اولین مناظره دانشجویی هم در دانشگاه تبریز کلید خورد/ تضارب آرا با چاشنی هیجان دانشجویی
اولین مناظره دانشجویی هم در دانشگاه تبریز کلید خورد/ تضارب آرا با چاشنی هیجان دانشجویی
اولین مناظره‌ی دانشجویی با شرکت پنج تن از دانشجویان و با حضور اساتید و مسئولین دانشگاه تبریز در آمفی‌تئاتر روباز برگزار شد.

به گزارش شمس، پنج تن از دانشجویان دانشگاه تبریز در این مناظره‌ شرکت کرده و نقطه نظرات خود را در مورد موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دانشجویی و … بیان کردند.

خواسته‌های دانشجویان از روی احساسات نیست

وحید خانی به‌عنوان اولین دانشجویی که آغازگر این مناظره بود، با انتقاد از کسانی که می‌گویند خواسته‌ی دانشجویان معترض از روی احساسات است، گفت: دانشجویان خواسته‌های بزرگی دارند که استقلال دانشگاه‌ها اولین خواسته‌ی این دانشجویان است. ما معتقد هستیم دانشگاه باید توسط دانشگاهیان اداره شود و افراد بیرون از دانشگاه صلاحیت این کار را ندارند.

وی ادامه داد: اگر رئیس دانشگاه مدعی گفت‌وگو است، از همین امروز، انتخاب رؤسای دانشکده‌ها را به اعضای هیأت علمی دانشکده‌ها بسپارد و انتخاب و جذب هیأت علمی براساس شایستگی‌ افراد باشد نه به‌خاطر عضویت در یک تشکل خاص.

این دانشجو افزود: اگر به گفت‌وگو معتقد هستید، چرا تشکلی را که سابقه‌اش به قبل از انقلاب می‌رسد غیر فعال کرده‌اید؟ چرا روزنامه‌ها و نشریات توقیف شده را مجددا فعال نمی‌کنید؟ اگر اهل گفت‌وگو هستید و به قلب‌های‌تان مهر سیاه زده نشده، وکلایی را که به‌خاطر دفاع از متهمین حوادث اخیر در زندان هستند آزاد و پرونده‌های دانشجویان در کمیته‌ی انضباطی را ملغی کنید.

ضرورت اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی

خانی با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی در خصوص تجمعات اعتراضی، یاد آور شد: براساس این اصل هیچ بحثی به‌نام تجمع قانونی و غیرقانونی نداریم و هیچ مقام مسئول و دستور العملی نمی‌تواند نام این اعتراضات را اغتشاش بگذارد. دوستانی که معتقد هستند تجمعات نیازمند مجوز قانونی است، بدانند هیچ مقرره‌ای در این خصوص وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه اکثر دانشجویانی که در پشت این تریبون قرار می‌گیرند، در آینده و در زمان استخدام دچار مشکل خواهند شد و اگر می‌بینید من این حرف‌ها را می‌زنم، به این خاطر است که هیچ شغل دولتی نداشته و نگران نیستم.

خانی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گویند دانشجویان معترض فحاشی می‌کنند، پاسخ دهند که تاکنون کدام شعار و خواسته را به‌صورت منطقی پاسخ داده‌اند که اکنون فحش نشنوند؟!

چطور می‌توان با روسیه دوست بود ولی با آمریکا دشمن؟!

وی با بیان اینکه مردم، عامل تحریم دشمن نیستند، تاکید کرد: عامل تحریم کسانی است که از شعار نه شرقی نه غربی عدول کرده و اکنون در آغوش شرق قرار گرفته‌اند. چطور می‌توان با روسیه دوست بود ولی با آمریکا دشمن؟!

این دانشجو در خاتمه ضمن رد هرگونه بحث تجزیه طلبی دانشجویان معترض، گفت: ما نه تنها تجزیه طلب نیستیم بلکه معتقد هستیم تمامی قومیت‌ها همیشه از سوی عده‌ای مرکز نشین مورد اجحاف قرار گرفته و همیشه در حالت تدافعی هستند و ما برای تمای قومیت ها احترام قائل هستیم.

چرا دانشجویان به‌جای مطالبات اصلی، شعار «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه» را مطرح کردند؟

سجاد حسین‌زاده دیگر دانشجوی حاضر در این مناظره با طرح سوال از دانشجویان معترض گفت: چرا شما خواسته‌های خود را به‌صورت مسالمت آمیز مطرح نکرده و شعار می‌دادید «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه»؟ چرا درب دانشگاه را شکستید؟ چرا در صحن مقدس دانشگاه شعار جنسی دادید و از گفت‌وگو فرار کردید؟ اصلا مشخص است که رهبر و لیدر شما کیست؟ لیدر شما علی کریمی و امثال او است؟ برنامه‌ی شما بعد از براندازی چیست؟

 توده‌ی مردم با معترضین همراه نیست

وی افزود: چون اعتراضات را به سمت نفرت پراکنی  و آشوب کشاندید، توده‌ی مردم به شما نپیوستند و حرکت رادیکالی شما را قبول ندارند. اگر نوع برخورد پلیس فرانسه و آمریکا را که قبله‌ی آمال شماست، نگاه کنید، متوجه می‌شوید که هر ساختار برای حفظ نظم مجبور به انجام برخی اقدامات است.

 این دانشجو خاطرنشان کرد: مسیری که سردمداران این اعتراضات برای زن ایرانی طراحی کرده‌اند، زنان و دختران ما را متضرر خواهد کرد، چراکه در صورت رفتن به این مسیر، زن ایرلنی همچون زن غربی یک کالا خواهد بود و آزادی مد نظر آن‌ها برای زنان چیزی جز استثمار نخواهد داشت و اگر عده‌ای خواهان این مسیر هستند، بدانند که مسیر غلطی است.

 وی خطاب به دانشجویان معترض گفت: تاکنون از خود پرسیده‌اید که چرا فقط رسانه‌های سلطنتی چون بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال از شعار آزادی شما حمایت می‌کنند؟ در حالی که خود از نظام های سلطنتی و غیر دموکراتیک تغدیه می شوند.

 حسین‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: با کدام دلیل و منطق مثلا ۲ هزار دانشجو می‌توانند نظر خود را به ۱۹ هزار دانشجوی دیگر دانشگاه تبریز تحمیل کنند؟ آیا این کار مصداق دیکتاتور بودن نیست؟ چرا به دانشجویانی که خود را درگیر اعتراضات نمی‌کنند، برچسب بی‌غیرتی می‌زنید؟ چرا در شعارهای خود مصادیقی را که امروز برای آزادی بیان کردید، نمی‌گفتید؟

گشت ارشاد محصول خورد و خواب ۴۳ ساله‌ی مسئولین فرهنگی کشور است/ یک ماه قبل از فوت مهسا امینی گفتم که گشت ارشاد باید جمع شود

این دانشجو با انتقاد شدید از گشت ارشاد و کم‌کاری مسئولین فرهنگی کشور گفت: یک ماه قبل از فوت مرحومه مهسا امینی، در فضای مجازی نوشتم که مخالف گشت ارشاد هستم چون بین حاکمیت و مردم نفرت پراکنی می کند و‌ باید جمع‌آوری شود. گشت ارشاد محصول خورد و خواب ۴۳ ساله‌ی مسئولین فرهنگی کشور است که باید به‌‌خاطر این کم‌کاری و هزینه تراشی برای نظام و عدم تبیین ارزش‌های اسلامی و فرهنگی به جوانان، از سوی قوه قضائیه محاکمه شوند.

حسین‌زاده  تاکید کرد: زن ایرانی در جامعه‌ی ایرانی به‌دلیل نظام سنتی مورد ظلم قرار می‌گیرد اما این به معنی انتقال زن ایرانی از بدبختی سنتی به بدبختی غربی باشد.

 جدایی طلبان با پرچم‌های خود در تجمع برلین حاضر بودند

وی با بیان اینکه آذربایجان هرگز از ایران جدا نخواهد شد، گفت: همه‌ی جدایی طلبان با پرچم خود در تجمع برلین شرکت کرده بودند و این یعنی اگر جمهوری اسلامی براندازی شود، تمامی این گروه‌ها ادعای رهبری بخشی از کشور را خواهند کرد و در اصل هدف دشمن تجزیه ایران است.

