بزرگترین پروژه مرزی ایران و آذربایجان در آستانه افتتاح/ حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان در مراسم بهره‌برداری رسمی از «سد قیزقلعه‌سی»
بزرگترین پروژه مرزی ایران و آذربایجان در آستانه افتتاح/ حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان در مراسم بهره‌برداری رسمی از «سد قیزقلعه‌سی»
استاندار آذربایجان شرقی اجرای پروژه عظیم «سد قیزقلعه‌سی» را نمادی از توانمندی و تخصص مهندسان و پیمانکاران کشورمان در اجرای پروژه‌های بزرگ فنی و مهندسی دانست و گفت: طرح جامع «سد خداآفرین» و «سد قیزقلعه‌سی»، بزرگترین و مهم‌ترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی است و با افتتاح آن شاهد تامین آب بزرگترین شبکه آبیاری و زه‌کشی در شمال غرب کشور خواهیم بود.

به گزارش شمس، مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به افتتاح «سد قیزقلعه‌سی» در روز ۳۰ اردیبهشت با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان، اظهار داشت: این طرح با توان و دانش مهندسان ایرانی و با اعتبار و سرمایه‌گذاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان طراحی و احداث شده و امیدواریم با افتتاح آن زمینه توسعه و رشد اقتصادی منطقه و استان و اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم منطقه در هر دو سوی مرز فراهم شود.

 

وی با اشاره به اینکه بعد از ۲۰ سال، شاهد افتتاح و آبگیری از پروژه عظیم سدقیزقلعه‌سی و آغاز بهره‌برداری رسمی از سد بزرگ خداآفرین هستیم، افزود: سد «قیز قلعه‌سی» بخشی از طرح عظیم و ملی «سد خداآفرین» است که امکان بهره‌برداری کامل و آبگیری از این سد و همچنین بهره‌مندی ۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را فراهم می‌کند.

 

رحمتی خاطرنشان کرد: سد تنظیمی «قیزقلعه‌سی» با ظرفیت مخزن ۶۲ میلیون مترمکعب، امکان بهره‌برداری کامل از سد خداآفرین را فراهم می‌کند، چون قبل از این احداث این سد، آب ذخیره‌شده در پشت سد خداآفرین، رهاسازی می‌شد و امکان تامین آب برای زمین‌های کشاورزی منطقه وجود نداشت. اما با بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی که در ۱۲ کیلومتری پایین‌دست سد خداآفرین قرار دارد، ۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از آب مورد نیاز بهره‌مند خواهند شد.

 

رحمتی با اشاره به مزایای افتتاح این پروژه بزرگ، گفت: در وهله نخست، افتتاح چنین طرح‌های مشترکی در راستای تقویت رویکرد و سیاست «تعامل همه‌جانبه با همسایگان» قلمداد می‌شود و حضور روسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان برای آغاز بهره‌برداری رسمی از آن نیز موید این نکته است.

 

وی به ویژگی‌های اقتصادی این طرح هم اشاره کرد و گفت: با افتتاح این سد، تامین ۲ میلیارد مترمکعب آب در سال و همچنین امکان آب‌اندازی کانال اصلی سد خداآفرین به طول ۱۴۴ کیلومتر فراهم می‌شود که بزرگترین شبکه آبیاری و زه‌کشی شمال غرب کشور را تغذیه خواهد کرد.

 

رحمتی افزود: تولید انرژی برق‌آبی از محل احداث نیروگاه مشترک براساس توافقنامه همکاری ایران و آذربایجان از دیگر مزایای این طرح است و می‌تواند ظرفیت تولید برق در منطقه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. هدف‌گذاری تولید انرژی برق‌آبی در این سد، ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال است که این میزان تولید برق در شرایط فعلی که نیاز مبرم به انرژی در کشور احساس می‌شود، اهمیت مضاعفی دارد.

 

وی، امکان ایجاد مجتمع‌های گردشگری و ورزشی را از دیگر مزایای بهره‌برداری از مجموعه سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی برشمرد و گفت: درواقع منطقه زیبای ارسباران و حاشیه رود ارس که یکی از قطب‌های گردشگری کشورمان است، با بهره‌مندی از این ظرفیت می‌تواند نقش فعال‌تری در حوزه گردشگری ایفا کند. این ظرفیت می‌تواند در جذب گردشگران خارجی و به دنبال آن تعمیق صلح و دوستی در بین ملت‌های منطقه نیز موثر باشد.

 

استاندار آذربایجان شرقی میزان سرمایه‌گذاری دولت جمهوری اسلامی ایران در این پروژه را ۵هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مزایای اقتصادی سد قیزقلعه‌سی تاثیر مهمی در تحقق سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم مبنی بر توسعه متوازن و برقراری عدالت اجتماعی خواهد داشت؛ این سیاست در راستای تامین پایدار آب، توسعه اقتصاد روستایی، ارتقای سطع معیشتی کشاورزان و روستاییان و تثبیت جمعیت در روستاهاست که مراکز تولید و اقتصاد کشور هستند.

 

وی ابراز امیدواری کرد با اهتمام جدی مسئولان امر در بخش‌های مرتبط از قبیل کشاورزی، صنایع آب و برق، گردشگری، اشتغال و … و همچنین مشارکت روستاییان عزیز و کشاورزان سخت‌کوش، افتتاح سد قیزقلعه‌سی، سرآغاز تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه و مبدأ توفیقات بزرگ در حوزه تولید و اشتغال در سال “جهش تولید با مشارکت مردم” باشد.