بازداشت ۳۰ اغتشاشگر در تبریز/ افزایش قیمت بنزین تصمیم نظام بود
بازداشت ۳۰ اغتشاشگر در تبریز/ افزایش قیمت بنزین تصمیم نظام بود
سردار خرم گفت: حدود 30 نفر از کسانی که با نیروهای انتظامی درگیری مستقیم داشتند در تبریز دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار شمس، سردار عابدین خرم پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج، اظهار داشت: در چهلمین سال عزت، عظمت و شکوه بسیج به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکیلات مردمی قرار گرفته‌ایم که بی‌بدیلی، بلوغ، عملکرد جهادی، جوانی و پویایی و خدمتگزاری به ملت از مولفه‌های آن است.

وی بسیج را تشکیلاتی فراملی و فرامرزی خواند و عنوان کرد: امروز هسته‌های جهانی بسیج با الگوگیری از ایران اسلامی شکل گرفته‌اند و بسیجی که ما نظاره‌گر آن هستیم ولایی بوده و خدمت‌رسانی به محرومان را در اولویت اول خود قرار داده است.

فرمانده سپاه عاشورا مقابله با تهدیدات سیاسی و فتنه‌های پیش رو را از وظایف بسیج عنوان و خاطرنشان ساخت: در جریانات اخیر ما شاهد یک جنگ جهانی در فضای مجازی بودیم و سلطنت‌طلبان، منافقین تروریست و برخی کشورهای مرتجع عرب همراه با رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ملت ایران کار می‌کردند.

وی افزود: بسیج علی‌رغم اینکه دفاع از مظلوم را آرمان خود می‌داند و در مقابل ظالمان ایستاده است، مبارزه با فساد را نیز در دستور کار خود قرار داده و معتقد است این کشور باید از هرگونه ناپاکی مبرا باشد.

این مقام نظامی در پاسخ به سوالی درخصوص اتفاقاتِ اخیر در سطح کشور و ایجاد اغتشاشات خیابانی، ابراز داشت: آذربایجانی‌ها شأن و شخصیت ملی و دینی‌شان را نشان دادند و ما در تبریز شاهد هیچگونه ورود متراکم مردمی به اعتراضات نبودیم، این نشان دهنده بصیرت و آگاهی مردم است اما با این حال در چند نقطه‌ی تبریز تجمعات حداکثر ۲۰۰ و حداقل ۱۵ نفری شکل گرفت.

وی ادامه داد: این تجمعات عمدتاً در حواشی شهر رخ داد و با ورود به‌موقع نیروی انتظامی و بسیج از تخریب اموال عمومی، املاک مردم و مراکز خدمات‌رسان جلوگیری شد.

سردار خرم با اشاره به ایجاد آسیب به ۳ پمپ بنزین و ۳ بانک در تبریز، اذعان کرد: در حوادث اخیر تجمعات محدودی در شهر شکل گرفت و مغازه‌های اندکی تخریب شد، در این میان حدود ۳۰ نفر از کسانی که با نیروهای انتظامی درگیری مستقیم داشتند دستگیر شدند.

وی یادآور شد: در بین بازداشتی‌ها افرادی خارج از استان آذربایجان‌شرقی نیز حضور دارند، البته عوامل دیگری نیز شناسایی شده‌اند و توسط سیستم‌های اطلاعاتی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند تا مشخص شود هدف‌شان از لیدری در جریانات اخیر چه بوده است.

فرمانده سپاه عاشورا با بیان اینکه نیروهای انتظامی حدالامکان از درگیری با مهاجمان خودداری می‌کردند، تصریح کرد: در مجموع حدود ۱۵ تن از نیروهای انتظامی و بسیج در تبریز مصدوم شده‌اند و این نشان می‌دهد آنان خشونتی متناسب با آنچه اغتشاشگران نشان می‌دادند از خود بروز نداده‌اند.

وی افزود: در تبریز عده‌ای خودروها را وسط خیابان خاموش کردند و هدف‌شان ایجاد ترافیک سنگین و بزرگ جلوه دادن تعداد معترضان بود، این خودروها خیلی سریع توسط عوامل انتظامی جمع‌آوری شد تا مسیر تردد مردم مسدود نباشد.

خرم با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین تصمیم نظام است، اعلام کرد: کارشناسان قوای سه‌گانه با همفکری طرح سهمیه‌بندی بنزین را به اجرا درآورده‌اند با این حال مسئولان می‌توانستند با تدبیر بیشتر از آثار و تبعات آن بکاهد و با اطلاع‌رسانی از قبل و اقناع مردم، به آنان شوک وارد ننمایند.

وی در خصوص زمان اتصال اینترنت در آذربایجان شرقی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: زمان رفع این محدودیت‌ها بستگی به تصمیم شورای عالی امنیت ملی دارد و این موضوعی نیست که شورای تامین استان درخصوص آن اظهار نظر کند.

این مقام نظامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زلزله‌ی اخیر و جان باختن تعدادی از هم وطنان، توضیح داد: یک ساعت بعد از وقوع زلزله نیروهای بسیج و پلیس در صحنه حاضر بودند و تا رسیدن سایر دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، مردم را از زیر آوار بیرون آوردند تا میزان تلفات کاهش یابد.

وی یادآور شد: سپاه و بسیج همچنان در مناطق زلزله‌زده کنار مردم حضور دارد و فارغ از کمک‌های مردمی ۱۴۰ عدد کانکس میان خانوارهایی که خانه‌هایشان به صورت کامل تخریب شده و یا نوزادان در خظر سرما دارند، توزیع شده است.

فرمانده سپاه عاشورا از توزیع روزانه ۵ هزار پرس غذا میان زلزله‌زدگان شهرستان‌های سراب و میانه در ۶۰ روستا خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر تامین غذای زلزله‌دیدگان توسط موکب‌های بسیجی، ۴۰ اکیپ پزشکی نیز جهت مداوای مردم و رسیدگی به وضعیت آنان در مناطق آسیب‌دیده حاضرند.

وی در پایان سخنان خود تاکید داشت: سپاه اجازه نمی‌دهد ناامنی بیرون به داخل کشور منتقل و آرامش مردم مختل شود، ما مقابل هرگونه ناامنی می‌ایستیم.

انتهای پیام/