بهره برداری از بنای نوسازی شده مسجد تاریخی باسمنج
بهره برداری از بنای نوسازی شده مسجد تاریخی باسمنج
عملیات نوسازی و تجدید بنای مسجد تاریخی محلات امین آباد باسمنج با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و شهردار تبریز افتتاح و نماز با شکوهی در آن برپا شد.

به گزارش شمس، نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم، اظهار کرد: موافقت شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور را در خصوص بر پایی نماز جمعه در شهر باسمنج دریافت کرده ایم و به زودی امام جمعه این شهر منصوب خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم اظهار کرد: احیا و نوسازی و تجدید بنای مساجد قديمی در دین مبین اسلام جزو امور ضروری بوده و باید شاهد بر پایی نماز های یومیه باشکوه در چنین مساجدی باشیم.

وی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: مومنان باید در حد توان و وسع خود در ترویج این امر اللهی پیشقدم باشند.

ایرج شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز نیز در این مراسم با احداث و تجهیز بیت امام جمعه باسمنج موافقت کرد و از “حاج قادر بابایی، مهندس علی دوستدار و حاج زینال انگشتی” بانیان و خیران تجديد بنای این مسجد قدر دانی کرد.

بر اساس این گزارش؛ مسجد تاریخی امین اباد باسمنج که بعد از انقلاب به نام امام حسن نامگذاری شد در ۷۱۰ متر مربع زیر بنا در دو طبقه احداث شده و ۱۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه مردمی برای بازسازی آن صرف شده است و هنرمندان تبریزی و اصفهانی در مدت یکسال در معماری و نقاشی خطوط و سقف آن ماهرانه کار کرده اند و آجر چيني میراثی و تکمیل نهایی آن سه سال طول کشیده است.

بنا به پژوهش زنده یاد دکتر سیروس خیری، باستان شناس دانشگاه هنر اسلامی تبریز، بنای این مسجد چوبی که در سال ۱۳۵۳شمسی توسط آیت الله شتربانی مرمت و باز سازی شده بود به دوره آق قوینلو و قره قویونلو می رسد که در جوار رود خانه لیقوان چای و مشرف به جاده ابریشم احداث شده و میدان این مسجد محل اتراق کاروانیان جاده ابريشم و خود مسجد نیز یکی از مراکز اقامه نماز مسلمانان کاروان های هند و کوش بوده است.

در دوره قاجار نیز آسیاب ‎ های آبی اطراف این مسجد محل تهیه آرد لشکر عباس میزا در جنگ با روسیه بوده است. سخنرانی عباس میزا در جمع جنگجویان مناطق دامنه های سهند و تهییج آنها برای پیوستن به لشکر ایران در مبارز با تجاوز گریه ای روس در همین محل تاریخی صورت گرفته و روس ها در اشغال تبریز آسیاب های آبی جوار این مسجد را به بهانه ارسال آرد و آذوقه به لشکر ایران با خاک یکسان کردند .