بهترین وضعیت کرونایی در آذربایجا‌ن‌شرقی/ تزریق بالای هفت میلیون دُز واکسن در استان
بهترین وضعیت کرونایی در آذربایجا‌ن‌شرقی/ تزریق بالای هفت میلیون دُز واکسن در استان
مدیرگروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: آذربایجان‌شرقی در بهترین وضعیت کرونایی قرار دارد و چندین روز است که تعداد فوتی‌ها نیز به صفر رسیده است.

به گزارش شمس، دکتر سیمین خیاط‌ زاده در خصوص وضعیت کرونایی استان اظهار کرد: خوشبختانه اکنون در بهترین وضعیت کرونایی قرار داریم که هیچ شهرستان قرمز و نارنجی در هیچ کجای کشور وجود ندارد و ۱۱ شهرستان استان از جمله تبریز آبی و ۱۰ شهرستان نیز در وضعیت زرد کرونایی است.

وی ادامه داد: فعلاً شرایط حادی از بابت موارد مثبت کرونایی در استان وجود ندارد، تعداد بستری‌های جدید ۲۰ تا ۲۵ نفر در روز بوده و ۷۰ نفر کل بستری‌های کرونایی موجود در استان هستند که بهترین وضعیت است همچنین طی چند روز اخیر نیز تعداد فوتی‌ها به صفر رسیده است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۵۸ هزار و ۵۷۰ مورد مثبت شناسایی شده که از بین نمونه‌ها شناسایی شده‌اند اما در حال حاضر موارد مثبت شناسایی شده بسیار کم است و شاید به جرأت بتوان گفت که برخی روزها موارد مثبتی نیز دیده نمی‌شود.

وی در ارتباط با آمار واکسن‌های تزریق شده در استان، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی از ابتدای شیوع ویروس کرونا، درصد نسبتاً قابل قبولی از نظر پوشش واکسن داشته است؛ ۸۸.۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال دُز اول، ۸۳ درصد دُز دوم و ۵۱.۵ درصد دُز سوم خود را تزریق کرده‌اند.

خیاط زاده اضافه کرد: سه میلیون ۲۶۹ هزار و ۶۰۳ واکسن دُز اول، دو میلیون ۹۹۶ هزار ۵۷۳ واکسن دُز دوم و یک میلیون ۵۹۸ هزار و ۶۶۶ واکسن دُز سوم در استان تزریق شده است که در مجموع بالای هفت میلیون دُز واکسن تزریق شده است.

وی ادامه داد: اکنون که شاهد کاهش ابتلا و فوتی‌های کرونایی هستیم مسلما نشانه‌ی این است که واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: در بالای ۹۰ درصد گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ نیز واکسن تزریق شده است که حدود ۴۰ درصد پنج تا ۱۲ ساله‌ها دُز اول و ۲۲ درصد دُز دوم خود را تزریق کرده‌اند که کمترین درصد است و انتظار داریم بقیه‌ی خانوده‌ها هم برای تکمیل واکسیناسیون فرزندان خود مراجعه کنند.

وی همچنین گفت: مسلماً شرایط کرونایی می‌تواند مجدداً تغییر کند و باتوجه به اینکه تعداد موارد مثبت و علامت‌دار کم است، چرخه‌ی ویروس اکنون به صفر رسیده است اما هر اتفاقی هر آن می‌تواند سبب تغییر شرایط شده و جهش انجام شود و مجدداً انتشار بیماری اتفاق افتد.

خیاط زاده بیان کرد: مهمترین نکته این است که اکنون وضعیت مناسب بوده و اکثر افراد از ماسک استفاده نمی‌کنند اما بهتر است در فضای بسته به تهویه‌ی مناسب توجه کنند و در زیر سقف بسته از ماسک استفاده کنند.

وی متذکر شد: تا زمانی که از شرایط انتشار خارج نشده و سازمان بهداشت جهانی نیز پایان بیماری را اعلام نکند، باید رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر در پایان تاکید کرد: گروه سنی پر خطر بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای حتماً برای تزریق دز چهارم خود مراجعه کنند و آن را جدی بگیرند.

انتهای پیام