بیش از ۲۰۰ نوع بیماری از غذای ناسالم ایجاد می‌شود/ صادرات محصولات غذایی آذربایجان‌شرقی به ۴۴ کشور
بیش از ۲۰۰ نوع بیماری از غذای ناسالم ایجاد می‌شود/ صادرات محصولات غذایی آذربایجان‌شرقی به ۴۴ کشور
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر ضرورت توجه به تغذیه سالم اظهار کرد: بیش از 200 نوع بیماری از غذای ناسالم ایجاد می‌شود.

به گزارش شمس، دکتر مسلم نجفی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که بیش از ۶۰۰ میلیون  نفر هر ساله در اثر خوردن غذای آلوده به باکتری، ویروس، انگل، سموم یا مواد شیمیایی  بیمار می‌شوند و ۴۲۰ هزار نفر می‌میرند.

وی با اشاره به شعار جهانی روز غذا گفت: امسال روز جهانی غذا با عنوان توسعه پایدار جهانی برای دسترسی همگانی به غذای مغذی و کافی نامگذاری شده است‌.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه غذا گفت: در طی سال گذشته تعداد ۵۳۴۸ گواهی بهداشت مواد غذایی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی برای صادرات صادر شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی از صادرات محصولات غذایی آذربایجان‌شرقی به ۴۴ کشور دنیا خبر داد و گفت: در طی یک سال گذشته شاهد افزایش صادرات محصولات غذایی بودیم به طوری که در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ کشور صادرات داشتیم و امسال به ۴۴ کشور افزایش داشته است.

دکتر نجفی گفت: در طی یکسال گذشته ۸۰۷ پروانه ساخت محصولات کارخانجات و کارگاه‌های مواد خوراکی و آشامیدنی توسط این معاونت صادر شده است.

وی با اشاره به قوانین سخت‌گیرانه در خصوص مواد خوراکی  و آشامیدنی اظهار کرد: در طی یکسال گذشته ۷۹ واحد مواد خوراکی و آشامیدنی در این مدت به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه پایش در سطح عرضه (PMS) مواد غذائی و آرایشی و بهداشتی برای افزایش اطمینان از سلامتی محصولات افزود: حدود ۲۵ محصول غذایی پر مصرف و ۵۰ قلم محصوالت آرایشی و بهداشتی در این طرح مورد توجه بوده است.

وی گفت: برنامه پایش ایمنی محصوالت کشاورزی (باقیمانده سموم شیمیائی و کودهای کشاورزی، آفت کش‌ها و …) برای حدود ۳۰ محصول پر مصرف کشاورزی عملیاتی شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به ضرورت کاهش مصرف نمک، قندهای ساده و اسید های چرب ترانس توسط مراکز صنعتی تولیدی گفت: کاهش ۲۰ درصدی در پروانه های ساخت مواد غذایی صنعتی تولیدی در این موارد در برنامه ۵ ساله قرار گرفته است.

انتهای پیام /