عمل پیوند را انجام ندهیم.

خوشبختانه بعد از این دو سال که اوج همه‌گیری این بیماری بود، مجددا کارها و فعالیت‌های بیمارستان به حالت عادی و سابق برگشته است.

بحث پیوند در همه‌جا هنوز جای کار دارد و حرکتی نوپا است، تیم پیوند بیمارستان امام رضا(ع) افرادی شاخص، مطرح و قوی هستند. بخش پیوند نیز از بخش‌های بسیار خوب، لوکس و کاملاً مجهز بیمارستان ماست. ۳۲ تخت دارد و امکانات و فضای استاندارد و ایده‌آلی دارد.

اتاق عمل پیوند را داریم که جزو امکانات منحصر به فرد و خوب بیمارستان امام رضا (ع) است. در آینده هم راه‌اندازی آی سی یو پیوند را در برنامه‌هایمان داریم.

اکنون واحد پیوند اعضای ما عمدتاً بر روی بیماران مرگ مغزی کار می‌کنند، البته پیوند زنده به زنده را نیز جزو برنامه‌های آینده خود داریم و قطعا در چشم‌انداز ۵ الی ۱۰ ساله این برنامه اجرایی خواهد شد.

رضایت ندادن خانواده‌ها، مهمترین مشکل اهدای عضو است/ کارت اهدای عضو وجاهت قانونی ندارد

خانواده‌ی چه تعداد از بیماران مرگ مغزی نسبت به اهدای عضو اقدام می‌کنند؟

دکتر محمدزاده: علت عمده مرگ و میر ما خصوصاً در سنین جوانی و میانسالی برمی‌گردد به حوادثات جاده‌ای. ما موارد منجر به مرگ مغزی زیاد داریم، در حالی‌که عمدتاً دارای بیماری زمینه‌ای نیستند و زمینه کاملا برای اهدای عضو وجود دارد. اما ما خیلی کم از این منابع استفاده می‌کنیم، چراکه خانواده‌ها برای اهدای ارگان‌های حیاتی عزیزانشان رضایت نمی‌دهند. در این دو ماه اخیر ۱۰ مورد مرگ مغزی بود، اما تنها ۲ مورد پیوند عضو داشتیم.

اگر فردی دارای کارت اهدای عضو باشد اما خانواده وی برای این کار رضایت ندهند، اهدای عضو انجام نمی‌شود، زیرا طبق قانون در کشورمان، اخذ رضایت از ولی دم الزامی است.

کرونا در کشور ما کنترل شد/ توقف مرگ‌ومیر کرونایی در آذربایجان‌شرقی

در حال حاضر وضعیت کرونا و میزان بستری و فوتی روزانه به چه شکل است؟

دکتر محمدزاده: بیمارستان امام رضا (ع) بیشترین پذیرش بیماران بستری کووید را در استان آذربایجان‌شرقی داشت. در یک مقطعی ما تمام ظرفیت بیمارستان را برای کووید اختصاص دادیم و تمام بخش‌ها متوقف شدند و صرفا به کووید پرداختیم. اما اکنون خوشبختانه با کنترل و فروکش کردن این بیماری منحوس، کمترین بیمار بستری را در طول این مدت ۲ سال داریم، هر چند باید در نظر داشت که هنوز کاملاً خطرش برطرف نشده است و باید مراقب باشیم.

الآن یک بخش مراقبت‌های ویژه با ظرفیت ۱۵ تخت برای این بحث فعال هستند.

واکسیناسیون در پیشگیری و کنترل کرونا یک نقطه عطف بود، با افزایش پوشش واکسیناسیون در کشور و ایجاد ایمنی نسبی تقریبا بیماری کنترل شده و مرگ و میرها خیلی کاهش پیدا کرده است.

حتی همانطور که در آمارها اعلام می‌کنند، بعضی روزها در کل کشور آمار مرگ و میر تک رقمی و نزدیک به صفر داریم. ما حتی گاهی خودمان در استان هیچ مرگ و میری نداریم.

غالب افرادی هم که به سبب درگیر شدن با این بیماری فوت می‌کنند، افراد سنین بالا با بیماران زمینه‌ای هستند. مثل بیماران دیالیزی، بیماران پیوندی و سرطانی. مرگ و میر در این افراد بیشتر است، چراکه آسیب پذیری بالایی دارند.

واکسن‌های ما واقعا اثربخشی خوبی داشته‌اند. ما بعد از تعطیلات عید نوروز و دید و بازدید ها و مسافرت‌ها توقع شروع یک پیک جدید را داشتیم و کاملاً آماده باش بودیم، اما بعد دیدیم که ایمنی قابل قبولی در سطح جامعه ایجاد شده و بیماری تا حد خوبی کنترل شده است.

ظرفیت ما محدود است و مراجعه کننده زیاد داریم/ همیشه حق با مردم است

یکی از انتقادات همیشگی مردم تاخیر در رسیدگی و معطل شدن در بیمارستان امام رضا (ع) است. علت چیست؟

دکتر محمدزاده: بیمارستان امام رضا (ع) بزرگترین منطقه و قطب درمانی شمال غرب است، یک سری از خدمات ما کاملاً انحصاری است. ما بیشترین بخش‌ها را داریم، خدمات انحصاری بسیار خوبی از نظر تشخیصی و درمانی وجود دارد. مثلاً MRI در بخش دولتی تنها در مجموعه بیمارستانی ما موجود است.

