برنامه خشونت زدایی از مدارس در مدارس کشور اجرایی می شود
برنامه خشونت زدایی از مدارس در مدارس کشور اجرایی می شود
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:با همه انواع خشونت در مدارس مخالف هستیم و برنامه ای تحت عنوان "خشونت زدایی از مدارس" را اجرا می کنیم.

به گزارش شمس، رضوان حکیم‌زاده  در گفت و گو با خبرنگاران در تبریز با تکذیب اجرای طرح بسندگی در هنگام سنجش دانش آموزان برای ثبت نام در اول ابتدایی اظهار کرد: برخلاف آنچه که به آن دامن زده شد،طرحی که به عنوان بسندگی قرار بود کار شود،هدف اش حفظ هویت کودکان دوزبانه بود.

وی با بیان اینکه این طرح ابتدا در جلسه مشترک با آموزش و پرورش استثنایی مطرح شد،افزود: این طرح به دنبال این بود که کودکان دوزبانه برچسب دیرآموز نخورند؛ چون در راستی آزمایی کودکان دوزبانه در حومه تهران به دلیل اینکه کودک متوجه سوال نمی شد،برچسب دیرآموز می خورد در حالی که وقتی به زبان مادری سوال می شد،این کودک بسیار هم باهوش نشان می داد.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی به یادگیری زبان و ادبیات زبان محلی در کنار زبان مادری تاکید شده است و دانش آموز می تواند در کنار زبان ملی زبان مادری اش را نیز یاد بگیرد.

وی با بیان اینکه نقل قول های اشتباه به این مساله دامن زد و گفته شد که داشتن لهجه در زبان دوم یک نوع معلولیت است،افزود: این طرح به دنبال ان بود که در فاصله بین ثبت نام و کلاس اول ضعف های مهارتی زبان جبران شود.

معاون آموززش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص تنبیه بدنی دانش آموزان نیز گفت: با همه انواع خشونت در مدارس مخالف هستیم و برنامه ای تحت عنوان “خشونت زدایی از مدارس” را اجرا می کنیم؛ با این حال اکثر معلمان ما در مدارس زحمات بسیاری می کشند و منصفانه نیست که عملکرد آنها را زیر سوال ببریم اما به هیچ وجه تنبیه را قبول نداریم.

حکیم زاده به کار بردن برخی کلمات و تحقیر و سرزنش ها را نیز خشونت دانست و افزود: مدارس باید فضای روانی و عاطفی شاد و خوبی داشته باشند و اهمیت فضای عاطفی مدارس کمتر از فضای فیزیکی ان نیست.

وی ارتقای کیفی مدارس دولتی را از تاکیدات وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: برای مناطق محروم و دوزبانه اعتبار ویژه ای در نظر گرفته ایم و به دنبال رایگان کردن پیش دبستانی در مناطق محروم هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش حذف رقابت های فردی و تشویق به کارگروهی و همدلی را جزو برنامه های جدی آموزش و پرورش اعلام و خاطرنشان کرد: با حذف آزمون های تستی و پیشرفت تحصیلی و نیز ممنوعیت کتاب کمک درسی در مدارس، دستاورد خوبی از طریق بازی و یادگیری تکالیف مهارتی داشتیم.

وی بر حذف عوامل مخل ایجاد نشاط در مدارس تاکید کرد و گفت: با اه اندازی اتاق های بازی و یادگیری مهارتی به دنبال ایجاد نشاط در مدارس هستیم

حکیم زاده در خصوص بازماندگان از تحصیل نیز با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور شناسایی شد،گفت: با اجرای طرح انسداد مبادی بیسوادی به جد پیگیر کودکان بازمانده از تحصیل هستیم که در این راستا ۳۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی و به مدرسه برگردانده شدند.

