برای حمایت از معیشت کشاورزان راهی جز کشاورزی قراردادی نداریم
برای حمایت از معیشت کشاورزان راهی جز کشاورزی قراردادی نداریم
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اجرای کشت قراردادی، گفت: برای حمایت از معیشت کشاورزان راهی جز کشاورزی قراردادی نداریم

به گزارش شمس، سید جواد ساداتی‌نژاد روز جمعه، ششم آبان ماه، در دیدار با کارکنان بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی در تبریز، با اشاره به اجرایی شدن قانون تمرکز در دولت سیزدهم، یادآور شد: در آبان ماه سال گذشته بازار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و در این راستا نگرانی هایی برای تولید وجود داشت.

به گفته وی، باید بازار حفظ شود و در اختیار تولید کننده قرار گیرد و بخش تولید و بازار را در کنار هم حفظ کنیم.

وی افزود: بازار آرامتری را نسبت به دوره‌های گذشته شاهد بودیم به طوری که در تمام دنیا با کمبود مواجه بوده‌ایم، در کشورمان مردمی سازی یارانه‌ها نیز عملیاتی شد و کمبودی وجود نداشت که نتیجه زحمت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان کشور بوده است.

وی افزود: وزارت جهادکشاورری در مردمی سازی یارانه ها به نحو مطلوبی وظیفه خود را انجام داده است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اجرای کشت قراردادی، گفت: برای حمایت از معیشت کشاورزان راهی جز کشاورزی قراردادی نداریم

وی گفت: رئیس جمهور ماموریت تامین غذای با کیفیت، سالم، ارزان با منشاء داخلی را به ما سپرده است که ماموریت بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی مسئله بسیاری از کشورها شده است، افزود: جنگ و بحران اوکراین نشان داد که مساله امنیت غذایی دارای چه اهمیتی برای کشورها است و مساله‌ای قابل رقابت با غذا نیست.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه امروزه حکمرانی غذا دارای اهمیت بالایی است، اظهار کرد: قدرت غذا قدرت مهمی است، کشاورز ما امروز تامین کننده قدرت بوده و صرفاً تامین کننده غذا به شمار نمی رود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: این نگاه جدیدی به شمار می‌رود و کشاورران سربازان تولید قدرت در کشور هستند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه امروز در دولت به خوبی نقش و اهمیت غذا مشخص است، یادآور شد: جایگاه کشاورزی در دولت سیزدهم جایگاه والاتری نسبت به ادوار گذشته است و این مهم یک فرصت را برای ما ایجاد می کند.

وی با اشاره به ابلاغ الگوی کشت، گفت: این مهم پس از ۵۰ سال ابلاغ شده و نقش شما در اجرای آن بسیار اهمیت دارد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، باید الگوی کشت در کشور اجرایی شود تا میزان کشت، میزان تولید و مکان آن مشخص باشد تا بتوانیم از آب و خاک مان صیانت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اجرای کشت قراردادی، گفت: برای حمایت از معیشت کشاورزان راهی جز کشاورزی قراردادی نداریم و در حال حاضر کشت قراردادی در گندم شروع شده است.

ساداتی‌نژاد گفت: در خصوص آبخیزداری باید فعالیت جدیدی انجام شود زیرا با روش حال حاضر ۹۰ سال برای آبخیرداری باید زمان صرف شود.

وی با اشاره به نگاه ویژه دولت در حوزه آبخیزداری، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در این بخش دستور انجام فعالیت آبخیزداری طی ۱۰ سال را داده که نیازمند اعتبار و کار جدی در منابع طبیعی است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، کاشت یک میلیارد نهال را نیز در این حوزه رئیس جمهور دستور داده است.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: در حال حاضر سالانه ۴۰ میلیون نهال در کشور تولید می شود که برای این طرح باید سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید شود که طی چهار سال بتوانیم یک میلیارد نهال بکاریم که کار جهادی بوده که نیازمند عزم جدی است.

وی با بیان اینکه باید به ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه برسیم و برنامه آن را از امسال آغاز می کنیم، افزود: در حال حاضر آمار گلخانه های ما ۲۵ هزار هکتار است و در این طرح باید چهار برابر شود به دلیل اینکه بر اساس الگوی کشت باید کشت سبزی و صیفی را به گلخانه ها منتقل کنیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به سهم  استان آذربایجان شرقی در گلخانه ها، یادآور شد: باید برای این مهم جذب سرمایه گذار کنیم و باید سرمایه گذاران سایر بخش ها را برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی جذب کنیم.

وی باتاکید بر اینکه بخش کشاورزی سهم خود را از سرمایه گذاران طی سال‌های گذشته نگرفته است، اعلام کرد:  ما در تولید ناخالص داخلی سهم ۱۱.۷ درصدی داریم در حالی که حداکثر سرمایه گذاری در این بحش چهار درصد است.

وزیر جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذاران دعوت کرد تا در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند و وزارت جهاد کشاورزی نیز حداکثر کمک را در این زمینه خواهد داشت.

انتهای پیام /