اولین سوگواره تئاتر میدانی (نی ناله) در استان برگزار می‌شود
اولین سوگواره تئاتر میدانی (نی ناله) در استان برگزار می‌شود
رئیس انجمن نمایش‌های آیینی و مذهبی تبریز گفت: اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی و مذهبی (نی ناله) به همت سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان‌شرقی با هدف رونق بخشی به نمایش‌های مذهبی و تکیه بر توانایی هنرمندان متعهد برگزار می‌شود.

به گزارش شمس، بهمن تقی پور در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: این سوگواره استانی در سه بخش «تئاتر میدانی و تعزیه و آئین‌های نمایشی» و «نمایش‌های صحنه‌ای» و «بخش ویژه تجربه» اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: بخش تئاتر میدانی شامل گونه‌های تئاتر خیابانی؛ با هدف ترویج تئاتر دینی و گسترش ارتباط سازنده این‌گونه نمایش‌ها با مخاطبان و بخش تغزیه، تکریم پیرغلامان و صیانت از این نمایش ملی و بخش تجربه شناخت استعدادها و تربیت و تشویق و حمایت از آنها است.

وی با بیان اینکه موضوعات و شرایط بخش‌های سوگواره، تعزیه و شبیه خوانی، نقالی و پرده‌خوانی، بخش صحنه‌ای، بخش تجربه، تاثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی و روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام امام حسین(ع) و تاثیر آن بر سایر ملت‌ها است، افزود: هر کارگردان می‌تواند در هر بخش یک اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال کند.

وی ادامه داد: اولویت انتخاب آثار در این بخش با نمایش‌هایی است که با بهره گیری از انواع گونه های تئاتر محیطی، کم حجم و با بیانی هنرمندانه و پرهیز از نگاه سطحی، به موضوعات سوگواره پرداخته باشند.

تقی پور با تاکید بر این که بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم این سوگواره مربوط به اجرای مجالس تعزیه و آیین‌های نمایشی مربوط به سوگواری حضرت اباعبدالله حسین(ع) و یاران باوفای ایشان است، بیان کرد : ستاد برگزاری سوگواره تعهدی در قبال تأمین دکور، لباس و وسایل صحنه نمایش‌ها نخواهد داشت.

وی ادامه داد: کلیه متقاضیان می توانند در صورت تمایل و آماده بودن گروه، به صورت زنده نمایش خود را برای بازبینی آماده کرده و یا در غیر این صورت به صورت یک نسخه لوح فشرده (DVD) یا فایل اجرا در فلش حاوی فایل تصویری اجرای کامل اثر نمایشی و تعزیه مورد نظر را به همراه مشخصات گروه نمایشی به امضای سرپرست گروه به همراه درخواست شرکت در سوگواره به دبیرخانه ارسال کنند البته نمایشنامه‌ها باید دارای مجوز رسمی از صاحب اثر باشند.

تقی پور یکی از اهداف جشنواره را ساماندهی گروه‌های نمایشی آیینی نمایشی و نیز جلوگیری از بدعت گذاری اعلام کرد.

وی با اعلام شرایط عمومی جشنواره افزود: نمایشنامه یا طرح به صورت مکتوب و کامل و تایپ شده به همراه مجوز نویسنده در سه نسخه به دبیرخانه ارسال شود.

رئیس انجمن نمایش های آیینی و مذهبی تبریز اظهار کرد: سوگواره به صورت رقابتی برگزار می‌شود و برای نمایش‌های صحنه ای و خیابانی به برگزیدگان اول بخش کارگردانی، بازیگری مرد، بازیگری زن، طراحی صحنه و لباس و موسیقی نمایش، دیپلم افتخار، تندیس سوگواره و وجه نقد اهدا می‌شود و در بخش تعزیه و شبیه خوانی رقابت بین موافق خوانان و مخالف خوانان خواهد بود.

انتهای پیام /