 این دانشجو یادآور شد: درد مردم شکاف طبقاتی، تبعیض، بی‌عدالتی و فشار اقتصادی است و این اعتراضات تنها درد طبقه‌ی متوسط به بالا است.

دانشجو تافته‌ی جدا بافته نیست که هرکاری خواست بکند

وی با انتقاد از رویکرد دوگانه‌ی دستگاه قضایی در برخورد با معترضین گفت: اعتراضات آبان ۱۳۹۸ معیشتی بود اما چرا مقامات قضایی تنها برای آزادی دانشجویان در تب و تاب بودند ولی هیچ کاری برای آزادی آن جوانی که ساکن مناطق حاشیه‌ی شهر تبریز بود و برای اعتراض به گرانی و مشکلات معیشتی دستگیر شده بود، انجام نشد؟ چرا فکر می‌کنیم دانشجو تافته‌ی جدا بافته است و هرکاری می‌تواند بکند؟ اگر شما شروع کننده‌ی این وضعیت هستید، بدانید که توسط عده‌ی دیگری به پایان خواهد رسید.

نباید با آمریکا و مردم کشور خودی مبارزه کرد

صبا قدس به‌عنوان سومین دانشجو در این مناظره طی سخنانی گفت: هر حکومت در خاور میانه که می‌خواهد بقا داشته باشد، باید با دو چیز مبارزه نکند که این دو عبارتند از آمریکا و ملت خود آن کشور.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم که بعد از مبارزه با ملت خود همه‌ی مشکلات حل شود. به آتش کشیدن قرآن نتیجه‌ی زیر پا گذاشتن آیات قرآن و عدالت است. شما اصلا قضیه‌ی زن را درک نکرده‌اید. شما هیچ کارکردی جز ظلم به زنان نداشته‌اید.

فقدان عقلانیت، بحران مشروعیت را به‌دنبال دارد

قدس افزود: وقتی که به‌راحتی از کنار فاجعه‌ی آبان ۱۳۹۸ عبور می‌شود، وقتی بدون رعایت استاندارد‌های مردم سالاری انتخابات را برگزار کرده و رئیس جمهوری که نماینده‌ی اکثریت مردم نیست انتخاب می‌شود، وقتی با آزاد کردن قیمت ها فشار به‌طبقه‌ی ضعیف جامعه بیشتر می‌شود و وقتی که تریبون نماز جمعه که قراربود عامل وحدت شود، ولی اینطور نمی‌شود، باید قبول کنیم که عقلانیت وجود ندارد و وقتی عقلانیت از بین رفت، بحران مشروعیت نیز از بین می‌رود و در نهایت حمرانی دچار تعلیق و تمامی موضوعات امنیتی می‌شود.

حجاب اجباری یکی از مصادیق فقدان عقلانیت است

این دانشجو خاطرنشان کرد: حجاب اجباری یکی از مصادیق فقدان عقلانیت است و اگر زودتر از این مورد بررسی قرار می‌گرفت، این مقدار هزینه تراشی نمی‌شد. چه کسی پاسخگوی هزینه‌های تحمیل شده است؟ ما معتقدیم که بازنگری در امر حجاب به‌معنی برهنگی نیست چرا که همه‌ی ما همواره به عرف پایبند بوده و هستیم.

وی با انتقاد از رویکرد مسئولین دانشگاه در طول سال‌های اخیر در ارتباط با عدم صدور مجوز برای سخنرانی برخی چهره‌های سیاسی و اجتماعی، گفت: ما به‌عنوان دانشجویان عدالت‌خواه علی‌رغم اینکه براساس اصل ۲۷ قانون اساسی می‌توانستیم تجمع برگزار کنیم، از دانشگاه و‌ سپس از فرمانداری درخواست صدور مجوز نمودیم اما نه‌تنها مسئولین دانشگاه مجوز ندادند، بلکه دانشجویان را به‌خاطر درخواست از فرمانداری احظار کردند.

