با تبلیغات منفی به کارخانجات لبنیات و دامداران ضربه زدند/ تامین خوراک دام ظرف یک هفته آتی
با تبلیغات منفی به کارخانجات لبنیات و دامداران ضربه زدند/ تامین خوراک دام ظرف یک هفته آتی
فتحی می‌گوید بنده آدم متوهمی نیستم اما اخبار هدایت شده علیه لبنیات و اظهارنظرهای کذب درباره تاثیرات منفی مصرف لبنیات نشان می‌دهد دست‌های پشت پرده‌ای به صورت سازمان یافته قصد ضربه به این صنعت را دارند.

«اکبر فتحی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شمس در پاسخ به این سوال که علت خرید شیر خام از دامداران زیر قیمت مصوب چیست، اظهار داشت: بنده خودم کشاورز و دامدار هستم و مشکلات ایجاد شده برای فعالان این عرصه را درک و انتقادات‌شان را تایید می‌کنم؛ قیمت شیر خام ۲۳۹۰ تومان است اما هر لیتر آن را ۱۵۰۰ تومان از دامدار می‌خرند.

وی افزود: نمی‌خواهم صرفاً کارخانه‌داران را مقصر جلوه دهم اما کارخانجات نیز نباید سعی کنند در این اوضاع شیر خام را از دامداران به ارزان‌ترین قیمت بخرند و لازم است به عنوان دو مکمل هوای همدیگر را نگه دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شزقی با بیان اینکه تبلیغات منفی علیه شیر و سایر لبنیات موجب کاهش فروش آن شده است، توضیح داد: وقتی کارشناسان در رسانه‌ها به‌دروغ می‌گویند در شیرها آفلاتوکسین وجود دارد و بعداً گفته‌هایشان را تکذیب می‌کنند دیگر تکذیب بعدی آنان مهم نیست چراکه اثر منفی را بر ذهن مخاطبان می‌گذارند و موجب کاهش مصرف شیر در جامعه می‌شوند.

وی خاطرنشان ساخت: کارشناس دیگری می‌گوید با مصرف لبنیات پوکی استخوان می‌گیرید و با شیوع کرونا در خبری غیرمستند عنوان می‌شود مصرف لبنیات موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا می‌گردد؛ تمامی این مسایل در کاهش خرید این محصولات، ضرر کارخانجات و صد البته ضرر دامداران موثر است.

فتحی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در صادرات لبنیات با شیوع کرونا در کشور، تصریح کرد: اخیراً در جلسه‌ای که با وزیر جهاد کشاورزی داشتم هر طوری بود مجوز صادرات شیر خشک از تبریز به سایر کشورها را اخذ کردم و خوشبختانه در تبریز شرکت پگاه و شرکتی دیگر در بناب امکان تبدیل شیر خام به شیر خشک را دارند اما در صادرات همین محصول نیز به دلیل کرونا مشکلاتی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که علت خوراک دام و ایجاد بازار سیاه چیست، ابراز داشت: واردکننده پول خوراک دام را از دامداران ما اخذ کرده است و ۴ ماهی می‌شود که محصول را در گمرک انبار کرده است؛ نبود خوراک دام یک موضوع کشوری است و شاید مسئولان حاضر در تهران چیزهایی را می‌دانند که بنده بی‌خبرم اما برای شخص بنده قابل قبول نیست که فردی با ارز دولتی خوراک دام وارد کند و مقابل نظام و حکومت نیز بایستد و آن را تحویل دامداران ندهد.

این مقام مسئول تاکید کرد: بنده وقتی می‌بینم قیمت هر کیلو سویا به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است می‌سوزم؛ این رانت باید پایان یابد! با رایزنی‌هایی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتم وعده دادند ظرف یک هفته آتی خوراک دام را به دست دامداران برسانند، اینگونه قیمت سویا دوباره ۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌شود.

انتهای پیام/