اگر ۵ تا ۱۰ درصد صرفه جویی کنیم، قطعی آب در آذربایجان‌شرقی نخواهیم داشت
اگر ۵ تا ۱۰ درصد صرفه جویی کنیم، قطعی آب در آذربایجان‌شرقی نخواهیم داشت
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه ذخیره مخازن سدهای استان اکنون به ۵۸ درصد حجم مخازن رسیده است، افزود: متوسط دما نسبت به پارسال یک تا ۱.۵ درجه سانتیگراد پایین‌تر است که بسیار کمک حال منابع آب خواهد بود.

به گزارش شمس، یوسف غفارزاده روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران خاطرنشان کرد: اولویت در جهت تامین آب شرب استان بوده که سدهایی مثل سد ستارخان برای تامین آب اهر، سدعلویان برای تامین آب مراغه، سد نهند برای تامین آب تبریز برنامه ریزی شده و آب مازاد سدهای آذربایجان شرقی برای بخش کشاورزی استان استفاده می شود.

وی اعلام کرد: رینگ آب تبریز نیز در حال تکمیل است و از ۲۶ کیلومتر ۲۲ کیلومتر آن به اتمام رسیده که با پایان این طرح ۶۰۰ لیتر بر ثانیه بر توان آب تبریز افزوده می شود.

وی با اشاره به اینکه آمادگی و برنامه ریزی انجام شده برای دوران اوج مصرف آب در تابستان امسال موجب عدم قطع آب در این استان شده است، اظهار کرد: سال گذشته رکورد آب تحویلی جهت استفاده شهروندان پنج هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه در اوج مصرف تابستان پارسال بوده که برخی مواقع با قطعی آب همراه بوده است اما امسال تاکنون به رغم اینکه رکورد آب تحویلی پنج هزار و ۸۸۰ لیتر بر ثانیه بوده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته ولی با قطعی آب روبرو نبوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح های کوتاه مدت و میان مدت از جمله بازسازی و تعمیر شبکه آبرسانی سد نهند تبریز با افزایش ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه اکنون تا ۹۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافته که عاملی برای تقویت پایداری بیشتر آب این کلانشهر بوده است.

غفارزاده افزود: در ۲ روز گذشته نیز ۲۰۰ تا ۵۰۰ لیتر بر ثانیه ایستگاه شماره ۵ آبرسانی تبریز با حضور استاندار آذربایجان شرقی تقویت شد که از دیگر اقدامات انجام شده در جهت انجام طرح های کوتاه مدت و میان مدت در جهت تامین آب تبریز بوده است.

وی ادامه داد: برای بلند مدت نیز طرح هایی وجود دارد که با هدف انجام کارهای اساسی برای تامین آب تبریز انجام می شود از جمله ساخت مخزن ذخیره آب ۱۰۰هزار لیتری در بلندترین نقطه تبریز که شهریور و آذر ماه امسال هر ۲ مخزن به پایان می رسد و به توان ذخیره آب افزوده می شود.

صرفه جویی پنج تا ۱۰درصدی در مصرف موجب مدیریت مصرف و قطع نشدن آب می شود 

وی گفت: اگر اتفاقات غیر قابل پیش بینی پیش نیاید قطعی آب نخواهیم داشت البته شهروندان نیز نباید مصرف های غیر ضرور و خارج از عرف داشته از طرفی صرفه‌جویی پنج تا ۱۰ درصدی آنان موجب مدیریت مصرف آب می شود و روند پایداری عدم قطع شدن آب را در استان تقویت می کند.

۳۵کیلومتر طرح انتقال آب ارس به تبریز انجام شده است

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به دیگر طرح های دراز مدت برای تامین و پایداری آب تبریز، خاطرنشان‌ کرد: انتقال آب ارس به تبریز از مهمترین موضوعات منطقه است، اکنون از مسیر ۱۴۵ کیلومتری از ارس تا تبریز ۳۵ کیلومتر آن انجام شده است.

غفارزاده یادآور شد: ۱۱۰ کیلومتر از این طرح باقی مانده است که جهت اجرای ادامه طرح به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است تا طی قرارداد ۶۰ ماه انتقال آب ارس به تبریز را محقق و شهرهای مسیر و روستاها نیز از این پروژه که خاص و زیر بنایی آذربایجان شرقی است بهره مند شوند.

وی همچنین با اشاره به نتایج سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی گفت: طرح انتقال آب ارس نیز جزو اولویت های رئیس جمهور بوده که استاندار آذربایجان شرقی نیز به طور جدی پیگیر آن می باشد، اکنون قرارگاه خاتم الانبیا مشغول مسیرگشایی و تکمیل تجهیز کارگاه است.

سه هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار طرح های آب منطقه ای در سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی 

وی یادآور شد: پروژه های سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی برای بخش آب و برق استان نزدیک ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به همراه داشته که سه هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان آن مربوط به آب منطقه ای بوده و در واقع ۱۲ طرح حیاتی در آذربایجان شرقی مثل انتقال آب ارس، ساختمان سد شهریار، تکمیل سدگرمی چای برای تامین آب شرب شهرستان میانه، ساختمان سد ونیار، ساختمان آبیاری و زهکشی پیغام چای و آبرسانی به میانه بوده است.

غفارزاده ادامه داد: ساختمان آبرسانی به مرند، شبکه سهند و تکمیل شبکه و سد حاجیلار چای از پروژه‌های سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی بوده که البته همزمان از طرح های اولویت دار وزارت نیرو نیز به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد:  اتمام شبکه های پایاب سد ها نیز مورد تاکید استاندار آذربایجان شرقی است که به این کار هم سرعت بخشیده ایم.

غفارزاده افزود: اتمام پایاب سد سهند، قلعه چای، آیدوغموش، خداآفرین و توسعه و بهره برداری ارس از جمله طرح هایی است که در انجام آنها تسریع کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه ۸۵۰ هکتار از شبکه پایاب سد سهند به تازگی بهره برداری شده است، گفت: سعی داریم پنج هزار هکتار تا پایان سال با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری برسد.

سه درصد کاهش بارندگی در آذربایجان شرقی

وی همچنین با اشاره به وضعیت بارندگی و منابع آبی آذربایجان شرقی گفت: بارش امسال استان نسبت به پارسال سه درصد پایین تر است و نسبت به متوسط آن ۱۵ درصد کاهش دارد.
غفارزاده ادامه داد: کمترین بارندگی در سال جاری مربوط به شهرستان جلفا با ۱۲۱ میلی متر و بیشترین بارندگی مربوط به شهرستان ورزقان با ۳۰۵ میلیمتر است.

انتهای پیام/