خرداد ماه سال جاری، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: «با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اضافه کردن بررسی میزان آمادگی زبان فارسی در طرح سنجش سلامت در دستور کار قرار خواهد گرفت و روی آن کار می‌کنیم. اکنون سنجش به‌صورت اختیاری برای پنج‌ساله‌ها و به‌طور محدود برای چهارساله‌ها نیز انجام می‌شود، اما اگر بتوانیم سنجش را دو سال عقب ببریم، امکان مداخلات بهتری فراهم می‌شود، البته لازمه آن این است که دوره پیش دبستانی را هم دو سال قبل از کلاس اول داشته باشیم.» حکیم‌زاده گفته بود: «تعدادی از بچه‌هایی که در مناطق دو زبانه کشور زندگی می‌کنند، به‌دلیل ناآشنایی با زبان فارسی برچسب دیرآموز می‌خورند که پس از مدتی مشخص می‌شود مشکل یادگیری ندارند و فقط به‌دلیل ناآشنایی با زبان فارسی است که در یادگیری با چالش روبه‌رو هستند.» اما ماجرا طوری دیگری پیش رفت و اعتراضات زیادی را برانگیخت و فعالان اجتماعی، نمایندگان مجلس و مسئولان محلی این پیشنهاد را مقابله با زبان‌های مادری دانستند.

۳۸۰ سالن ورزش در مدارس احداث می‌شود

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به میانگین ۲۱.۷ درصدی دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق در دوره ابتدایی، کم تحرکی و اضافه وزن را معضلی برای دانش آموزان دانست و گفت: ۲ تا ۶ سالگی طلایی ترین زمان تحرک کودک است و باید قبل از مدرسه فکری به کم تحرکی کودکان بشود.

مهرزاد حمیدی افزود: هر اتفاقی که در رشد و تربیت و شکل‌گیری شخصیت اتفاق می‌افتد، در دوران ۲ تا ۶ سالگی است و اگر بتوانیم برای این دوران برنامه‌ریزی کنیم کشور می‌تواند در همه زمینه‌ها رشد یابد؛ دوران ابتدایی برای ما بهترین دوران است تا بتوانیم به اهداف خود برسیم و تنها مشکلی که در این زمینه داریم این است که متاسفانه ساختار سیستم را تکه تکه کرده‌اند و در نتیجه ما فکر می‌کنیم که دانش‌آموز را باید تکه تکه کرد در حالی که باید مجموعه‌ای نگاه کنیم و دانش‌آموزان را با نگاه وحدتی پرورش دهیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت:برای ایجاد تحول در ورزش کشور باید معاونت تربیت‌بدنی و سلامت با سایر معاونت‌ها همکاری کند و اگر غیر از این باشد و همدیگر را رقیب بدانیم و با هم همکاری نکنیم ورزش کشور ۵۰ سال آینده هم همانی خواهد بود که اکنون هست، اگر کودک در دوران ۲ تا ۶ سالگی سواد حرکتی را یاد بگیرد در آینده نیز ورزش همگانی و قهرمانی را دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: باید از دوران کودکی به فرزندان‌مان مهارت‌های اجتماعی، سلامت و بهداشت، سازگاری و قوانین را یاد دهیم و در این راه حوصله داشته باشیم، در غیر این صورت وقتی فرد بدون این آموزش‌ها بزرگ شد دیگر در بزرگسالی کاری از دست ما برنمی‌آید.

حمیدی درباره برنامه‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مدارس گفت: تا آخر سال ۳۸۰ سالن ورزشی در مدارس با حداقل ۲۰۰ متر فضای ورزشی احداث می‌شود که ۲۰۰ مدرسه با اولویت دخترانه و کلاس های اول تا سوم است و با برنامه‌ریزی، امسال برای ۲۷۰ هزار معلم ابتدایی دوره‌های توانمندسازی برگزار می کنیم.

وی طناب زنی و دوومیدانی را جزو برنامه های ابلاغی دوره ابتدایی ذکر کرد و گفت: ۳۳ هزار دبیر تربیت بدنی نسبت به شاخص های لازم و اینکه چگونه دانش آموزان غربال بشوند و به سمت رشته های ورزش هدایت شوند،امسال آموزش دیده اند.