بالا بودن سرعت انتشار سویه‌ی جدید کرونا/ تزریق دُز یادآور واکسن ضروریست
بالا بودن سرعت انتشار سویه‌ی جدید کرونا/ تزریق دُز یادآور واکسن ضروریست
مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: سرعت انتشار سویه جدید کرونا بسیار بالا است ولی نمی‌توان به طور دقیق گفت که این سرعت مانند کشورهای آمریکا و چین در ایران هم بالا باشد.

به گزارش شمس، سیمین خیاط‌زاده با اشاره به اعلام رسمی ورود زیرمجموعه‌های جدید کرونا امیکرون به ایران گفت: سویه‌ی جدید کرونا در کل کشورهای چین، آمریکا و کشورهای اروپایی دیده شده است و به دلیل رفت و آمدهای مسافرین انتظار می‌رفت در ایران هم دیده شود چند روز پیش سایت وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام کرد که سه مورد از این سویه در ایران هم شناخته شده است.

وی با بیان اینکه برای تشخیص دقیق این ویروس نمونه‌های گرفته شده از مبتلایان باید به تهران فرستاده شود خاطر نشان کرد: برای تشخیص این سویه‌ها نیاز است که نمونه‌هایی که در استان‌ها گرفته می‌شود به تهران فرستاده و نوع سویه در آن‌جا بررسی شود، مواردی از کرونا مثبت در استان آذربایجان‌شرقی هم دیده شده‌است ولی تا زمانی که جواب قطعی داده نشود نمی‌توان گفت که این موارد هم از سویه‌ی جدید هستند.

خیاط‌‌زاده ادامه داد: مردم به هیچ وجه نباید منتظر این باشند که این سویه‌از کدام نوع است چون‌ همه‌ی این موارد جهش یافته‌ی ویروس کرونا و یکی از زیرگروه‌های امیکرون هستند.

وی با بیان اینکه باید مثل روزهای اول کرونا این موج را هم جدی بگیریم گفت: باید مثل روزهای اول کرونا از ماسک استفاده و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنیم و کماکان در مهمانی‌ها حضور پیدا نکنیم، افراد علامت دار تا وقتی که حال عمومی‌شان بهبود پیدا نکرده به هیچ وجه در محل ‌کار، مهمانی و مدرسه حضور پیدا نکنند.

وی با تاکید به تکمیل دُز واکسیناسیون افزود: کسانی که شش ماه از تزریق دًز قبلی خود گذشته باید نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند برای اینکه واکسنی که زده می‌شود بعد از چند ماه سابقه‌ی ایمنی آن کاهش می‌یابد.

خیاط‌زاده ادامه داد: افزایش محسوسی از بابت کرونا و آنفوانزا در استان دیده نمی‌شود به همین دلیل نمی‌توانیم به طور قطعی اعلام کنیم که وارد موج جدید شده‌ایم.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در پایان اظهار کرد: تا زمانی که امیکرون از بین نرفته است تمامی علائمی که دیده می‌شود مثل کرونا است مگر اینکه عکس آن ثابت شود.

انتهای پیام /