برنامه‌های عید غدیر تشریح شد/ خدمات‌رسانی مواکب اربعین تبریز در روز عید
برنامه‌های عید غدیر تشریح شد/ خدمات‌رسانی مواکب اربعین تبریز در روز عید
کاملی‌فر گفت: ۲۶ و ۲۷ تیرماه ۸ موکب اربعین از آبرسان تا شریعتی برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله جشن، تئاتر، سرود و ایستگاه صلواتی برگزار می‌کنند.

به گزارش شمس، حجت‌السلام کاملی‌فر در جمع خبرنگاران با بیان‌ این‌که غدیر مسئله اساسی و حیاتی برای اسلام و تشیع است، اظهارداشت: مبنای اعتقادات و باورهای ما غدیر است، چراکه در قرآن و روایات بسیار به آن سفارش و تاکید شده است و هیچ مناسبتی در تاریخ ۶ هزار ساله انبیاء به اندازه غدیر مهم نیست.

وی ادامه داد: غدیر اجتماع ۱۲۰ هزا نفری است که در آن پیامبر(ص) با آدابی ضمن تعریف و تمجید از حضرت علی (ع) او را به عنوان جانشین خود معرفی می‌کند؛ این همه مقدمات مفصل و طرح ۱۰۰ آیه در خطبه غدیر توسط پیامبر(ص)، نشان از بزرگی مراسمی است که به دستور خداوند و توسط پیامبر(ص) اجرا شود.

دبیر اجرائی بنیاد غدیر استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت صاحب اختیاری ۱۲ امام بعد از پیامبر (ص)، تصریح کرد: پیامبر(ص) در غدیر امامت و و ولایت ۱۲ امام را معرفی کردند و مفصل درباره امام زمان(ص) صحبت کرده و حتی ۲۵ جمله درباره ایشان ذکر نموده‌اند.

وی با اشاره به این‌که غدیر بدون قرآن و قرآن بدون غدیر بی‌معنی است، اذعان داشت: تفسیر قرآن را پیامبر(ص) بر عهده اهل بیت است، چراکه قرآن داعش و وهابیت بدون غدیر است و برای همین منحرف شده‌اند، پس جلوگیری از انحراف قرآن نیز از اهداف دیگر غدیر است.

کاملی‌فر گفت: در هیچ عیدی و روز مهمی به این اندازه در مورد آداب روز روایت نداریم، چنانکه ۸۰ عنوان برای غدیر ذکر شده است، از جمله آن‌ها می‌توان به مصافحه، پوشیدن لباس نو، اطعام، احسان و انفاق به نیازمندان، غسل، روزه و افطاری دادن در دهه امامت و ولایت و عید سعید غدیر سفارش شده است.

وی با انتقاد از عدم تبیین اهمیت احسان و اطعام در غدیر، تشریح کردن: احسان و اطعام ابن روز کانه احسان و اطعام یک میلیون پیامبر، صدیق و شهید است. غدیر از روزهای عاشورا، اربعین و نیمه شعبان مهم تر است.

دبیر اجرائی بنیاد غدیر استان آذربایجان‌شرقی با مورد تاکید قرار دادن دستور پیامبر(ص) مبنی بر واجب بودن تبلیغ و تبیین واقعه غدیر، شعار عید غدیر امسال را لبیک یا رسول‌الله عنوان کرد و ابرازداشت: ستاد غدیر به ریاست حجت‌السلام آل‌هاشم و فعالیت ۱۸ کمیته تخصصی در حوزه‌های مختلف سعی در تبیین  ترویج  این عید بزرگ مسلمانان دارد.

وی افزود: امسال شور غدیری و تلاش مضاعفی توسط تشکل ها و مداحان و شعرا و فعالین هنر رسانه و فرهنگ صورت گرفته است، هر روز یک برنامه مفصل در یکی از مساجد و محلات برگزار شده و مجموعه ها فعالیت میکنند.

کاملی‌فر خاطرنشان کرد: در پارک‌های مختلف تبریز از جمله ائل‌گلی، راه‌آهن، سنگفرش مصلی و ۴ پارک اختصاصی بانوان از جمله پارک آنا در روز سه شنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۳، در پارک رضوان شهرک ارم در ۲۶ تیرماه، در پاک شهید بهشتی توانیر ۲۳ تیرماه، در پارک بهار خیابان بهار در تاریخ ۲۵ تیرماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ۲۶ و ۲۷ تیرماه ۸ موکب اربعین امسال برای اولین بار به صورت ابتکاری از آبرسان تا شریعتی برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله جشن، تئاتر، سرود و ایستگاه صلواتی برگزار می‌شود.

دبیر اجرائی بنیاد غدیر استان آذربایجان‌شرقی گفت: کارگاه های غدیر شناسی در دانشگاه های پیام‌نور، ازاد و جامع علمی‌کاربردی برگزار می‌شود و مسابقاتی در موضوعات کتابخوانی‌ مقاله نویسی و جشن برای فرهنگیان پیش بینی شده است.

وی از برگزاری دومین کنگره بین‌المللی شعر غدیر طی سال‌جاری خبر داد و عنوان کرد: مقالات متعددی از‌ کشورهای ترکی زبان همسایه به دبیرخانه ارسال شده است که داوری می‌شود.

انتهای پیام/