باید صداقت مسئولان را در اعلام علت سانحه قدر بدانیم
باید صداقت مسئولان را در اعلام علت سانحه قدر بدانیم
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز با بیان اینکه حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی ملت ما را غمگین کرد، گفت: باید صداقت مسوولان را در اعلام علت سانحه قدر بدانیم.

به گزارش شمس، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت شهدای ۲۷ دی ماه دانشگاه تبریز اظهار کرد: حادثه تلخ سقوط هواپیما شیرینی حضور مردم در تشییع جنازه قاسم سلیمانی را از بین برد، البته اصل مساله خیلی تلخ بود و بیشتر مسافران نخبه بودند ولی این اتفاق در سایر کشورها هم تا کنون اتفاق افتاده است.

وی با بییان اینکه باید صداقت مسوولان را تحسین کنیم که با کمال شهامت و شجاعت از مردم عذرخواهی کرده و اصل ماجرا را توضیح دادند، افزود: پذیرش خطا و اعتراف به اشتباه، بدون فرافکنی قابل تحسین است.

امام جمعه تبریز توضیح صادقانه ماجرا بر اساس اسناد، قول لازم برای پیگیری قصور و اطلاع رسانی شفاف برای مردم را عملی قابل تمجید از طرف مسوولان دانست و گفت: سرعت عمل ستاد نیروهای مسلح در صدور اطلاعیه تا حدود زیادی از ناراحتی مردم کاست اما همچنان سوالات بسیاری برای مردم مطرح است که تا جعبه سیاه هواپیما به طور کامل بازخوانی نشود، نمی توانیم به سادگی نظر دهیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و به خصوص شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز،خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت نباید یاد این عزیزان را فراموش کنیم چرا که امنیت و آرامش امروزی را مدیون خون این شهدا هستیم.

امام جمعه تبریز با اشاره به تشییع باشکوه سردار سلیمانی گفت: حدود ۲۵ میلیون نفر در دو کشور ایران و عراق  و ۷ شهر کشور در مراسم تشییع سردار سلیمانی شرکت کردند .

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه هدف دشمن از ترور سردار سلیمانی ایجاد فضای رعب و وحشت بین مردم ایران و عراق بود،افزود: تشییع جنازه باشکوه مردم بسیار جسورانه بود و جمعیت از هر قشر و صنفی و از هر مذهب و قومی کنار هم بودند.

وی یکی از علل این تشییع جنازه را عدم وابستگی سردار سلیمانی به جناح بندی های سیاسی دانست و گفت: ایشان یک فرد ولایی بود ولی اهل جناح و حزب نبود.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: آنچه که این روزها کمتر تبلیغ می شود، جانشینی سردار سلیمانی و انتخاب سردار قاآنی به فرماندهی سپاه قدس است، در حالی که فداکاری های ایشان در جنگ ۳۳ روزه و غزه به هیچ وجه فراموش نمی شود و سردار قاآنی در طول ۴۰ سال مورد اعتماد نظام و رهبری بودند و از سال ۱۳۷۶ در کنار شهید سلیمانی بودند.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم، اظهار کرد: سال‌های بسیاری از واقعه ۲۷ دی می‌گذرد و همه ساله فقط مجلس ترحیم و بزرگداشت برای شهدای این روز برگزار می‌شد، اما امسال به این مجلس وجهه علمی داده‌ایم، چراکه باید این وقایع ماندگار شده و به طور مکتوب و علمی به دست آیندگان برسد.

جعفر محسنی با تاکید بر این‌که در نتیجه این همایش علمی “واقعه ۲۷ دی و خاطرات شهدای این روز” در قالب کتاب و مجله منتشر خواهد شد، افزود: این وقایع باید منتشر شود تا نسل آینده بدانند که دانشگاه تبریز، روزی مرکز اتصال صنعت و علم بود؛ چیزی که امروز حلقه مفقوده در دانشگاه‌ها است.

وی با تاکید بر نقش پیشگام دانشگاه تبریز در عرصه‌های مختلف و به ویژه در گام دوم انقلاب، اظهار کرد: در سال‌جاری سنگ بنای این همایش علمی را گذاشتیم و طی سال‌های بعد نیز تداوم خواهد داشت تا واقعه ۲۷ دی بصورت علمی در جامعه تبیین شود.

تبیین وقایع روز ۲۷ دی ماه، بازخوانی نقش دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس، نقش تفکر جهادی در اقتصاد دانش بنیان، شناخت مبانی معرفتی- ارزشی شهدای دانشگاه و نقش آن در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، راهکارهای الگوپذیری دانشگاهیان از سبک زندگی شهدا و جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نهادینه کردن فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت از جمله محورهای این همایش است.
در سال ۱۳۶۵ راه اندازی و مدیریت کارگاه فنی دانشگاه تبریز در ساعات غیر درسی برای تولید مهمات جنگی و خوداتکایی در تولیدات استراتژیک بر عهده‌ جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی بود که در ۲۷ دی ماه همان سال با بمباران رژیم بعثی عراق، ۲۲ نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز و نیروهای جهاد دانشگاهی به مقام والای شهادت نائل و ۷ نفر نیز جانباز شدند.