بارش باران نواحی شمالی و شرقی آذربایجان شرقی را فرا می‌گیرد
بارش باران نواحی شمالی و شرقی آذربایجان شرقی را فرا می‌گیرد
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با گذر امواج کم دامنه تراز میانی جو و تقویت زبانه پرفشار سطح زمین بارش باران نواحی شمالی و شرقی استان به ویژه منطقه ارسباران را فرا می‌گیرد.

به گزارش شمس، محمد امیدفر با بیان اینکه این وضعیت ناپایدار جوی تا ۲ روز آینده ادامه خواهد داشت، افزود: بررسی نقشه های پیشیابی هواشناسی نشان می دهد در این مدت افزایش ابر و وزش باد تا گاهی شدید و تندبادهای لحظه ای در استان روی خواهد داد.

وی با اشاره به احتمال بروز گرد و خاک در استان، اظهار داشت: این شرایط همچنین موجب آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اصابت صاعقه نیز در این مدت دور از انتظار نیست، گفت: از روز دوشنبه جوی پایدار در استان حاکم می شود.

امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته میانه و ملکان با دمای ۳۳ درجه و هوراند با دمای ۲۰ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت به ۳۰ درجه سانتی گراد رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام/