باید با جسارت‌کنندگان به اسلام برخورد قاطع شود
باید با جسارت‌کنندگان به اسلام برخورد قاطع شود
امام جمعه تبریز گفت: سوال ما از دولت جمهوری آذربایجان این است که آیا برایشان به عنوان دومین کشور شیعه‌نشین دنیا زیبنده است که در کشورشان به مقدسات اسلام جسارت و توهین شود؟ امیدوارم دولت آذربایجان هر چه سریع‌تر عکس العملی نشان داده و با کسانی که به مقدسات اسلام جسارت کردند، برخورد قاطع کند.

به گزارش شمس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم روز جمعه در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور با شکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، با انتقاد از دولت جمهوری آذربایجان اظهار کرد: اخیرا یکسری مامورها به مقدسات اسلام حتی به درگاه خداوند متعال، پیامبر اکرم(ص) جسارت و توهین کردند.

وی افزود: از دولت جمهوری آذربایجان سوال داریم برای کشوری که دومین کشور شیعه‌نشین دنیاست، آیا برایش زیبنده است در آن کشور به مقدسات اسلام جسارت و توهین شود؟ امیدوارم دولت جمهوری آذربایجان هر چه سریع‌تر عکس‌العملی نشان دهد و با کسانی که به مقدسات اسلام جسارت کردند برخورد قاطع شود.

در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود

خطیب جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از راه‌های رسیدن به تقوا رعایت عدالت بوده و یکی از الزامات عدالت مبارزه با فقر، تبعیض همچنین مبارزه با فساد مخصوصا فساد اقتصادی است.

وی با بیان اینکه نباید هیچ‌ فرد، نهاد و دستگاهی در مباره با فساد استثنا شود، افزود: فساد در هر کجا یا توسط هر فرد و مسندی صورت بگیرد، باید برخورد یکسان انجام گیرد.

حدیث جهاد در واقع حدیث انقلاب است

آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به سالروز تشکیل جهادسازندگی به فرمان حضرت امام گفت: حدیث جهاد در واقع حدیث انقلاب است و کارنامه سراسر جهاد و شادت جهادگران نشان از تلاش و سختکوشی جهادگران است.

وی، اقتدار غذایی را یکی از ابزار نوین قدرت دانست و تصریح کرد: جایگاه منطقه‌ای ایران در عرصه قدرت غذایی خیلی مهم است و جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا شرایط ویژه‌ای را از نظر اقلیم، منابع آب و خاک دارد و دارای قدرت غذایی است.

هشدار درباره تغییر اراضی کشاورزی

آل‌هاشم با هشدار نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی تاکید کرد: اگر همین طور پیش برویم در سال‌های آینده زمینی برای کشاورزی نخواهیم داشت.

وی، بر ضرورت خودکفایی غذایی و کاهش وابستگی امنیت غذایی در کشور گفت: در مسئله کشاورزی نقش آمار و اطلاعات خیلی مهم است و موضوع اطلاعات و داده ها یکی از ضعف‌های ما در حوزه کشاورزی است.

خطیب جمعه تبریز تصریح کرد: در دنیا اولین فرمانده مربوط به نظامیان و دومین فرمانده،کنترل غذایی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به کمبود سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی در کشور افزود: ۷۰۰ میلیارد دلار در طول سال‌های گذشته برای صنعت در کشور ارز هزینه شده است اما بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی تنها ۴ درصد بوده است.

وی در ادامه سخنان خود بر دیپلماسی غذایی به خصوص با همسایگان تاکید کرد.

هر سال ۱۰۰ هزار هکتار به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود

امام جمعه تبریز با اشاره به روز بیان‌زدایی نیز اشاره کرد و گفت: ایران کشوری با ۱۶۴ میلیون هکتار مساحت است که محدوده بیابان ایران ۳۲ میلیون هکتار از مساحت کل آن محسوب می‌شود و براساس آمارها هر سال حدود ۱۰۰ هزار هکتار به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود که در این ارتباط می‌توان با ایجاد گلخانه و تغییر الگوی مصرف آب جلوی این امر را بگیرم.

 هیچ کشوری بدون اطمینان از داشتن آب نمی‌تواند ثبات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی  خود را حفظ کند

خطیب جمعه تبریز بر صرفه‌جویی در مصرف آب نیز تاکید و اظهار کرد: آب یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عناصر زیست است و برخورداری از آب سالم برای نیازهای انسانی از عوامل اساسی و به منزله عامل تمدن‌ساز شناخته می‌شود و هیچ کشوری بدون اطمینان از داشتن آب نمی‌تواند ثبات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی  خود را حفظ کند.

وی، بر آموزش و ایجاد آگاهی اجتماعی، گنجاندن مباحث مصرف بهینه در منابع آموزشی، آموزش اصول مصرف بهینه، نقش رسانه‌های جمعی در ترویج صرفه‌جویی و تغییر الگوی مصرف و توجه به مبانی دینی در صرفه‌جویی آب تاکید کرد.

انتهای پیام /