باید مراکز پزشکی را تحت فشار قرار داد/ تقویت اتوبوسرانی و مترو تبریز در سال ۱۴۰۱
باید مراکز پزشکی را تحت فشار قرار داد/ تقویت اتوبوسرانی و مترو تبریز در سال ۱۴۰۱
رشیدی می‌گوید برای کاهش بار ترافیکی 17 شهریور، پاستور و آزادی باید تمامی مسئولین و نهادها مراکز پزشکی را تحت فشار قرار دهند تا آنان جابجایی و اصلاح را بپذیرند.

«روح‌الله رشیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در واکنش به اظهارات رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی مبنی بر نبود پارکینگ و اجبار مردم به پارک دوبله و تخلف، اظهار کرد: کمبود پارکینگ و جای‌ پارک در شهر و نامناسب بودن وضعیت حمل و نقل عمومی در تبریز، موضوعی بدیهی و واضح است.

وی افزود: این مسئله، عوامل مختلفی دارد؛ متاسفانه تخلفات عدیده و ممتدی در دو-سه دهه‌ی اخیر در حوزه شهرسازی روی داده است که حتما شهرداری در اینجا مسئول است و نباید این اتفاقات می‌افتاد. مجتمع‌های تجاری و درمانی و خدماتی در معابر اصلی، بدون توجه به قانون و بدون تامین پارکینگ‌ ساخته شده‌ و همین مسئله باعث شده در نقاط پردد با ترافیک سنگینی روبرو باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه شکل‌گیری مراکزی مانند کلینیک بهاران، کلینیک شیخ‌الرئیس و سلامت، حاصل تضعیف نظارت و عدول از قانون بوده، گفت: شهرداری و سایر مراجع مسئول، در این زمینه، باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: تشدید ترافیک آزاردهنده، فقط به ۱۷ شهریور منحصر نیست. ما ۱۷ شهریور را همیشه به‌عنوان نماد ترافیک شدید ناشی از کاربری‌های بهداشتی درمانی می‌بینیم، اما امروز معابر اصلی دیگری مانند بلوار آزادی و پاستور هم همین وضعیت را دارند.

رشیدی با اشاره به اینکه وضعیت حمل و نقل عمومی ما هم ضعیف مانده است، بیان داشت: از سال ۹۳ به بعد دولت هیچ کمکی به اتوبوسرانی تبریز نکرده است و تدبیر خاصی در این خصوص انجام نشده است؛ روز به روز ظرفیت اتوبوسرانی‌مان را از دست داده‌ایم، یا فرسوده شده‌اند و از چرخه خارج، یا فعالیت‌شان به صرفه نبوده و بخش خصوصی ترجیح داده کنار بکشد. در نتیجه، ظرفیت اتوبوسرانی، به نصف تقلیل یافته است. وضعیت مترو هم قابل تأمل است. با این همه سرمایه‌گذاری و هزینه هنوز خط یک تمام نشده و به صورت بسیار محدود، فعالیت دارد.

وی در تشریح راه‌حل و علاج حل گره کور ترافیکی در شهر تبریز عنوان کرد: در خصوص ساختمان‌های پزشکی و درمانی در ۱۷ شهریور؛ راه حل این است که قانون در مورد‌ این مراکز اجرا شود، مراکزی که پارکینگ ندارند ملزم به تامین پارکینگ شوند و بخشی از آنها به نقاط مختلف شهر انتقال داده شوند تا تراکم و تمرکز در نقاط مرکزی تعدیل شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری ادامه داد: حل این مسئله باید به یک مطالبه‌ی عمومی تبدیل شود؛ مدیریت شهری، مجموعه‌ی مدیران استانی و حتی دستگاه قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم و نگهبان حقوق عامه باید جدی ورود کنند و فشار بیاوریم تا مراکز پزشکی به اصلاح این وضعیت تن بدهند.

وی با تاکید بر نگاه ویژه‌ی شورای ششم و تخصیص اعتبار و بودجه به اتوبوسرانی و مترو، گفت: در خصوص اتوبوسرانی خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ با تاکید شورا، اعتبار و بودجه خوبی در نظر گرفته شد، ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق دیده شد که کارهای مقدماتی آن انجام شده و همکاران شهرداری پیگیر آن هستند، کمی بیشتر از این مقدار هم اعتبار دیگری تخصیص پیدا کرده که باید از منابع غیرنقدی استفاده شود. یعنی سال جاری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، اعتبار پیش‌بینی شده است.

رشیدی در پایان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی هم که مدت‌هاست پیگیر آن هستیم بازگرداندن حدود ۹۰ دستگاه اتوبوس دربستی شرکت واحد اتوبوسرانی به خطوط شهری است که قرار است تدریجا به خط برگردند و با برگشت آن‌ها میزان پوشش اتوبوسرانی ارتقا قابل توجهی خواهد داشت. برای تکمیل نواقص خط یک مترو و ادامه‌ی خطوط دیگر هم بالای یک هزار میلیارد تومان در قالب اوراق و تامین منابع غیرنقدی در نظر گرفته شده است.

گفت‌وگو از: میلاد نوروزی

انتهای پیام /