برندسازی «غذای حلال ایرانی»؛ محور سلامت و اقتصاد مولد
برندسازی «غذای حلال ایرانی»؛ محور سلامت و اقتصاد مولد
همایش فرهنگ سازی و برندسازی غذای حلال، همزمان با آئین اختتامیه دوره آموزشی ناظرین شرعی و ذابحین منطقه 3 کشوری، با حضور ائمه جمعه شمالغرب، نمایندگان ولی فقیه در سازمان‌های جهاد کشاورزی و دیگر مسوولان استانی و کشوری در تبریز برگزار شد.

به گزارش شمس، در این همایش که در تالار اجتماعات کمیته امداد حضرت امام (ره) استان برگزار شد، حجت الاسلام رحمانی مهر، مدیرکل دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، در سخنانی، با تاکید بر اهمیت تولید و مصرف غذای حلال و سالم گفت: تبلیغ و ترویج فرهنگ استفاده از غذای حلال در جهان به عنوان محور سلامت روح و روان انسان ها، رسالت اصلی تولیدکنندگان و فعالان صنعت غذا باید باشد.

وی افزود: بیش از ۱۶۰ بار در قرآن، از اهمیت و ضرورت “غذای طیب” سخن به میان آمده و این امر حساسیت و تاکید دین مبین اسلام در این خصوص را نشان می دهد.

در این همایش همچنین، حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز نیز در ارتباطی تصویری با شرکت کنندگان در همایش، با تاکید بر ضرورت برندسازی غذای حلال ایرانی، غذای حلال و استفاده از آن را یکی از عوامل رشد و کمال وجودی بشر ارزیابی و خاطرنشان کرد: توصیه اکید دین مبین اسلام، بر مصرف غذاهای حلال و سالم و پرهیز از غذاهای حرام و شبهه ناک است و امروز خوشبختانه شاهد درک اهمیت و ضرورت استفاده از غذاهای حلال در سطح جهان و حتی کشورهای غیرمسلمان هستیم.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود، غذای حلال را زمینه ساز تکوین عمل صالح و نورانیت الهی در روح و جسم انسان ها دانست و افزود: لقمه پاکیزه و حلال، تحت اراده و توجهات خداوند، منشاء رشد و سلامتی جسم می شود.

وی در عین حال با قدردانی از برگزار کنندگان این همایش، ابراز امیدواری کرد با گسترش تولید و عرضه محصولات غذایی با برند حلال توسط فعالان حوزه صنایع غذایی استان و کشور به تمام کشورهای جهان، زمینه برای تاثیرگذاری کشور در سلامت غذایی فراهم شود.

کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش، توجه به تولید و عرضه غذاهای حلال و سالم در کشور و جهان به موازات رشد روزافزون جمعیت را یکی از ماموریت های استراتژیک ارزیابی و تصریح کرد: امروز توسعه و نهادینه کردن تجارت غذاهای حلال در جهان مورد توجه کشورهای مسلمان و غیرمسلمان است و کشور ما نیز نباید از این قافله عقب بماند.

وی در عین حال از آذربایجان شرقی به عنوان قطب مهم تولید و عرضه غذاهای حلال و سالم دانست و افزود: به دنبال تبلیغ، ترویج و برندسازی غذاهای حلال استان در سطح منطقه و جهان هستیم و از فعالیت های این حوزه حمایت می کنیم.

در ادامه این همایش، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در سخنانی، تامین امنیت غذایی در استان را ماموریت اصلی این سازمان اعلام و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت جدید، گام های موثری در راستای تامین و تثبیت امنیت غذایی و تولید محصولات سالم در سطح استان برداشته شده و ماموریت بعدی ما، تحقق اقتدار غذایی در ماه های پیش رو و سال آینده خواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در عین حال، با تاکید بر برنامه ریزی های مشترک این سازمان و اداره کل دامپزشکی استان در حوزه تولید و توزیع غذای سالم و حلال افزود: تولید و توزیع غذاهای حلال در کنار سلامت و امنیت غذایی، اولویت و برنامه راهبردی ما در پروسه جهانی شدن خواهد بود.

امیرحسین بهداد، مدیرکل دامپزشکی استان نیز در این همایش، توجه به تامین و گسترش الزامات لازم برای تولید و تبلیغ استفاده از غذای حلال ایرانی در دیگر کشورهای جهان را برنامه و هدف اصلی این سازمان ارزیابی و تصریح کرد: معتقدیم، غذایی که حلال نباشد، سالم هم نیست و اداره کل دامپزشکی استان در راستای تحقق سیاست های سازمان دامپزشکی کشور و دولت، به دنبال تبیین و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از غذاهای سالم، حلال و مطمئن، که تامین کننده بهداشت و سلامت روحی و روانی انسان بوده و زمینه را برای ورود محصولات و تولیدات غذایی ایران به بازارهای جهان فراهم کند، خواهد بود.

وی در عین حال از موفقیت صد درصدی دامپزشکی استان در مهار و کنترل بیماری های دام و نیز بیماری های مشترک دام و انسان به عنوان شاخص ترین بخش عملکردی این اداره کل خبر داد و افزود: این موفقیت، در سایه تلاش ها، مراقبت ها، نظارت ها و برنامه ریزی های علمی و فراگیر اداره کل دامپزشکی استان و پیگیری و تاکیدات مسوولان ارشد استان، به ویژه شخص حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه محبوب تبریز حاصل شده اند.

گفتنی است در پایان این همایش، از برگزیدگان و نفرات برتر دوره های آموزشی ناظرین شرعی و ذابحین منطقه ۳ کشوری با اهدا لوح، قدردانی شد.

انتهای پیام /