بهره‌وری پایین تولید در آذربایجان‌شرقی
بهره‌وری پایین تولید در آذربایجان‌شرقی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بهره‌وری جی دی پی (تولید ناخالصی داخلی) در استان کم است، گفت: تا چه زمانی باید روی پل‌های شکسته بایستیم و چه کنیم چه کنیم بگوییم؟ راه را برای این جوانان خودباور دانش بنیان تسهیل کنیم.

به گزارش شمس؛ محمد فرشکاران دیروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای امام خمینی (ره) تبریز برگزار شد، اظهار کرد: در هفته پیش رو یک موضوع مهم و تاریخی خواهد بود و آن سوم خرداد، آزادسازی خرمشهر است که این روز به‌نام ایثار و از خودگذشتگی مزین شده است.

وی با بیان اینکه در سوم خرداد با ایثار و از خودگذشتگی و تبعیت از رهبری و لطف الهی به پیروزی تاریخی رسیده‌ایم، افزود: بعد از انقلاب عظیم سال ۵۷ رویکرد جهان استعماری و استکباری به همگان روشن است؛ ایمان به خدا، تاسی از مقام ولایت و از خودگذشتگی و ایثار و شهامت در روند انقلاب راه پیشه بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی به روز کردن بهره‌وری و بهینه مصرف اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که به عبارت دیگر بهره‌وری به بخش‌های فردی و ساختاری و اجتماعی و عام تقسیم شده‌اند؛ سهم عمده جی دی پی ( تولید ناخالصی داخلی) کشورهای توسعه یافته با اتکار به بهره‌وری است.

وی بیان کرد: با استفاده از علم به زندگی مطلوب رسیدن از جمله معنای اصلی بهره‌وری می‌باشد.

فرشکاران یادآور شد: کشورهای در حال توسعه متاسفانه رغبت چندانی به بهره‌وری نشان نداده‌اند‌ که البته تلاش می‌کنند ولی به اجماع نهایی نرسیده‌اند.

وی تصریح کرد: در دین مبین اسلام تاکید روی ارزش کار وجود دارد یعنی در یک جامعه هر کسی هر چقدر کار کند به آن ارزش خواهد رسید یعنی خروج از جهل، داشتن دانایی، ایمان به پروردگار قدمی موثر برای مشیت الهی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، بیان داشت: زمانی که در کاری ایمان باشد، خروجی آن منطبق بر ارزش خواهد بود که این همان مشیت الهی است.

وی متذکر شد: باید در کار زمان‌بندی مناسب داشت تا کار به موقع تمام شود زیرا دیده‌ایم که وقتی خلف وعده‌ای در کاری شود، سری بعد دیگر کاری به آن فرد سپرده نمی‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، گفت: کسی که متکی به بهره‌وری است با کاهش زمان، بالا بردن کیفیت و افزایش مشتری روبه‌رو خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه چرا در زندگی فردی یا اجتماعی خود به بهره‌وری نرسیده‌ایم، اضافه کرد: در خطبه‌های امیرالمومنین (ع) تاکید بر ایمان به کار و ارزش به کار و خرد نسبت به آن کار شده است و در غیر این صورت با آفت روبه‌رو می‌شویم.

فرشکاران به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به تولید و دانش بنیان گفت: ایشان در بخشی از بیانات خود فرموده‌اند که در کشور ایران میزان بهره‌وری مداخله‌گر نسبت به سهمیه جهانی کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: منابع، نیروی انسانی وجود دارد ولی مدلی که ایجاد اتصال کند وجود ندارد، از این‌رو رئیس جمهور کشور نیز معتقد به ایجاد شبکه بهره‌وری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ادامه داد: صرفا بهره‌وری نیروی کار و سرمایه نیست بلکه باید به بحث اثربخشی، کارآیی نیز توجه کرد.

وی متذکر شد: تغییر نگرش باید نسبت به افزایش ناخالصی و غیره انجام گیرد. کشوری مانند مالزی را ببینید که نگرش بنیادی بهره‌وری با سمت و سوی دین مبین اسلام و دخالت دادن مردم باعث شد تا مردم نسبت به بهره‌ور کردن تلاش کند و در ادامه دولت نیز بهره‌وری را به درستی انجام داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی به کشورهای صاحب صنعت‌های بالادستی اشاره کرد و ،: سهم بالای ۳۰ درصد در تمام تولیدات ناخالصی آنها دیده می‌شود و اگر آنها به ما تزریق کرده‌اند که شدنی نیست به این خاطر است که خودباوری در بطن بهره‌وری خوابیده است. 

وی گفت: خروجی نهایی بهره‌وری با بحث استفاده بهینه از منابع به افزایش راندمان سطح زندگی جامعه است.

فرشکاران با بیان اینکه در حوزه بهره‌وری مقصر ماها هستیم، گفت: جاهایی که سیستم مدیریتی بهره‌ور بوده است در آن بخش موفق بوده‌ایم و این اصلا ربطی به بعد اجتماعی، اقتصادی و نظامی ندارد.

وی ادامه داد: در بحث‌های دانش بنیان بهره‌وری حاکم است؛ جوان دانش‌اندوخته مملکت صاحب اصلی تولید است و با بهره‌وری به خودباوری رسیده‌امد پس آنها را در صحنه تولید بازی دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان افزود: تا چه زمانی باید روی پل‌های شکسته بایستیم و چه کنیم و چه کنیم بگوییم؟ راه را برای این جوانان خودباور دانش بنیان تسهیل کنیم. 

 خروجی بهره‌وری افزایش رفاه و خودباوری است

وی ابراز کرد: مقابل بهره‌وری عافیت‌طلبی است و خروجی بهره‌وری افزایش رفاه و خودباوری است و مقابل عافیت‌طلبی تنبلی و فقر فردی و عام است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در سوم خرداد توان و روحیه را در نظر بگیرید! همان توان و روحیه الان هم است و ماها به عنوان طراحان بحث بهره‌وری، آموزشی و اجتماعی شرایط سنگین و وظیفه سنگین بر دوش ماست.

وی تصریح کرد: اگر تیم قوی نداشته باشیم قطعا نتایج ضعیف در برخواهد داشت.

فرشکاران با بیان اینکه بهره‌وری جی دی پی (تولید ناخالصی داخلی) در استان کم است، گفت: باید بهره‌وری در خدمات و کشاورزی و غیره همت کرد تا نتایج خوب کسب کرد.

وی اذعان داشت: بخش کشاورزی در استان شرایط خاصی دارد و باید مزایا و ویژگی‌های خاص آن را یافت و دانش بنیان و بهره‌وری را در آن وارد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اضافه کرد: در بخش خدمات و صنعت فضا باز شود تا به تبع آن سقف بهره‌وری بالا رود.

انتهای پیام/