قدس در خاتمه یادآور شد: زمانی که نهادهای امنیتی مانع ورود افراد فیلسوف و صاحب نظر به دانشگاه تبریز می‌شدند، این افراد مدعی گفت‌وگو کجا بودند؟

 تعداد دردمندان از تعداد اغتشاش‌گران زیاد است

محمد راوند دیگر دانشجوی حاضر در این مناظره دانشجویی با بیان اینکه تعداد دردمندان از تعداد اغتشاش‌گران زیاد است، گفت: ما از کسانی که آن اتفاقات ناگوار را در کرج به‌وجود آوردند اعلام برائت می‌کنیم. از کسانی که حرف حق دانشجو را به انحراف می‌کشانند و حتی از کسانی که معتقدند صفر تا ۱۰۰ نظام بی عیب و نقص است نیز برائت می‌کنیم.

نخبه کسی است که واکسن کرونا تولید می‌کند

وی با انتقاد از رسانه‌های بیگانه در خصوص یک‌طرفه حرف زدن شان گفت: چرا رسانه‌های بیگانه آن واکسنی را که توسط نخبگان ایرانی ساخته شده بود، آب مقطر می‌نامید ولی اکنون آشوب گران دانشگاه شریف را به‌عنوان نخبه یاد می‌کند؟ چرا کسی از عامل تحریم مردم و داروهای حساس از جمله بیماران پروانه‌ای سخن نمی‌گوید؟ چرا کسی از برجام که دشمن زیر حرفهایش زد، چیزی نمی‌گوید؟

این تریبون‌ها باید برای مسئولینی ترسناک باشد که در مقام پاسخگویی قرار می‌گیرند

این دانشجو افزود: چرا باید کاری کنیم که دانشجو در مقابل دانشجو قرار بگیرد؟ این تریبون‌ها باید برای مسئولینی ترسناک باشد که در مقام پاسخگویی قرار می‌گیرند. چرا گشت ارشاد مسئولین اجرا نمی‌شود؟

بسیجی کسی است که در مقابل کشت و صنعت مغان تجمع کرد و پرونده‌ انضباطی اش همچنان باز است

وی با بیان اینکه بسیجی کسی نیست که با دانشجو برخورد کند، گفت: بسیجی کسی است که در مقابل کشت و صنعت مغان تجمع کرد و همچنان پرونده‌اش در کمیته‌‌ی انضباطی در جریان است. بسیجی کسی است که به‌دلیل هزینه‌ی سنگین تعیین شده از سوی اساتید، به‌صورت رایگان دوره‌ی مقاله نویسی برگزار کرد. بسیجی کسی است که مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی را به چالش کشید. بسیجی کسی است که در تعطیلات تابستان راهی اردوهای محرومیت زدایی در مناطق محروم می‌شود.

راوند در خاتمه کفت: ما مخالف دوقطبی سازی هستیم و حداقل در داخل دانشگاه روند کاری بسیج دانشجویی مطالبه‌گری است. ما به رئیس دانشگاه در خصوص آراء کمیته‌ی انضباطی نامه نوشته و به‌صورت کاملا جدی پیگیر این موضوع هستیم.

 آزادی واقعی یعنی نماینده‌ی مجلس و رئیس جمهور حرف مردم را بزند

امیرعلی مختاری آخرین سخنران این مناظره دانشجویی با بیان اینکه آزادی مد نظر ما عبارت است از آزادی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، قومیتی، ملیتی و تصمیم گیری، اظهار کرد: آزادی واقعی یعنی نماینده‌ی مجلس و رئیس جمهور حرف مردم را بزند.

وی ادامه داد: مقصود ما از آزادی یعنی برابری زن و مرد یعنی هیچ طیف‌بندی در استخدام‌ها وجود نداشته باشد و مردم ایران مسیر خود را تایید کنند.

 بدترین نوع دیکتاتوری، دیکتاتوری قانون است

این دانشجو با بیان اینکه بدترین نوع دیکتاتوری، دیکتاتوری قانون است، گفت: چرا می‌خواهید قانونی را که مردم در سال ۱۳۵۸ تعیین کردند، مثل چماق بر سر همان مردم بکوبید؟ ما از ۱۳۰ سال قبل تا مدافعان حرم، شهید دادیم تا مردم ایران باشیم.

انتهای پیام/