برداشت زردآلو در ۲۶۰۰ هکتار از باغات بارور شهرستان ویژه مرند
برداشت زردآلو در ۲۶۰۰ هکتار از باغات بارور شهرستان ویژه مرند
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: برداشت زردآلو در دو هزار و 600 هکتار از باغات بارور شهرستان مرند آغاز شد.

به گزارش شمس، منوچهر رحمانی ضمن بیان این مطلب افزود: شهرستان مرند از نظر تولید زردآلو در سطح استان مقام اول را به خود اختصاص داده و حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر در امر تولید و فرآوری زرد آلو مشغول به کارند.

وی ادامه داد: با شروع تابستان و گذشت نیمه اول تیرماه کم کم باغداران مرندی شروع به برداشت میوه زردآلو از باغات این شهرستان نموده اند، شهرستان مرند از قطب های مهم تولید میوه زردآلو در سطح استان بوده و مقام اول را به خود اختصاص داده است که از لحاظ کیفیت و طعم در برخی رقم ها در کشور حرف اول را می زند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند گفت: از بهترین ارقام زردآلوهای شهرستان می توان به ارقام عسگر آباد، نصیری، تبرزه شامل(قرمزی-ساری-قره)، اردوباد، شاهرودی و… اشاره کرد که هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

وی افزود: سطح باغات زردآلو در شهرستان مرند سه هزار هکتار می باشد که دو هزار و ۶۰۰ هکتار باغ بارور است، امسال سرما زدگی بهاره و عدم تلقیح درختان در تولید محصول اثر گذاشته و پیش بینی می شود عملکرد شهرستان به چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار کاهش یابد و ۱۲ هزار تن محصول تولید شود که ۲۵درصد از محصول تولیدی به صورت تازه خوری و ۷۵ درصد به صورت فرآوری شده به بازار عرضه گردد.

رحمانی یادآور شد: این شهرستان دارای ۱۷ نوع زردآلو و از بهترین ارقام زردآلوها می توان ارقام عسگر آباد، نصیری، تبرزه شامل (قرمزی-ساری-قره)، اردوباد، شاهرودی و… را نام برد که از لحاظ ارگانیک (کیفیت، تغذیه،کود) در حد گواهی شده و سالم بوده که این میوه تولید شده هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

وی ادامه داد: از ۳ هزار هکتار باغ زردآلوی شهرستان به طور متوسط در هر هکتار یک و نیم نفر و در کل حدود ۴۵۰۰ نفر به طور مستقیم در شهرستان مشغول به کار می باشند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند اظهار نمود: کشاورزان شهرستان از قدیم الایام با توجه به کشت زردآلو به صورت سنتی در کنار باغات اقدام به تهیه خشکبار می نمودند و الان نیز به عنوان بزرگترین و مهمترین قطب تولید خشکبار( قیسی) بوده و هر ساله بیش از نصف تولید زردآلو برای فرآوری و تولید قیسی راهی کارگاه‌های تولید قیسی می شود، باغداران زردآلو به تولید قیسی اهمیت زیادی می‌دهند و سالهاست از طریق آبا و اجداد خود نحوه تولید قیسی و برگه را به صورت سینه به سینه حفظ کرده‌اند و اکنون نیز با تکیه بر تجربه و امکانات سنتی در تولید قیسی حرف اول را در منطقه می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه کارخانجات صنایع تبدیلی در زمینه تولید برگه زردآلو، لواشک و آب میوه نیز در شهرستان مرند به فعالیت مشغولند، افزود: بخش کشاورزي يکي از اصلي ترين بخش هاي متاثر از تغيير اقليم و آب و هوا است، در شهرستان مرند نیز همه ساله کشاورزان از خسارت طبیعی و قهری مثل تگرگ و سرما زدگی بهاره دچار خسارت می شوند و با توجه به اینکه درختان زردآلو در اوایل بهار شروع به شکوفه دادن می کنند می توان با راه اندازی دستگاههای ضد تگرگ و ضد سرما در باغات شهرستان از بروز خسارات زیاد جلوگیری به عمل آورد.

رحمانی به بیمه محصولات باغی اشاره کرد و گفت: بیمه یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند کشاورزان را به تولید دلگرم و امیدوار کند، چرا که حوزه کشاورزی بخشی بسیار پرریسک است و در معرض حوادث طبیعی و تنش‌های محیطی زیادی قرار دارد به‌گونه‌ای که هر آن ممکن است آسیب‌های چشمگیری به تولیدات بخش وارد شود؛ بنابراین باید ابزاری وجود داشته باشد که به کشاورزان اطمینان دهد، سختی کشت و تولید را به جان بخرند و اگر حادثه‌ای پیش بینی نشده و ناگوار رخ داد تولیدکننده زیان نکند و دلسرد نشود.

وی ادامه داد: با این وجود به نظر می‌رسد بحث بیمه کشاورزی و پرداخت غرامت به کشاورزان طی سالیان اخیر به بحثی چالشی و ناراحت کننده برای تولیدکنندگان تبدیل شده است، بسیاری از کشاورزان معتقد هستند صندوق بیمه کشاورزی رویکرد حمایتی خود را از دست داده و به همین دلیل آنان دیگر تمایلی برای بیمه کردن محصولات خود ندارند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند اظهار کرد: امید آن را داریم صندوق بیمه کشاورزی به تعهدات خود در قبال کشاورزان عمل کرده و آگاهی‌های لازم به کشاورزان داده شود تا نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی خود اقدام کنند.
مهندس رحمانی اعلام دیرهنگام تعرفه‌های بیمه، مراجعه نکردن کارگزاران بیمه به روستاها و رقابتی نبودن بیمه محصولات کشاورزی از طرف صندوق را از جمله عواملی دانست که در میزان عضویت کشاورزان در صندوق بیمه کشاورزی شهرستان و استان و کاهش آن تاثیرگذار بوده است.