از نظر هیأت علمی و گروه‌های آموزشی بیشترین اساتید و متخصصین و فوق تخصص‌هارا داریم. این مسائل، کار ما را بسیار سخت کرده است. ظرفیت محدودی داریم ولی با این وجود تمام ارجاعات به سمت ماست و اغلب بیشتر از ظرفیت مراجعه کننده داریم. همین موضوع باعث می‌شود زمان انتظار بیمار افزایش پیدا کند و باعث نارضایتی و گلایه‌مندی همشهریان شود. چراکه مردم انتظار دارند سریعاً به کارشان رسیدگی شود. با تمام این‌ها، ما وظیفه داریم به مردم خدمت کنیم، همیشه حق با مردم است و ما هم سعی می‌کنیم همیشه خدمت رسانی و سرویس دهی‌مان به نحو احسن انجام شود.

منکر ضعف‌ها و نقص‌ها نیستیم/ در بعضی از رسته‌های خدمتی کمبود نیرو داریم

مردم به وضعیت بهداشتی و نظافت بیمارستان نقدهایی دارند. آیا کمبود نیروی خدماتی دارید؟

دکتر محمدزاده: مجموعه بیمارستانی امام رضا(ع) یک مجموعه بسیار بزرگی است. ما به هیچ عنوان منکر ضعف‌ها و نقص‌ها نیستیم و این طبیعی است. مطمئنا در یک چنین مجموعه‌ای تمام مسائل قابل پیش‌بینی و پیش‌گیری نیست. برای بیمارستان ما یک سری الزاماتی وجود دارد. یک سری واحدهایی هستند که به‌صورت شبانه روزی و مداوم کارهای خودشان را انجام می‌دهند تا بهترین خدمات به مردم ارائه شود. بهداشت و نظاقت در سطح بسیار خوبی انجام می‌شود ولی خب اگر کمی واقع‌بینانه نگاه کنیم، در یک مجموعه بزرگ، تا یک حدی می‌توان جلوی این موارد را گرفت.

مدتی پیش یک فیلمی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده بود که در بیمارستان امام رضا(ع) یک چاله است! خب ما در سطح شهر و کوچه‌ها و خیابان‌ها هم این مشکل را داریم. همه جا از این ایرادات و نقایص وجود دارد ولی ما باید به سمت نقص صفر حرکت کنیم. ما باید شاهد این باشیم که این چنین مسائلی در این بیمارستان نداشته باشیم.

نیروی انسانی بر اساس ساختار تشکیلاتی هر مجموعه است و بر اساس آن نیرو تامین می‌شود. ما در بعضی از رسته‌های خدمتی کمبود نیرو داریم. این مسئله جزو مشکلات ذاتی سیستم‌هاست. ولی خب سازمان کار خودش را انجام می‌دهد و نمی‌گذاریم کوچکترین وقفه‌ای در راه خدمت رسانی به مردم ایجاد شود.

بیمارستان‌‌های هستند که مریض بدحال را پذیرش نمی‌کنند/ 

در اصطلاح عامه بیمارستان امام رضا(ع) را بیمارستان مرگ می‌خوانند و تصویر بدی از آن در فضای مجازی ترسیم کرده‌اند. شاید یکی از علل آن بزرگی بیمارستان و تعداد بالای مراجعین باشد و یا تعدد مصدومین بدحال حوادث، در این خصوص قصد شفاف‌سازی دارید؟

دکتر محمدزاده: این مسئله کمی اجحاف و زیاده‌روی است. تعریف مرگ با سطح وخامت بیماران پذیرش شده ارتباط مستقیم دارد. ما به‌دنبال بیمار خوب پولدار نیستیم و تمام بیماران بدحال و بی بضائت در بیمارستان امام رضا(ع) پذیرش می‌شوند. تعطیلات رسمی، ایام عید نوروز، شب‌ها مریض بدحال را مستقیم به ما ارجاع می‌دهند.

ما از لحاظ مراقبت‌ها، بهترین خدمات را در بیمارستان امام رضا (ع) می‌دهیم، به‌شکلی که قابل مقایسه با سایر مجموعه‌های بیمارستانی نیست. سطح خدمات ما بسیار بالا است، ما بیشترین تخت آی سی یو را داریم، منتها بیماران ما از نظر شدت و وخامت بیماری منحصربه‌فرد هستند. اینجا مرکز تروماست، بیماران ترومایی اول به بیمارستان ما منتقل می‌شوند. همین مسائل باعث افزایش مرگ و میر در بیمارستان ما شده است.

خیرین دست ما را بگیرند

سخن پایانی؟

دکتر محمدزاده: از تمام خیرین، افرادی که در عرصه سلامت می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند دعوت می‌‍کنم، دست‌شان را می‌فشارم، ما را همراهی کنند تا بتوانیم دستگاه‌های پیشرفته‌تر و بروزتری را بخریم و خدمات مطلوب‌تر و کامل‌تری را ارائه کنیم.

گفت‌وگو از: میلاد نوروزی

انتهای پیام/