بازار خودرو در کما/ خریداران فعلاً احتیاط کنند
بازار خودرو در کما/ خریداران فعلاً احتیاط کنند
مددیان گفت: در هفته اخیر برخی خودروهای داخلی از 5 تا 25 میلیون تومان افت قیمت داشتند، به طوری که دنا از 540 میلیون در هفته‌های گذشته به 510 میلیون تومان کاهش یافته است.

«ابراهیم مددیان» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: در حال حاضر بازار با توجه به سه عامل واردات خودرو، عرضه بیشتر خودروسازان در یکی دو ماه اخیر و اخیراً هم عرضه خودرو در بورس کالا کاملاً به کما رفته است و به ندرت خرید و فروش انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه اتفاقات هفته‌های اخیر منجر به کاهش قیمت برخی خودروهای داخلی از ۵ تا ۲۵ میلیون تومان شده است، به طوری که دنا از ۵۴۰ میلیون در هفته‌های گذشته به ۵۱۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل و خدمات خودرویی تبریز با بیان اینکه سفته بازان اقتصادی علی‌رغم افت محسوس قیمت‌ها در بازار در اپلیکیشن نیازمندی‌های اینترنتی مثل دیوار قیمت را افزایشی می‌زنند، گفت:  عدم ثبات اقتصادی و نوسانات بی‌سابقه در دو سال اخیر، عموم مردم به خصوص سفته بازان اقتصادی را به سوی بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو روانه کرده است، در حال حاضر هم سفته بازان مقاومت می‌کنند، اما بازار کشش ندارد و زمانی‌که تقاضایی برای خرید وجود ندارد، مجبور هستند قیمت‌ها را بشکنند.

وی افزود: با توجه به این‌که اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا نهادینه شده، در این راستا عرضه کمتر موجب افزایش قیمت و عکس آن نیز موجب کاهش قیمت‌ها خواهد بود و این امر قانون کلی تجارت و اقتصاد بوده و در تمامی معاملات و معاملات اقتصادی صدق می‌کند؛ این پدیده در بازار خودرو نیز به وضوح قابل لمس است. کارخانه ایران خودرو از روز شنبه هفته جاری (۲۹ مرداد ماه) محصولات خانواده هایما را در قالب فروش فوری از طریق سامانه تخصیص یکپارچه و با موعد تحویل ۳۰ روزه عرضه می‌کند، قیمت قطعی کارخانه برای خودروی هایما ۸۴۰ میلیون تومان است، اما در بازار تا ۹۸۰ میلیون تومان هم به فروش می‌رسید، با این عرضه بدون قرعه‌کشی طبیعتاً خریدار مایل به خرید از خود کارخانه است و قیمت بازار نیز پایین می‌آید.

مددیان در خصوص عرضه خودرو در بورس معتقد است: با اجرای این طرح، حباب افزایش قیمت خودرو می‌شکند و خودرو به صورت شفاف و با قیمت واقعی به بازار عرضه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کل بازارها به خصوص بازارهای خودرو، مسکن و طلا منتظر تحولات سیاسی و اقتصادی هستند، گفت: اگر واردات آزاد شود قیمت‌ها کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی خواهد داشت،

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل و خدمات خودرویی تبریز عنوان کرد: به خریداران پیشنهاد می‌شود تا زمان به ثبات رسیدن بازار، تعیین تکلیف مذاکرات و مشخص شدن وضعیت واردات خودرو صبر و سپس نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد؛ با ثبات بازار در روزهای پیش رو شاهد انجام معاملات و رونق کسب و کار این صنف باشیم.

گفت‌وگو از: میلاد نوروزی

انتهای پیام /